politiek fietsersbond fietsvergoeding, fiscaliteit
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
politiek fietsersbond fietsvergoeding, fiscaliteit
PERSBERICHT FIETSERSBOND
Woensdag 18 februari 2009
Historische stemming in de commissie Financiën:
1) Fiscale vrijstelling van de fietsvergoeding opgetrokken naar 0,20 euro/km en in de toekomst geïndexeerd;
2) Terbeschikkingstelling bedrijfsfiets fiscaal vrijgesteld in hoofde van de werknemer (niet langer voordeel in natura)
Fietsersbond: “Eindelijk dit schitterende resultaat van jarenlang lobbywerk!”
Zonet heeft de commissie Financiën geschiedenis geschreven. Als binnen twee weken de plenaire vergadering deze stemming bekrachtigd, betekenen deze wetswijzigingen een enorme stimulans voor het fietsgebruik in het woon-werkverkeer.
Ook de werkgevers hebben alle baat bij een hoger fietsgebruik onder de werknemers. Fietsende werknemers zijn minder afwezig wegens ziekte, hebben minder arbeidsongevallen op de werkvloer en zijn productiever. Bovendien leveren de fietsende werknemers een enorme bijdrage aan het verminderen van de geldverslindende files op onze wegen.
Dat de fietsvergoeding niet zomaar een vrijblijvende gunst is, maar een reële inbreng heeft in het voorkomen van de files op onze wegen, leren ons de cijfers van de Federale Diagnostiek woon-werkverkeer van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Bij het toekennen van de fietsvergoeding stijgt het aantal fietsers op bedrijfsniveau gemiddeld van 6,3% naar 9,5% (= een stijging met meer dan 50%). Een actief mobiliteitsbeleid voeren, loont dus.
“Hiermee geeft de commissie Financiën vandaag het juiste signaal om te komen tot een meer duurzame mobiliteit. De modal shift – onderlinge verschuiving naar andere vormen van vervoer – is immers een noodzakelijke voorwaarde om onze economie recht te houden”, aldus de Fietsersbond.
Dat het potentieel voor het fietsgebruik in het woon-werkverkeer bijzonder groot is, leren ons volgende cijfers: 1/3 van alle woon-werkverplaatsingen gaat niet verder dan 5 km, terwijl voor 42% van die woon-werkverplaatsingen tot 5 km toch nog de wagen wordt gebruikt. Deze afstanden zijn perfect fietsbaar. Een hogere fietsvergoeding en een fiscaal vrijgestelde bedrijfsfiets kunnen dus honderdduizenden mensen overtuigen om de auto aan de kant te laten en te kiezen voor de fiets.
De Fietsersbond dankt alle parlementsleden, over de partijgrenzen heen, die voor deze historische stemming hebben gezorgd !
Woensdag 18 februari 2009
Historische stemming in de commissie Financiën:
1) Fiscale vrijstelling van de fietsvergoeding opgetrokken naar 0,20 euro/km en in de toekomst geïndexeerd;
2) Terbeschikkingstelling bedrijfsfiets fiscaal vrijgesteld in hoofde van de werknemer (niet langer voordeel in natura)
Fietsersbond: “Eindelijk dit schitterende resultaat van jarenlang lobbywerk!”
Zonet heeft de commissie Financiën geschiedenis geschreven. Als binnen twee weken de plenaire vergadering deze stemming bekrachtigd, betekenen deze wetswijzigingen een enorme stimulans voor het fietsgebruik in het woon-werkverkeer.
Ook de werkgevers hebben alle baat bij een hoger fietsgebruik onder de werknemers. Fietsende werknemers zijn minder afwezig wegens ziekte, hebben minder arbeidsongevallen op de werkvloer en zijn productiever. Bovendien leveren de fietsende werknemers een enorme bijdrage aan het verminderen van de geldverslindende files op onze wegen.
Dat de fietsvergoeding niet zomaar een vrijblijvende gunst is, maar een reële inbreng heeft in het voorkomen van de files op onze wegen, leren ons de cijfers van de Federale Diagnostiek woon-werkverkeer van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Bij het toekennen van de fietsvergoeding stijgt het aantal fietsers op bedrijfsniveau gemiddeld van 6,3% naar 9,5% (= een stijging met meer dan 50%). Een actief mobiliteitsbeleid voeren, loont dus.
“Hiermee geeft de commissie Financiën vandaag het juiste signaal om te komen tot een meer duurzame mobiliteit. De modal shift – onderlinge verschuiving naar andere vormen van vervoer – is immers een noodzakelijke voorwaarde om onze economie recht te houden”, aldus de Fietsersbond.
Dat het potentieel voor het fietsgebruik in het woon-werkverkeer bijzonder groot is, leren ons volgende cijfers: 1/3 van alle woon-werkverplaatsingen gaat niet verder dan 5 km, terwijl voor 42% van die woon-werkverplaatsingen tot 5 km toch nog de wagen wordt gebruikt. Deze afstanden zijn perfect fietsbaar. Een hogere fietsvergoeding en een fiscaal vrijgestelde bedrijfsfiets kunnen dus honderdduizenden mensen overtuigen om de auto aan de kant te laten en te kiezen voor de fiets.
De Fietsersbond dankt alle parlementsleden, over de partijgrenzen heen, die voor deze historische stemming hebben gezorgd !
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Ik denk hierbij aan mijn eigen portefeuille: joepie, maar bedrijfsfietsen? Ik denk dat de meesten die een bedrijfswagen hebben meer dan die 5km afleggen, maar misschien dat de baas dan in het weekend met de bedrijfsfietsen een toerke met zijn familie gaat maken
Teun-hoopt wel op een terugval van het aantal auto's, maar rekent er niet op...
Teun-hoopt wel op een terugval van het aantal auto's, maar rekent er niet op...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Een stap in de goede richting om de fietsvergoeding in de federale overheidsdiensten te verbeteren, zoals geëist in het eisenbundel van de ACOD voor het komende sectoraal overleg.
crash-quest-dummy,
Kan je me ook zeggen waar jij dit persbericht van de Fietsersbond juist gevonden hebt??
(ik vind het niet op hun site)
Dank je wel
Filip
crash-quest-dummy,
Kan je me ook zeggen waar jij dit persbericht van de Fietsersbond juist gevonden hebt??
(ik vind het niet op hun site)
Dank je wel
Filip
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... teld.dhtmlJef schreef:Filip, het staat nu zelfs gewoon in de krant
Hopelijk krijg ik dan ook fietsopslag
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Dank je wel allemaal.
Nu staat het ook op de site van de Fietsersbond:
http://www.fietsersbond.be/nieuws/pers/historisch
grtz
Filip
Nu staat het ook op de site van de Fietsersbond:
http://www.fietsersbond.be/nieuws/pers/historisch
grtz
Filip
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Dit is nog maar een eerste stap: fiscaal vrijstellen van een hoger bedrag.
Dit is eerst nodig, vooraleer in de verscheidene sectoren collectieve arbeidsovereenkomsten af te sluiten om effectief in een hogere kilometervergoeding te voorzien (dit had weinig zin zonder eerst de fiscale grens op te trekken).
Het zal dus nog wel even duren...
Want zelfs het optrekken van het fiscaal vrijgestelde bedrag naar 0,20 €/km is nu nog niet volledig in orde: Dit is nu gestemd in de commissie financiën, maar moet nog door het parlement worden goedgekeurd (zal geen probleem zijn). Dan moet het ook nog eens voor advies naar de Raad van State, nog eens op de ministerraad, en dan nog gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad...
Al zal het nog een tijdje duren - we zijn alvast op de goede weg.
Dit is eerst nodig, vooraleer in de verscheidene sectoren collectieve arbeidsovereenkomsten af te sluiten om effectief in een hogere kilometervergoeding te voorzien (dit had weinig zin zonder eerst de fiscale grens op te trekken).
Het zal dus nog wel even duren...
Want zelfs het optrekken van het fiscaal vrijgestelde bedrag naar 0,20 €/km is nu nog niet volledig in orde: Dit is nu gestemd in de commissie financiën, maar moet nog door het parlement worden goedgekeurd (zal geen probleem zijn). Dan moet het ook nog eens voor advies naar de Raad van State, nog eens op de ministerraad, en dan nog gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad...
Al zal het nog een tijdje duren - we zijn alvast op de goede weg.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
... en dàn is het wel een recht (zoals de 0,15 €/km die nu al in vele sector-CAO's voorzien is)Luc Willaert schreef:Ik vermoed dat dat nooit geen recht zal worden.
Moet via CAO-onderhandelingen worden bekomen, of voor een sector, of per bedrijf.
Luc
Maar een velomobiel op kosten van de werkgever... dit zal nog wel eventjes duren
Filip
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
Als je geneg kilometers rijdt is het automatisch een velomobiel op kosten van de werkgever.
Of anders bekeken met de huidige tweedehandsprijzen is een velomobiel sowieso de goedkoopste fiets verkrijgbaar.
Of anders bekeken met de huidige tweedehandsprijzen is een velomobiel sowieso de goedkoopste fiets verkrijgbaar.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.