VWB - leden

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#31 Bericht door Wouter D »

als jij valt met je fiets en je fiets is per total, dan zal je familiale die fiets niet betalen. als je bij je val schade aan derden hebt gedaan, dan zal je familiale die wel betalen mits franchise (als ik mis ben, zeg het gerust)

de verzekering van VWB zal die fiets tot op een zeker bedrag wel betalen als ik het goed heb.

dus als jij louter naar derder kijkt, lijkt je familiale wel voldoende.

als je verder kijkt dan de derden, dan kan je veel meer uit je lidmaatschap halen en zelfs een deel van je lidgeld terugkrijgen van je ziekenkas. waar voor je geld µ, kan je zeggen

even nagelezen op http://www.vlaamsewielrijdersbond.be/co ... hp?ID=5#53

daar is inderdaad niet zo veel over derden te vinden, dat zal je familiale wel invullen, mogelijk gaan zij daar ook van uit, wat betreft voor je zelf zijnde dekken ze wel een dik pak he.
jij spreekt over hospitalisatie verzekering, zij spreken over veel meer dan dat tot zelfs een dagvergoeding tijdsens werkombekwaamheid.

nu persoonlijk vind ik dit een goeie deal, anderen zullen daar anders over denken, vandaar dat wij het enkel voorstellen en niet opdringen.
Laatst gewijzigd door Wouter D op di 01 sep 2009, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#32 Bericht door Filip »

Piet Piraat schreef:klein vraagje. Waarom is de familiale niet voldoende. Ik bedoel enkel naar derden toe. Wat voor mezelf is, is voor mezelf (en voor de hospitalisatieverzekering in het ergste geval).
Als men een familiale verzekering heeft, en de rechtsbijstandsverzekering door lidmaatschap van de Fietsersbond, en bovendien ook nog eens een hospitalisatieverzekering (ik niet), en dan de sportverzekering via de Vlaamse Wielrijdersbond,... dan zit men met tamelijk ruime overlappingen.

De sportverzekering via de Vlaamse Wielrijdersbond is zonder de minste twijfel interessant voor clubs, zowel tijdens toertchten als tijdens wedstrijden.
Bovendien is de Vlaamse Wielrijdersbond ook wel veel meer dan de verzekering. Zie voorlaatste posting van Wouter.
Laatst gewijzigd door Filip op di 01 sep 2009, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#33 Bericht door Wouter D »

ik heb enkel familiale en hospitalisatie, geen fietsersbond dat zijn een paar overlappingen minder zeker :)

naar wedstrijden toe is VWB een ander verhaal,
voor wedstrijdorganizerende clubs betaal je 250 euro club-lidgeld aan vwb en moet je 30 clublidkaarten hebben

clubs met renners betalen daar nog eens 125 euro publiciteitsbijdrage bovenop.

plus dat je dan ook met dagverzekeringen zit.

Nu aan wedstrijden denk ik eigenlijk helemaal niet, daar heb je HPV voor (nietwaar)
aan dagverzekeringen heb ik wel al gedacht, maar dan hoe ik ze op een wettelijke of rechtmatige manier kan omzeilen. of hoe we het zo goeikoop mogelijk kunnen oplossen.

dat is echter stof voor later, ik heb al een paar mensen gevraagd of ze dat eens willen uitzoeken, als zij er tijd voor hebben, kom ik dat tezijnertijd te weten;
als er 'lezers' zijn die weten hoe ik dat moet omzeilen, dan mag je dat steeds in mijn mailbox proppen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#34 Bericht door Filip »

spruitje schreef:als jij valt met je fiets en je fiets is per total...
de verzekering van VWB zal die fiets tot op een zeker bedrag wel betalen als ik het goed heb.
Of de eigen materiële schade gedekt is, betwijfel ik. Ik maak het toch niet op uit de website van VWB (misschien kan David van Aalst (toch jurist) de draagwijdte van deze polis eens nachecken).
Sportverzekering via VWB komt wsl wel tegemoet als de club als organisator aansprakelijk wordt gesteld door de gevallen deelnemer, maar dit is al wat verder gezocht.
Laatst gewijzigd door Filip op di 01 sep 2009, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#35 Bericht door Wouter D »

BURGERLIJKE AANSPRAKELIJKHEID
Terug naar boven

-VWB-leden sportbeoefenaars bij het beoefenen van de hoofdsportactiviteit
Lichamelijke schade = 5.000.000 € (max. 2.500.000 € per slachtoffer) en stoffelijke schade 620.000 €

dus als ik het goed begrijp slaat dit op schade aan derden? ik dacht dat dit op mezelf doelde
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#36 Bericht door Wouter D »

ik heb de vraag even gesteld aan vwb via mail.

stel dat ik een ongeval heb. ik ben gekwetst, mijn fiets is stuk en ik heb schade aan derden, wat word er vergoed,

als er antwoord komt, plaats ik de nuttige info hier zeker bij
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#37 Bericht door Filip »

spruitje schreef:ik heb de vraag even gesteld aan vwb via mail.

stel dat ik een ongeval heb. ik ben gekwetst, mijn fiets is stuk en ik heb schade aan derden, wat word er vergoed,

als er antwoord komt, plaats ik de nuttige info hier zeker bij
Prima!

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#38 Bericht door skywise »

spruitje schreef:als jij valt met je fiets en je fiets is per total, dan zal je familiale die fiets niet betalen. als je bij je val schade aan derden hebt gedaan, dan zal je familiale die wel betalen mits franchise (als ik mis ben, zeg het gerust)

de verzekering van VWB zal die fiets tot op een zeker bedrag wel betalen als ik het goed heb.
MIS:
WAT VERSTAAT MEN ONDER HET BEGRIP ONGEVAL
Onder “ongeval” wordt verstaan : een plotse gebeurtenis waarvan de oorzaak of een van de oor-zaken buiten het organisme van het slachtoffer ligt en die een lichamelijk letsel tot gevolg heeft.

Dus materiële schade wordt niet vergoed tenzij je kan aantonen dat de ander in fout is en je er een rechtzaak van maakt via de B.A.
spruitje schreef:dus als jij louter naar derder kijkt, lijkt je familiale wel voldoende.
Ik zou zelfs meer zeggen: "is je familiale de enige die materiële schade dekt in afwezigheid van lichamelijke schade".
spruitje schreef:als je verder kijkt dan de derden, dan kan je veel meer uit je lidmaatschap halen en zelfs een deel van je lidgeld terugkrijgen van je ziekenkas. waar voor je geld µ, kan je zeggen
Gelukkig maar of het was helemaal een lege doos.
spruitje schreef:even nagelezen op http://www.vlaamsewielrijdersbond.be/co ... hp?ID=5#53

daar is inderdaad niet zo veel over derden te vinden, dat zal je familiale wel invullen, mogelijk gaan zij daar ook van uit, wat betreft voor je zelf zijnde dekken ze wel een dik pak he.
Niet meer of niet minder dan de meeste andere ongevals- en reisbijstandsverzekeringen.
spruitje schreef:jij spreekt over hospitalisatie verzekering, zij spreken over veel meer dan dat tot zelfs een dagvergoeding tijdsens werkombekwaamheid.
Als het gaat om woon-werkverkeer moet je werkgever tussenkomen, als je meegaat met een georganiseerde tocht of wedstrijd meedoet moet de organisator tussenkomen, als je iemand anders schade berokkent moet je familiale tussenkomen,... Wat dekt dit dan nog eigenlijk? Als je op een zondag met je gezin eens uit gaat fietsen en er valt een boom op je hoofd, tsja dan...
spruitje schreef:nu persoonlijk vind ik dit een goeie deal, anderen zullen daar anders over denken, vandaar dat wij het enkel voorstellen en niet opdringen.
Ik dus niet. Mijn ervaring is dat de gemiddelde Europeaan oververzekerd is met als gevolg dat accidenten met minimale schade leiden tot rechtszaken die maar blijven aanslepen en vooral veel geld kosten en stess meebrengen aan diegene die wordt aanzien als "DE SCHULDIGE". Als je wil lid zijn van de Vlaamse wielrijdersbond, doe het dan voor het boekje en de kortingen want de kans dat de verzekering jouw kosten dekt zonder ze op iemand anders te verhalen is zo goed als nihil. Een verzekering is dus niet alleen meestal overbodig maar bovendien nogeens super egoïstisch (als iemand maar mijn kosten dekt die ik dan ook nogeens kan opblazen buiten proportie, de rest kan de pot op). In plaats van je zot te verzekeren kan je veel beter defensief rijden en verantwoordelijkheid opnemen voor je eigen stomiteiten. Echte ongevallen zoals bedoeld in het eerder aangehaalde citaat zijn uiterst zeldzaam...
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#39 Bericht door slangetje »

skywise schreef:Als het gaat om woon-werkverkeer moet je werkgever tussenkomen, als je meegaat met een georganiseerde tocht of wedstrijd meedoet moet de organisator tussenkomen, als je iemand anders schade berokkent moet je familiale tussenkomen,... Wat dekt dit dan nog eigenlijk? Als je op een zondag met je gezin eens uit gaat fietsen en er valt een boom op je hoofd, tsja dan...
Skywise, als ik een tochtje uitstippel en mijn vrienden vraag of ze meerijden. Dan ben ik niet verplicht om voor een verzekering te zorgen, als de mensen van GL mijn vrienden zijn en ik plaats daarom de toch op de site, dan blijft dat ik niet verplicht ben om voor verzekering te zorgen.

Verder is je uitleg wel nuttig, maar toch hoor ik van mijn verzekeraar (waar ik familiale heb) dat ze niet alles dekken wat VWB dekt. Maar ik zal het zelf nog eens nakijken ;-)

Groetjes,
Mireille
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#40 Bericht door Edje »

spruitje schreef:ik heb de vraag even gesteld aan vwb via mail.

stel dat ik een ongeval heb. ik ben gekwetst, mijn fiets is stuk en ik heb schade aan derden, wat word er vergoed,

als er antwoord komt, plaats ik de nuttige info hier zeker bij
In antwoorden zijn ze duidelijk niet de snelste, vrees dat je op je honger gaat blijven zitten. :?

En als je antwoord krijgt is het van, alles staat op de website :?
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

#41 Bericht door David »

Edje schreef: In antwoorden zijn ze duidelijk niet de snelste, vrees dat je op je honger gaat blijven zitten. :?

En als je antwoord krijgt is het van, alles staat op de website :?
Ik had de volgende dag al antwoord op mijn mail en mijn vraag werd ook duidelijk opgelost en er staat ook een telefoonnummer vermeld voor het geval dat er inderdaad geen antwoord zou volgen.

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#42 Bericht door skywise »

slangetje schreef:Skywise, als ik een tochtje uitstippel en mijn vrienden vraag of ze meerijden. Dan ben ik niet verplicht om voor een verzekering te zorgen, als de mensen van GL mijn vrienden zijn en ik plaats daarom de toch op de site, dan blijft dat ik niet verplicht ben om voor verzekering te zorgen.
Je bent als organisator van een niet-officiële actie niet verplicht van een verzekering af te sluiten, maar wees gerust dat als er iets gebeurt en een deelnemer is verzekerd dat die verzekering jou gaat aanschrijven om alles te betalen en meer. Verzekeringen zijn nu éénmaal geen liefdadigheidsinstellingen.

En verder is het zo dat er altijd wordt gesproken van lichamelijke schade terwijl die er maar in de minderheid van de gevallen echt is. Zeker bij velomobielen gaat het om materiële schade en is het "lichamelijk" letsel beperkt tot een verstuiking of een blauwe plek. Maar wees gerust de verzekering gaat alle medische overconsumptie dekken en die op een ander verhalen...

Ik bedoel maar: iedereen kent van die horrorverhalen waar een fietser een andere fietser aanhaakt en beiden een schedelbreuk met 3 maanden coma eraan overhouden waar het inderdaad nuttig is om verzekerd te zijn (hoewel de ziekenkas het grootste deel van de kosten toch al op zich neemt), maar in de praktijk zijn de meeste ernstige ongevallen met auto's of vrachtwagens waar de eigen verzekering enkel een tussenstap betekent om de verzekering van de tegenpartij uiteindelijk te doen betalen. Tenzij je zelf in fout bent, maar dan gaat de eigen verzekering ook moeilijk doen.

De cursus medische economie die ik heb gevolgd is helaas in dat opzicht verschikkelijk ontnuchterend. Je sluit uiteindelijk een verzekering af om geen zware kosten te hebben, maar de eigenlijke totaalkost (jezelf, de eventuele tegenpartij en de maatschappij) gaat enorm de hoogte in en dan ben je toch nog altijd niet gedekt voor datgene wat je voorhebt.
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#43 Bericht door Edje »

Slangetje, vanaf het moment dat jij een tocht organiseerd, en jij vrienden uitnodigd om te gaan fietsen, ben je verantwoordelijk voor het verloop van de rit. Nu kan je zeggen ach we zijn allemaal vrienden bij een, is zo, maar eens je "vriend een comapatiënt wordt of nog erger de geest laat, krijg je met de rest van de familie te doen, en dat zijn meestal geen vrienden geloof me.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#44 Bericht door skywise »

Edje schreef:Slangetje, vanaf het moment dat jij een tocht organiseerd, en jij vrienden uitnodigd om te gaan fietsen, ben je verantwoordelijk voor het verloop van de rit. Nu kan je zeggen ach we zijn allemaal vrienden bij een, is zo, maar eens je "vriend een comapatiënt wordt of nog erger de geest laat, krijg je met de rest van de familie te doen, en dat zijn meestal geen vrienden geloof me.
Maar ben je in dat geval niet gedekt door je familiale (weliswaar met 200 Euro forfait maar dat is in dit geval een peulschil)?
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#45 Bericht door Edje »

daar komt de BA in werking, familiale kan je hier vergeten
Laatst gewijzigd door Edje op wo 02 sep 2009, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie