Gek windfenomeen

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

Gek windfenomeen

#1 Bericht door Gast »

Woensdag jongstleden rijd ik pal wind van voor aan een bepaald tempo. Eens ik de wind schuin van links had zakte mijn snelheid met 5 km per uur voor dezelfde spierkracht die ik gebruikte.

Op een racefiets is het net andersom. Is daar een verklaring voor. Drumt de wind de ligfiets opzij waardoor er snelheidsverlies is?

Ik las in dit forum een soortgelijke opmerking door een velomobielgebruiker maar de reden van dit snelheidsverlies werd niet vermeld.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

dat je zoveel trager rijd, hm, heb ik niet veel ervaring mee, maar wat ik wel kan indenken is, dat de stroomlijn rond je lichaam+fiets beter functioneert met de wind op kop dan uit een hoek.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#3 Bericht door GeertJ »

denk dat het inderdaad ook zoiets moet zijn. Met mijn bescheiden kennis van aerodynamica (en ik hoop dat ik hier juist zit) ga je als je wind op kop hebt veel minder zog achter je hebben dan wanneer je wind op zij hebt (het frontaal opp is voor de wind kleiner als ze recht op de fiets zit, dan wanneer ze schuin op de fiets zit). Ik denk dat Dries hier nog wel wat meer over kwijt kan!
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#4 Bericht door GeertJ »

of het op een gewone fiets net andersom is, weet ik niet, ik betwijfel het eerder, maar dat het minder is, lijkt me wel logisch. het opp van een ligfietser is meer gestrekt dan bij een gewone fiets. en dan, ja, zie vorig bericht...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

#5 Bericht door El Stino »

ergens op de M5 website staat er iets van Bram Moens, die tegen (storm)wind 40/h rijdt, met diezelfde wind schuin op kop slechts 15/h of zo.
Reden is : bij heel sterke wind die schuin waait, is je frontaal oppervlak veel groter ten opzichte van de wind dan wanneer je frontaal op de wind inrijdt.
Op de M5 website staat wel ergens meer info denk ik.
Stijn VDM

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#6 Bericht door WFvN »

Tja, maar wind schuin van voren kan zelfs betekenen dat je harder gaat rijden met dezelfde inspanning. Zo af-en-toe merk ik dat met m'n Alleweder. Dit principe komt door de vleugelvorm van de velomobiel en wordt het 'zeil-effect' genoemd.

Erg grappig als zoiets gebeurt. Denk je 'fikse wind van schuin voor, dat wordt een traag ritje' en blijkt dat je vooruit spuit.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Plaats reactie