Kopen in buitenland

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

Kopen in buitenland

#1 Bericht door Gast »

In België koopt men een ligfiets BTW inbegrepen.
Betalen en wegwezen.

Hoe zit dat met bv. Nederland waar meerdere dealers van ligfietsen zijn en de keuze van dealership dus groter is - en daardoor misschien interessanter voor een Belg om daar aan te kopen - vraag en aanbod en winstmarges.

Indien ik daar een ligfiets zou kopen, moet er dan iets bijkomends betaald worden in België? Wordt alles in het aankoopland geregeld? Zijn er geen financiële taksverrassingen? Mag ik ongestoord de grens over zonder mij zorgen te maken?

Is de BTW in Nederland niet goedkoper dan in België?

Nog iets : ik zie dat een Nederlandse fiets in Nederland soms duurder kan uitvallen dan in België. Hoe kan dat nu?
Hier en daar kan er in België een goedkoper onderdeel op de ligfiets opzitten, maar bij sommige zie ik dat er een duurdere groep opzit en toch goedkoper (of gelijke prijs).

Lijkt mij toch niet logisch dat het eigen constructieland duurder kan zijn dan de rest van Europa?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Kopen in buitenland

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Patrick Pevenage schreef:Is de BTW in Nederland niet goedkoper dan in België?
Ja.

Ik geloof dat het 19% is, maar dat ben ik nu niet zo heel zeker. Maar dat het goedkoper is, daar steek ik mijn hand voor in het vuur.

In Duitsland is dat trouwens nog lager: 16%.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Kopen in buitenland

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Patrick Pevenage schreef:Indien ik daar een ligfiets zou kopen, moet er dan iets bijkomends betaald worden in België? Wordt alles in het aankoopland geregeld? Zijn er geen financiële taksverrassingen? Mag ik ongestoord de grens over zonder mij zorgen te maken?
Ja, u hoeft zich nergens over zorgen te maken. 't Gaat hier immers om handel binnen de EU-grenzen. Zolang men de in een EU-land aangekochte zaken voor eigen gebruik aanwendt, is er geen enkel probleem.

Wel bestaat de mogelijkheid om aan een douanepost (voor zover die er nog zijn) aangifte van de BTW te doen. Dan heeft men recht op de terugbetaling van die heffing. Maar dit houdt ook in dat men vervolgens een Belgische BTW-verrekening in de bus zal krijgen. Natuurlijk is zoiets alleen interessant wanneer de inlandse BTW lager is dan de buitenlandse. Zo is het bijvoorbeeld bijzonder interessante een auto in Denemarken te kopen (waar de BTW heel hoog is, maar de netto aanschafprijs veel lager dan bij ons) en onder dit stelsel de wagen in te voeren.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#4 Bericht door graddus »

In Nederland is de btw idd. 19%. Wat een fiets uiteindelijk kost zit hem overigens hoogstwaarschijnlijk meer in wat de importeur of verdeler er aan wil verdienen, wat ws ook opgaat voor de gemonteerde onderdelen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#5 Bericht door Wouter D »

mor als je nu bvb in duitsland een fiets koopt, maak er dan een uitstap van he, stap op de trein, neem ke camping gerief mee, naar het betreffende adres, koop je fiets en komt met de fiets naar huis he, wie zal er zeggen of je die fiets nu in duitsland gekocht hebt of in belgie?

ik zou ook wel iets dergelijks willen proberen voor een amerikaanse fiets maar heb voor de moment toch geen centen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#6 Bericht door graddus »

Zoals hierboven al stond Wouter, er is een groot verschil tussen EU en niet EU landen. Als jij van je tochtje in Duitsland komt met een nieuwe fiets tussen je benen, een nieuwe camera rond je nek en een filipijnse madam achterop, zul je alleen voor die filipijnse madam verantwoording moeten afleggen...

Gast

#7 Bericht door Gast »

Er gaan zeer veel mensen uit België in Duitsland mountainbikes gaan kopen...(vooral bij grote verkopen scheelt het enorm in de prijs van het fietsmateriaal)

Plaats reactie