sites, forums, ...

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

sites, forums, ...

#1 Bericht door Wouter D »

hoi allen,

heb net even tijdens een dom pc-spelleke mijn verstand op nul gezet en aan het denken gegaan over wat marc me net tijdens het verkenningstochtje zei en wat hier al eerder uit verschillende uithoeken voorgesteld wordt. (dankuwel oudcollega om me dit te leren)

we hebben ons huidig forum www.gentseliggers.net en er zou eventueel via een paar antwerpse jongens nog eens een site bijkomen.
ok, nieuwe toerclubs voor liggers in vlaanderenland kunnen we alleen maar aanmoedigen. over nieuwe sites daarentegen zijn de meningen verdeeld. Daar de doelstelling van de meesten onder ons fietsen is en niet surfen op de verschillende sites heb ik eens een en ander op een rijtje gezet:

:arrow: als we het huidige forum met zijn huidige naam een beetje aanpassen, met bijvoorbeeld het volgende: we veranderen de naam in vlaamse liggers (dit kwam op het forum al ergens langs) en we wijzigen de rubriek 'toertochten' in de 'toertochten gentse liggers' of iets dergelijks.
dan hebben we een site (forum) voor alle liggers uit vlaanderen waarop elke toerclub zijn 'eigen' rubriek heeft. en blijft het voor de rest gelijk.

:arrow: ok onze naam plakt op dit forum, maar we moeten het niet meer voor iedereen maken daar dit zo al is, en het blijft gewoon het forum. Hiermee wil ik zeggen: we stichten geen organizatie die "vlaamse liggers" heet want daar bestaat HPVbe voor. nee, via het forum organizeren we gewoon verder tochten, en kunnen we aanmeldingen, verslagen, links naar foto-sites zoals webshots of wat dan ook gaan maken.

:arrow: toekomstgericht komen misschien zelfs rubrieken bij voor de tochten in Oost- en Westvlaanderen, Limburg en Brabant.

:arrow: mogelijk word de bestaande site van de gentse liggers door zijn maker verder uitgebouwd om verslagen en dergelijke op te plaatsen, misschien willen andere clubs dit ook. Dit kunnen we dan via een link op het forum doorverwijzen.

:arrow: onderhoud: er word ook gespeculeerd over kuisen, rubrieken sluiten en noem maar op. Ik zelf zou voorstellen van oude rubrieken niet te verwijderen, maar dus gewoon te sluiten om beschikbaar te stellen voor mensen die ze later willen nalezen, of waar we bij sommige vragen kunnen naar verwijzen. In deze gesloten rubrieken zou ik echter wel alle berichten die er als zever tussen geplaatst, of onbeduidende antwoorden verwijderen om dat lezen te bevorderen.

op die manier houden we niemand tegen gewoon zijn ding te zeggen in een rubriek. zo kan iedereen wel eens een reactie hebben op een manier van uitdrukken of noem maar op.

amen

Wouter

voila, nu wetenjullie het ook. Ik veronderstel dat als hier nog iets aan toegevoegd dient te worden, het wel zal komen. Nu is het aan jullie te regaeren.
Laatst gewijzigd door Wouter D op wo 15 dec 2004, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#2 Bericht door Gast »

Daar ik mag reageren. OK. Dus hier mijn gedacht. Iedereen neemt er maar het zijne van.

Maak een Vlaamse site in plaats van enkel een Gentse. Waarom kleinschalig als het forum eigenlijk Vlaamstalig is.
Splits het desnoods op per provincie. Laat ruimte voor iedereen in Vlaanderen voor wat toertochten betreft. Ook buitenlanders kunnen perfect deelnemen aan dit forum.

Haal die zever eruit die door sommigen naar voor gebracht wordt in hun postings. Door dat gelul bewijzen ze enkel, zelf, hoe onnozel ze zijn. Door woorden kunnen velen zich profileren, maar laat ze het ook maar eens bewijzen!! Trouwens, iemand zegt onlangs dat het om 'wijvenpraat' gaat en ik geef hem 100 % gelijk. Je ziet op de duur de bomen in het bos niet meer in dat oerwoud van onzinnigheden dat door hen uitgekraamd wordt.

In verband met deze laatste alinea. Misschien zijn er die het tegendeel beweren en dat gelul moet kunnen, maar er zijn er waarschijnlijk evenveel of nog meer die hetzelfde denken zoals ik, maar het niet meteen zeggen. Ik zie trouwens NIET in dat men door gelul moet proberen om zo veel mogelijk postings te bekomen om vervolgens 'prof' te kunnen worden.
Professionele lullers en lullen vind ik al genoeg buiten het ligfietsen om.

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#3 Bericht door GeertJ »

wouter schreef: als we het huidige forum met zijn huidige naam een beetje aanpassen, met bijvoorbeeld het volgende: we veranderen de naam in vlaamse liggers (dit kwam op het forum al ergens langs) en we wijzigen de rubriek 'toertochten' in de 'toertochten gentse liggers' of iets dergelijks.
dan hebben we een site (forum) voor alle liggers uit vlaanderen waarop elke toerclub zijn 'eigen' rubriek heeft. en blijft het voor de rest gelijk.
Lijkt me geen slecht idee, maar mss beter niet "vlaamse liggers" nemen, want dan zit je weer streek gebonden (wel wat groter dan gent). Waarom bvb niet gewoon ligfietsforum.net of recumbentforum.net of iets dergelijks, dan krijg je er ook gratis mensen vanuit nederland en andere landen bij. Kan intressant zijn, kunnen we ook eens de mening horen van mensen uit andere landen. (mss dat ik het wel wat te groot zie, maar hoe meer zielen hoe meer vreugd eh :wink: )
Wouter schreef: ok onze naam plakt op dit forum, maar we moeten het niet meer voor iedereen maken daar dit zo al is, en het blijft gewoon het forum. Hiermee wil ik zeggen: we stichten geen organizatie die "vlaamse liggers" heet want daar bestaat HPVbe voor. nee, via het forum organizeren we gewoon verder tochten, en kunnen we aanmeldingen, verslagen, links naar foto-sites zoals webshots of wat dan ook gaan maken.
Lijkt me correct, geen extra organisatie die de functie van hpv overneemt. Wat ik echter jammer vind, maar ergens wel begrijpelijk is, is dat de site van hpv.be maar ongeveer 1 keer per maand upgedate wordt, terwijl, als we naar onze noorderburen hun site kijken (ligfiets.net) er toch dikwijls wordt geupdate. Waarschijnlijk heeft het ook wel te maken met dat het aantal personen die bij de noorderburen aan de site werkt, vele malen meer is dan bij ons.
Wouter schreef: mogelijk word de bestaande site van de gentse liggers door zijn maker verder uitgebouwd om verslagen en dergelijke op te plaatsen, misschien willen andere clubs dit ook.
Ik ga er mij binnenkort eens over buigen.
Wouter schreef: Dit kunnen we dan via een link op het forum doorverwijzen.
Niet beter omgekeerd, of beide? van een site linken naar het forum? Zo heeft iedereen die een clubje heeft opgericht en van dit forum wil gebruik maken de mogelijkheid om vanuit zijn site te linken naar het forum en omgekeerd.
Wouter schreef: onderhoud: er word ook gespeculeerd over kuisen, rubrieken sluiten en noem maar op. Ik zelf zou voorstellen van oude rubrieken niet te verwijderen, maar dus gewoon te sluiten om beschikbaar te stellen voor mensen die ze later willen nalezen, of waar we bij sommige vragen kunnen naar verwijzen. In deze gesloten rubrieken zou ik echter wel alle berichten die er als zever tussen geplaatst, of onbeduidende antwoorden verwijderen om dat lezen te bevorderen.
Ik ben er volledig mee akkoord om oude berichten niet te verwijderen maar de topic gewoon te sluiten. Een gesloten topic kan later altijd weer geopend worden, dacht ik, een verwijderd bericht kan niet meer opgevist worden. De kennis, ervaring, ... van mensen die hier op het forum posten kan voor andere mensen een oplossing bieden voor hun probleem, zodat zij het wiel niet meer opnieuw moeten uitvinden. Dat we de zever er uit zouden moeten halen, mss, maar meestal weet je al snel wanneer je een bericht leest dat het een inhoud heeft of dat het zever is.
Patrick Pevenage schreef:Misschien zijn er die het tegendeel beweren en dat gelul moet kunnen, maar er zijn er waarschijnlijk evenveel of nog meer die hetzelfde denken zoals ik, maar het niet meteen zeggen.
Ik persoonlijk vind het niet echt heel storend dat er af en toe eens geluld wordt in een topic, ik maak me er soms ook schuldig aan. (btw, wat versta je onder gelul? dat er eens ff naast de kwestie wordt gepraat, een grappige opmerking over het een of ander???Enfin, volgens mij zijn er verschillende def voor het fenomeen "lullen"). Het houd het forum niet al te saai.
En voor het serieusere gelul kan men steeds terecht in de babbelhoek :lol:
Patrick Pevenage schreef: ik zie trouwens NIET in dat men door gelul moet proberen om zo veel mogelijk postings te bekomen om vervolgens 'prof' te kunnen worden.
Professionele lullers en lullen vind ik al genoeg buiten het ligfietsen om.
Is dat zo? Er zijn ook nog andere manieren om snel aan veel posts te komen hoor, ik heb er zo al een paar gezien, maar ach, wat wil het zeggen of je nu junior, prof, helper en wat staat er nog allemaal tussen, bent? Tenslotte beoordeel je een bericht van iemand op wat er in dat bericht staat, niet om wat er naast staat.

Voila se, das wa da ik der over peins...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

Geert schreef:Niet beter omgekeerd, of beide? van een site linken naar het forum? Zo heeft iedereen die een clubje heeft opgericht en van dit forum wil gebruik maken de mogelijkheid om vanuit zijn site te linken naar het forum en omgekeerd.
niet mee akkoord, het forum word het meest bezocht, indien iemand die pas ligfietst of iemand zoekt in zijn buurt die hem wil helpen kijken voor een goede fiets kan ie vanaf het forum doorvinken naar een club als daar een site van is, anders vraagt hij he gewoon op het forum,
daarmee komt nog dat eventuele site enkel dienen om wat verslag en foto's uit de brengen van wat is is gebeurt en mss eventueel gepland word, maar verder toch meestal zal teruggevallen worden op dat forum, dus we willen niet die sites op de eerste plaat bekijken maar dus de lijst;


Geert schreef:Dat we de zever er uit zouden moeten halen, mss, maar meestal weet je al snel wanneer je een bericht leest dat het een inhoud heeft of dat het zever is.
alweer niet mee eens en wel mee eens. als je een serieus onderwerp wil nalezen wil je de inhoud zien en niet het gelul dat ertussenstaat. als de zever er niet instaat, is gewoon alles wat je leest inhoud. Is dat niet het belangerijkste als je iets doorneemt?
Patrick Pevenage schreef:Misschien zijn er die het tegendeel beweren en dat gelul moet kunnen, maar er zijn er waarschijnlijk evenveel of nog meer die hetzelfde denken zoals ik, maar het niet meteen zeggen...
Door dat gelul bewijzen ze enkel, zelf, hoe onnozel ze zijn. Door woorden kunnen velen zich profileren, maar laat ze het ook maar eens bewijzen!!
nobody is perfect, ik ook niet, ik maak ook wel eens een opmerking die totaal niets met de kwestie te maken heeft, als ik daarom onnozel lijk, dan zij dat zo...
wat ik wel belangerijk vind is wat ik over het nalezen schreef een paar regels terug.
ok, soms denk ik ook wel dat een beetje minder gelul geen kwaad kan, maar door het volledig te bannen krijgen een we een klein forumpje met veel ervaring en tegelijk ook veel ervaring die verloren gaat van die "onnozelaars" die het forum niet meer zo aangenaam vinden.
Als je begrijpt wat ik wil zeggen.

met gelul tov postings in zo hoog mogelijke positie, zie reactie geert, en verder... als we in de nalees-rubrieken het gelul eruit halen zal je bij sommigen de postings zo zien zakken.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#5 Bericht door GeertJ »

Wouter schreef:niet mee akkoord, het forum word het meest bezocht,
Tuurlijk wordt het forum het meest bezocht, en daar zal hoogst waarschijnlijk later geen verandering in komen als er nog meer clubs komen die van dit forum gebruik willen maken.
Wouter schreef: indien iemand die pas ligfietst of iemand zoekt in zijn buurt die hem wil helpen kijken voor een goede fiets kan ie vanaf het forum doorvinken naar een club als daar een site van is, anders vraagt hij he gewoon op het forum.
je kan het ook omgekeerd bekijken eh, iemand surft naar bvb hpv.be of ligfiets.net en ziet daar enkele belgische clubs in staan. surft naar deze clubs en doorbladerd de site van die club (met enkele toffe verslagen en leuke foto's en een agenda die hem wel aanstaat) hij wil meer weten over het om het even wat. Een gewone site is redelijk statisch eh, kijk maar naar mijn site. Een forum leeft! Wat als er geen link naar het forum staat? dat weet hij niet van het forum af gaat die nog langer moeten zoeken, kan ook niet de bedoeling zijn eh.
Mss heb ik me daarjuist een beetje verkeerd uitgedrukt, ik bedoel dat je evengoed van beide kanten naar elkaar kunt linken, dus van het forum naar de des betreffende site en van de site naar het forum waar de bezoeker terecht kan voor maar info ... Een link meer of minder, wat maakt het uit eh.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#6 Bericht door Wouter D »

zullen we dat even simpel oplossen: als we eventuele sites van clubs linken aan het forum is er veel kans dat die ons teruglinken.

het is niet aan ons te bepalen wat andere clubs doen, ze mogen zonder verplichtingen deelnemen aan het forum, of ze zelf al een site willen, dat bepaal ik niet, liever zou ik eigenlijk alles op een site nl het forum houden. alle tochten komen hier toch aan bod, van alle tochten kan je nabesprekingen vinden, en bij de meeste vind je linken naar foto's.

wat is het nut van een bijkomende site dan eigenlijk?

beter zou eigenlijk zijn dat mensen die perse een site willen maken, het persoonlijk opvatten waar hun eigen ideeen en ervaringen aan bod komen, waar ze eventueel hun eigen foto's opzetten waar e dan gewoon een link plaatsen in het een of het ander bericht,

oef het is eruit, ja sorry, soms heb ik het moeilijk met echte eigen mening te uit, ik luister liever eerst eens, wie weet deelt iemand mijn mening.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#7 Bericht door Ward De Meyer »

Wouter schreef: wat is het nut van een bijkomende site dan eigenlijk?
We zouden gewoon een site willen opstarten in Antwerpen omdat er zoveel (beginnende) liggers zijn die hiernaar vragen. En als je als beginner hoort dat je al naar Gent of geburen moet rijden om een tochtje te rijden ligt de stap er naar toe hoog. Ik wil niet zeggen dat jullie gedachte hierrond verkeerd is. Zeker niet! Maar we willen de mensen uit het Antwerpse zo een beetje aanzetten tot toertochten in de buurt.

Allé das mijn mening...

Ward

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#8 Bericht door GeertJ »

Wouter schreef:wat is het nut van een bijkomende site dan eigenlijk?
Niet alleen voor verslagen en foto's, maar ook om bepaalde rubrieken (bvb matr & techn) wat overzichtelijker te maken en wat uit te dunnen tot het essentieele van een bepaalde topic.
verder denk ik, zeker wanneer het forum nog meer groeit, het niet gaat verbeteren met de overzichtelijkheid van het forum. Soms is het nu al een heel karwei om een bepaald bericht terug te vinden (zeker als je niet weet waar het onder staat).
Blijkbaar hebben we 2 verschillende meningen :lol: we komen er wel uit!
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gast

#9 Bericht door Gast »

Wouter, mijn excuses als je persoonlijk opvat wat ik schreef. Dat was zeker niet mijn bedoeling. Noch voor u, noch voor een ander.
Ik lees alle postings, of die nu interessant zijn voor mij of niet. Hier en daar stel ik vast dat bepaalde dingen in het belachelijke getrokken worden naar de persoon toe. Daar heb ik problemen mee.
Iemand kan de opmerking maken dat zij ook een probleem met mij hebben. Goed, laat het dan weten. Ik ben de eerste om aan mijzelf te verhelpen.
Laatst gewijzigd door Gast op zo 28 nov 2004, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#10 Bericht door Wouter D »

heb in het kader van de veralgemening van het forum een mooi voorstel gekregen: een gesponserde domeinnaam: ligfietsforum.be.

verder nog even het concept van toerclub.XXX nog even bediscussieert. ons forum zou voor veel mensen te moeilijk zijn, volgens deze bron wil het voor die mensen wel eens erg ongemakkelijk zijn hier iets terug te vinden. Ook zou de stap naar het forum te groot zijn voor mensen die enkel wil gaan fietsen ipv de rest te gaan bekijken. Vanuit dat idee zou men een site-miniforum willen starten dat enkel en alleen het toeren omvat, en de rest doorverwijst naar hier.

is op zich wel een goed concept, maar misschien moeten we eens bekijken of we dat met onze huidige middelen ook niet kunnen bereiken. daarom moeten we eens met een aantal mensen rond de tafel gaan zitten. en vooral reacties verzamelen van da mensen die op het forum zitten,

:arrow: hoe makkelijk vinden jullie het huidige forum :?:
:arrow: hoe denken jullie over het idee het toertochten volledig af te scheiden naar een apparte site :?:
:arrow: hoe denken jullie over deze topic :?:

:idea: allemaal dingen die wij ons afvragen en niet op het forum zetten om een posting bij te hebben, maar ECHT om reacties te krijgen van jullie
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gast

#11 Bericht door Gast »

Ik vind het forum vrij gemakkelijk. Over die toertochten afscheiding: volgens mij is het voldoende voor een betere afscheiding op het forum te maken zelf.

Ik vind persoonlijk dat het nog wel meevalt van zever. Der zijn meer intressante dinge te leze hier dan dat er zever is. Daarbij den zever maakt het soms een beetje luchtiger voor te lezen.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#12 Bericht door Brechtix »

Akkoord met de vorige spreker.

Wat dit forum zo aangenaam maakt is het perfecte format (rubrieken vind ik vrij goed ingedeeld) en de afwezigheid van de gortdroge schoolmeestersmentaliteit die sommige ligfietsconcentraties zo kenmerkt.

Het Gentse liggers forum is over het hoofd heen gegroeid van de Gentse Liggers (als virtuele en officieuze toerclub) en is de facto het vlaamse forum geworden rondom ligfietsen. Voor het forum als medium vind ik Vlaanderen als actieradius trouwens ideaal: we moeten geen twintig fora naast elkaar hebben, maar het is ook fijn om lokale accenten te kunnen leggen en met mensen van vlees en bloed te communiceren (itt BROL en ihpva bv.) Het is organisch zo gegroeid omdat het nodig was, simpelweg, niet vanuit één of andere slimme marketingstrategie.

Voor het forum is dat 'gentse' dus misschien wel voorbijgestreefd. De voorgestelde term ligfietsforum.be lijkt me een goed voorstel. Persoonlijk maakt het mij weinig uit.

Wat Gentse Liggers als toerclub betreft, onder welke losse of vaste vorm dan ook, daarvan is de schaal toch ietsje kleiner. Het is nu eenmaal een realiteit dat we van Gent naar Aalter kunnen rijden om samen een toertocht te doen, maar eerst naar pakweg Antwerpen rijden (of omgekeerd) is niet zo voor de hand liggend. Dus om kennis te maken met ligfietsers uit je buurt zouden we een rubriek "lokaal" of "(toer-)tochten"kunnen maken met onderverdelingen (sublevels) voor bv Brugge, Gent, Antwerpen en omgeving.

Gegroet!

Dank zij Patrick staat hier geen andere onzin.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#13 Bericht door Brechtix »

Nog iets: is het mogelijk om je 'menu' te personaliseren bij het inloggen? Bv van de rubriek toertochten alleen de Oostvlaamse onderverdeling te zien.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#14 Bericht door Wouter D »

dat zou inderdaad het persoonlijk gebruik van het forum enorm vereenvoudigen. dan is de stap ook een stuk kleiner om te komen kijken.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#15 Bericht door de bakker »

De naam van het beestje doet er eigenlijk weinig toe. De intensiteit waarmee de site bijgehouden word, de vriendelijkheid waarbij 'onbekenden' aanvaard worden is veel belangrijker. Nemen we hier plaza als voorbeeld. Is er één belgje dat er een probleem van maakt om daar te gaan neuzen, om daar iets te koop aan te bieden?

persoonlijk zou ik denken dat één site beter is dan ieder groepje, clubje z'n site. veel makkelijker om toertochten uit te pluizen en te plaatsen. veel makkelijker om veel mensen te bereiken. Ben je ergens in vlaanderen met vakantie dan is het makkelijk om daar misschien een toertocht te ontdekken.

Wat mij betreft is Gentse Liggers goed, ere wie ere toekomt.

een idee! het plaatsen van gps routes op het net.

Plaats reactie