bewaakte fietsenstalling gent-sint-pieters

Plaats reactie
Bericht
Auteur
KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

bewaakte fietsenstalling gent-sint-pieters

#1 Bericht door KarelJ »

Weet er iemand of er ondertussen terug een bewaakte fietsenstalling is aan het station Gent-Sint-Pieters?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Is die stalling overdekt en geschikt voor ligfietsen?

Kent er iemand de tarieven?


Ik heb al op het internet wat zitten zoeken achter die bewaakte fietsenstalling, maar ik vind precies alleen informatie van een aantal jaren geleden terug.

Alvast bedankt

larch
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: do 31 jan 2008, 22:49
Postcode: 9000
Locatie: gent
Contacteer:

#2 Bericht door larch »

Het enige wat ik op het net vind is:

http://www.bikesafe.be/lang.php?lang=ned

de info is een beetje dunnetjes, misschien hen rechtstreeks contacteren

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#3 Bericht door Wouter D »

er was een bewaakte fietsenstalling aan het stp station, maar vanwege de werken is dat ook met de gornd gelijk gemaakt, of er een alternatieve lokatie is, kan ik je niet vertellen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

#4 Bericht door Piet Piraat »

Aan het station Gent Sint-Pieter is er momenteel een "bewaakte" fietsenstalling. Je vindt die bij het buitengaan van het station aan de _achterkant_. De parking is betrekkelijk groot. Het is overdekt, de toegang is elektronisch (je hebt een soort pasje nodig) en er is camera bewaking. Naast gewone fietsen (de typisch gentse krotfietsen staan er niet tussen) staan er ook scooters, bakfietsen, fietskinderkarren etc.. Ik heb geen info over contactnummers of prijzen.

Groeten

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

#5 Bericht door KarelJ »

Merci voor de antwoorden

Ik ben eens gaan kijken achter het station van Gent-Sint-Pieters en heb het volgende ontdekt:
De bewaakte fietsenstalling wordt NIET meer door bikesafe beheerd volgens mij.
Het beheer ligt bij de NMBS zelf.

Betalen voor de (overdekte, bewaakte) stalling kan aan het loket, maar moet minstens 2 dagen op voorhand gebeuren (ook bij verlenging, anders loopt het abonnement niet door).

Er is sowieso een borg van 10 euro voor het toegangskaartje. De borg krijg je uiteraard achteraf terug.

Verder kost de stalling:
- voor 1 maand: 7,5 euro
- voor 3 maanden: 20,9 euro
- voor 1 jaar: 75 euro

Ik ga deze week eens naar het lokket gaan om een abonnementje op die stalling aan te vragen

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#6 Bericht door paulheyndrickx »

Waar zitten ze daar in Gent met hun gedachten, dat ze fietsers laten betalen voor zo'n stalling? Willen ze het fietsen ontmoedigen ofwa??

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#7 Bericht door Jan.E »

Als ik weet dat mijn fiets dan veilig staat, dan is me dat niet teveel. Die bewaker moet ook betaald hé.

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

#8 Bericht door KarelJ »

Deze week heb ik 4 keer gebruik gemaakt van de stalling in Gent en heb al volgende ervaringen:

- de toegang (zowel binnen geraken als buiten geraken) werkt dikwijls niet (mensen die niet binnen kunnen of opgesloten zitten)
- de borg van 10 euro wordt "automatisch" omgezet in een eenmalige aankoopprijs voor de badge, aangezien het "reglement" van de NMBS veranderd is
- de bewaking laat volgens mij toch ook een beetje te wensen over, als je binnen opgesloten zit, kan je immers op een knop duwen (aan paal met camera en parlofoon), maar daar kwam geen reactie, ondanks meerdere keren bellen

Al bij al dus niet zo'n goede ervaringen

Wat is wel goed:
- ik ben uiteindelijk altijd binnen/buiten geraakt
- mijn fiets staat droog
- tot nu toe heb ik het gevoel dat de mensen die gebruik maken van deze stalling meer respect hebben voor andere mensen hun fiets, want tot nu toe heb ik gelukkig nog geen schade aan mijn fiets.
- de Hurricane past redelijk goed in de fietsenrekken in de stalling

Ter info, hier los van: ik heb in de zitting van mijn Hurricane een gaatje gemaakt om daar door te kunnen met een kabelslot van 1,80 meter. Zo kan ik voorwiel, achterwiel en zitting vastleggen aan het fietsenrek

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#9 Bericht door crash-quest-dummy »

vraagje,
zou je daar met een quest in geraken ?

geen directe nood, gewoon curieus.
Stop Fueling Around

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

#10 Bericht door KarelJ »

crash-quest-dummy schreef:vraagje,
zou je daar met een quest in geraken ?

geen directe nood, gewoon curieus.
Theoretisch moet dat volgens mij perfect lukken, de in- en uitgang zijn telkens een dubbele schuifdeur, dus volgens mij breed genoeg.
(De hoogte is sowieso geen probleem)

De kaartlezer zit wel vrij hoog, dus je zal:
- ofwel moeten uitstappen uit de quest (wat eigenlijk moet, want binnen de stalling mag niet gefiets worden :wink: )
- ofwel de badge aan een stok of iets dergelijks moeten bevestigen

In praktijk zou ik het toch niet doen om volgende redenen:
- een velomobiel is veel te duur om daar (zelfs bewaakt) achter te laten. volgens hun eigen reglement is de NMBS toch niet aansprakelijk bij diefstal, ... ondanks dat je betaalt voor de bewaking
- je zal met de NMBS mogen in discussie treden over de prijs (een brommer stallen kost meer dan een fiets stallen en een quest is uiteraard een fiets, maar past vrij moeilijk in een normaal fietsenrek, dus je zal al 1 of 2 brommerplaatsen in beslag moeten nemen)
- te veel kans op opzettelijk vandalisme of schade door mensen die toch eens in die velomobiel willen gaan zitten, maar niet weten waar ze hun voeten mogen/moeten zetten of niet weten dat je de quest b.v. op slot gedaan hebt en met slot en al proberen te rijden, ...

Maar om een lang verhaal kort samen te vatten: de quest kan binnen in de stalling, maar ik zou het nooit doen

Plaats reactie