Wedstrijdrijders en toertochten...

Waarom rijdt ik als wedstrijdrijder geen toertochten?

Ik rij alleen als het een competitie is
0
Geen stemmen
Ik heb geen geschikte fiets
0
Geen stemmen
Mijn trainingsschema laat dat niet toe
0
Geen stemmen
Mijn vrouw vind dat ik nu al te veel van huis ben
1
50%
Kom maar op, tuurlijk rij ik mee
1
50%
 
Totaal aantal stemmen: 2

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Wedstrijdrijders en toertochten...

#1 Bericht door Vital »

Ik vroeg me het volgende af, waarom zie je de snelle mannen die je op de wedstrijden wel ziet nooit op toertochten? Bij een langzamere tocht begrijp ik dat er misschien geen interesse is, ikzelf doe het vooral voor de medeliggers/omgeving/reis op en af. Maar ook als er eens een snelle tocht wordt georganiseerd geen reactie, waaraan ligt dit? Zelfs voor diegenen die geen vm hebben zie ik bv. de kanalentocht perfect haalbaar voor hun wedstrijdfiets, evt. gereedschap en andere bagage kan makkelijk verdeeld worden onder de vm-rijders lijkt me.
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#2 Bericht door Luc Willaert »

Tijdsgebrek ok noodzakelijke familiale keuzes?

Je kan niet alles doen denk ik, zeker met een gezinsleven.

Luc

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#3 Bericht door rik »

Ik rij als toertochter af en toe een wedstrijdje, is dat ook goed \:D/
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Wedstrijdrijders en toertochten...

#4 Bericht door Vital »

Rik, het spijt me maar dit is een voorzet die ik echt MOET inkoppen :twisted: :wink:

Je moet eens "lezen" wat er staat... :lol:
Vital schreef:Ik vroeg me het volgende af, waarom zie je de snelle mannen die je op de wedstrijden wel ziet nooit op toertochten?
:mrgreen:

Nee, effe serieus nu. Ik weet dat jij regelmatig mee rijdt, Rudi, Jonathan, Skywise, ikzelf enz. ook maar ik bedoelde vooral de mannen met conditie :oops: zoals Serge, Eric en Erik, Sietse enz...
Happiness is not a destination, it is a way of life

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wedstrijdrijders en toertochten...

#5 Bericht door rik »

Vital schreef:Je moet eens "lezen" wat er staat... :lol:

snelle
:oops: :oops: :oops: :lol:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

ik ben ook snel,                snel moe :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

vital, ik denk dat het vooral een kwestie van interesse is.

ik vroeg ooit eens aan eric B waarom hij niet veel meereed op toertochten, dat lag hem zo niet, interesseerde hem weinig.
je hebt nu eenmaal mannen die enkel interesse hebben in doorperen.
wat ook is: de snelste jongens houden vast aan een streng trainingschema, zodanig dat er rekeninghoudend met de gezinssituatie weinig tijd rest voor toertochten.


betreft de toerders die je niet ziet op wedstrijden. ik denk dat dat vooral te wijten is aan het vooroordeel dat wedstrijden alleen zijn voor snelle jongens op snelle fietsen;
de geschikte fiets niet hebben is taboe: iemand die wil wedstrijden rijden, spaart voor een snellere fiets of bouwt er eentje (laat er eentje bouwen)
ook zijn er veel mensen die geen interesse hebben in wedstrijden.

dat heb je in het bukkerswereldje toch ook. als ke het procentueel bekijkt dan valt de opkomst overal wel redelijk goed mee hoor; ik denk dat je armstrong ook niet snel zal zien meerijden met een buurtfietstochtje
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje »

En als bovenstaand langs twee kanten gerespecteerd wordt heeft ieder plezier in het ligfietswereldje :wink: En meer moet dat niet zijn 8)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
kleintje
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:45
Fiets: een echte kadett
Locatie: overslag
Contacteer:

#9 Bericht door kleintje »

waarom moet je per se aan beiden mee doen? Het enige wat ik hoor en lees op het forum de laatste tijd is: WERVING en BEKEREN en WAAROM IS NIET IEDEREEN BIJ ALLE ACTIVITEITEN?

Er is iets als meer interesse in het een dan in het ander en bovendien hebben de liggers soms ook nog andere hobby's of vaak ook nog een gezinsleven en soms ook gewoon geen goesting, dat kan toch?

En mijn zegje weer gedaan, en gaat nu weer in mute

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#10 Bericht door rik »

kleintje schreef:waarom moet je per se aan beiden mee doen? Het enige wat ik hoor en lees op het forum de laatste tijd is: WERVING en BEKEREN en WAAROM IS NIET IEDEREEN BIJ ALLE ACTIVITEITEN?

Er is iets als meer interesse in het een dan in het ander en bovendien hebben de liggers soms ook nog andere hobby's of vaak ook nog een gezinsleven en soms ook gewoon geen goesting, dat kan toch?

En mijn zegje weer gedaan, en gaat nu weer in mute
Er zit veel waarheid in wat je zegt. Alleen die "werving": is het niet zo dat hoe meer mensen je kan aantrekken (ik neem aan dat je dat bedoelt met "werving"), hoe meer mensen gaan kunnen deelnemen aan één of meerdere activiteiten. En dan lijkt het probleem mij toch grotendeels opgelost, niet? :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#11 Bericht door Vital »

Pffff, soms is dit een vermoeiend forum waar blijkbaar iedereen een mening moet hebben over alles... :(

(en vooral diegenen die je het minst ziet het meest hoort)

Mijn vraag was specifiek gericht aan wedstrijdrijders met de bedoeling ook buiten de competitie eens iets te organiseren.
Happiness is not a destination, it is a way of life

Eric Baeten
Belofte
Berichten: 110
Lid geworden op: do 02 okt 2008, 8:44
Postcode: 3200
Fiets: NME
Locatie: Aarschot
Contacteer:

#12 Bericht door Eric Baeten »

jongelui ,

Bij deze voel ik mij aangesproken om te reageren .
Waarom rij ik geen toertochten mee ? De uitleg is redelijk simpel : Dat gaat gewoon te traag . Met alle respect voor de mensen die graag 17 a 20 per uur willen rijden . Maar als ik een halve dag tijd investeer om een toertocht mee te rijden , dan heb ik daar ( op sportief gebied ) weinig aan.
Dan rij ik rond aan een hartslag die zich binnen m'n recuperatiezone bevindt en dat is voor mij niet echt een training . En vermits ik ook geen zeeën van tijd heb wil ik graag mijn trainingstijd zo kwalitatief mogelijk invullen . Wat deze trainingen betreft , zij die m'n artikel in het laatste HPV boekje gelezen hebben , hebben ook wel begrepen dat ik een onderscheid maak tussen " trainen " en " gaan fietsen " .

Ook als het gaat over een tocht die voor bedoeld is voor rijders die eens sneller willen rijden , verkies ik er toch voor om alleen te rijden . Dan moet ik alleen rekening houden met mezelf . Een uitzondering is dan weer als ik een specifieke training doe op de piste . Dan wil ik gerust met anderen samen trainen , vraag maar aan Geert Schaekers . Dan is het zo dat je steeds in elkaars buurt rijd en mekaar toch weer tegenkomt . Iedereen kan zo toch aan zijn eigen hartslag trainen en een kwaltatief goeie training afwerken . Bij een gezamelijke toertocht gaat dat minder goed .
Als ik dan toch eens een" snelle toertocht "wil rijden dan kies ik ervoor om dit op een veilige manier te doen en dan ga ik naar het circuit van Zolder . Daar rijden geen auto's , daar komt er niemand onverwacht vanachter een bocht , daar zijn geen moeders met buggy's , daar kom je geen loslopende honden tegen ....En daar kan je je eens meten met 'de wielertoeristen ' .

Verder is het mijn inziens zo dat er in de vijver waarin er gevist wordt te weinig vis zwemt . HPV heeft ongeveer 60 leden . Van die 60 zijn er een aantal die wedstrijden rijden , zijn er die toertochten rijden en zijn er sympathisanten . De Gentse liggers tellen 10 keer zoveel leden en toch komt het dikwijls op hetzelfde neer : Waarom zien we zo weinig van HPV ? Ik zou de vraag durven omzetten : Waarom zijn er niet meer Gentse liggers bij HPV ? Ik weet dat ik hier een open deur intrap , dat er velen zich geroepen voelen om te reageren ( HPV is er alleen voor de wedstrijdrijders , de verplichte verzekering , ik wil niet gebonden zijn ... ) Ik wil maar zeggen dat de mensen die ligfietstoestanden organiseren en /of bemannen een kleine groep is die elkaar regelmatig op wedstrijen , toertochten ed tegenkomen .Of dit nu mensen zijn van de Gentse ligger of van HPV of van bijden , de groep is gewoon te klein om én veel volk te hebben op wedstrijden én veel volk op toertochten én veel volk op het treffen én noem maar op . Ik begrijp ook wel de noodkreet uit verschillende hoeken om er iets aan te doen . Om meer leden , meer werkingsmiddelen .... Maar alles begint bij het individu : je kan bij wijze van spreken mekkeren over een vuile straat maar als iedereen zijn deel van de stoep veegt is alles proper . Zo ook bij het ligfietsen , als iedereen met een ligfiets één keer aan een aktiviteit deelneemt , is er altijd veel volk .

Voila . Ik wil hier gerust wat verder over doorbomen maar dan het liefst met een cola of zo .

Eric
RESULTS NO EXCUSES !

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

Eric Baeten schreef:Waarom rij ik geen toertochten mee ? De uitleg is redelijk simpel : Dat gaat gewoon te traag . Met alle respect voor de mensen die graag 17 a 20 per uur willen rijden . Maar als ik een halve dag tijd investeer om een toertocht mee te rijden , dan heb ik daar ( op sportief gebied ) weinig aan. Dan rij ik rond aan een hartslag die zich binnen m'n recuperatiezone bevindt en dat is voor mij niet echt een training .
:shock: Toertochten zijn toch geen trainingen? En bij zo'n tocht gaat het toch niet in de eerste plaats om sportief presteren? Gewoon eens gezellig met elkaar een ritje doen, van het landschap en elkaars gezelschap genieten. Zo heb ik bijvoorbeeld mateloos genoten van de omliggende natuur tijdens de tocht die Tihamér enige tijd geleden georganiseerd had. En van de laatste Scheldetocht blijft me vooral de gezellige sfeer bij (euh, Tihamér, dat betekent nu niet dat het bij jou niet aangenaam was... :wink: ). Enz. Ik zou eerlijk gezegd niet graag hebben dat toertochten veranderd worden in die vlieg- en stormpartijen van sommige zondagse wielertoeristen voor wie enkel het cijfertje op hun kilometerteller telt, terwijl ze al de rest vergeten...

Meestal is het trouwens zo dat ik bij heen- en terugtocht een veel, veel grotere inspanning lever dan tijdens de toertocht zelf. Vooral bij de terugtocht is het meestal "zo snel mogelijk thuis, naar vrouw en kinderen". Al is een treffen nog zo gezellig en aangenaam, een mens verlangt uiteindelijk toch weer naar z'n vertrouwde nest. Dan leg ik meestal de zweep erop, al leidt dat toch niet altijd tot de gewenste snelheid... :oops: :lol: Een sportief iemand zou toch daar een flinke inspanning kunnen leveren, of zie ik dat nu verkeerd?

Eric Baeten schreef:Ik wil hier gerust wat verder over doorbomen ...
Kuch, als we weer eens het forum op z'n grondvesten willen doen daveren, moeten we dat vooral doen... :roll: Liefst niet dus, want we hebben al zovele malen bijna stormachtige discussies hier gevoerd over HPV en de redenen waarom een bepaald soort segment ligfietsers zich eerder bij Gentse Liggers thuis voelt dan bij HPV. Wat heeft het opgeleverd...?

Als ik Riks ervaringen lees, dan zie ik dat er na al die jaren schijnbaar nog niet veel veranderd is. Ondanks lofwaardige inspanningen van een aantal mensen, zit het schijnbaar weer eens muurvast. 't Enige wat ik zie, is dat sommige mensen door dat alles van elkaar vervreemd zijn geraakt, iets wat ik in bijzonder grote mate betreur. Dus, laat maar zitten.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#14 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef: Dus, laat maar zitten.
Dat is natuurlijk de makkelijkste oplossing.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#15 Bericht door Vital »

eeuwige reiziger schreef: Ik zou eerlijk gezegd niet graag hebben dat toertochten veranderd worden in die vlieg- en stormpartijen van sommige zondagse wielertoeristen voor wie enkel het cijfertje op hun kilometerteller telt, terwijl ze al de rest vergeten...
Dan rijden we al die tochten waar jij meerijd toch gewoon wat rustiger...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Plaats reactie