Met de trein

Bericht
Auteur
Gast

Met de trein

#1 Bericht door Gast »

Ik lees ergens in een posting dat Toy met de trein vanuit Limburg naar Aalter ging komen.

Blijkbaar kan de ligfiets met de trein mee?

Dit kan beschouwd worden als een domme vraag, maar ergens las ik (het was wel in Nederland op de site van Tempelman die Flevo's verdeelt) dat een Flevobike de trein opkon omdat hij deelbaar was.
Er was zelfs een bezitter van een Flevobike die een schijfrem achteraan liet plaatsen en het spijtig vond dat zijn fiets om die reden niet langer meer deelbaar was.

Ik ging er daarom vanuit dat, wegens de lengte, een ligfiets niet welkom was in de trein.

Gast

#2 Bericht door Gast »

ik ben al verschillende malen met men challenge hurricane op de trein geweest, er geld hetzelfde tarief al met een gewone fiets (word ook in de bagageruimte gestoken). In grote stations kost het weinig moeite om de fiets in de trein te steken (vooral in de nieuwe dubbeldektreinen waar je bij je fiets kan blijven zitten), in kleine stations kost het wel veel moeite om de ligfiets in de trein te steken, vooral omdat geen enkele treinconducteur weet waar en hoe aan te pakken de ligfiets. Een dagticket met de fiets kost 7.20euro (daarmee kan je fiets de ganse dag op het belgische treinnetwerk sporen, daarmij moet je wel nog je eigen ticket betalen). Het enigste wat spijtig is dat bij fietsrouteboekjes meestal het dichtsbijzijnde station niet vermeld is, wel natuurlijke de autoroute naar het startpunt. En wat vouwfietsen betreft, zolang ze geen passagierszetel inpakken mag die fiets kosteloos mee (met ziet er elk jaar meer en meer op de treinen naar Brussel en andere ambternaaroorden)

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#3 Bericht door graddus »

Het verkooppraatje van de flevobike draait vooral om het handelbaar zijn als handbagage en daardoor gratis meemogen, maar dat lijkt me eerder hypthetisch...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

stijn schreef:Een dagticket met de fiets kost 7.20euro (daarmee kan je fiets de ganse dag op het belgische treinnetwerk sporen, daarmij moet je wel nog je eigen ticket betalen).
Eerlijk gezegd vind ik dat schandelijk duur. De prijs zorgt er dan ook voor dat het fietsengedeelte in de IR-treinen bijna steeds gewoon leeg is.

Zelf heb ik ook al enkele malen een dagkaart gekocht, maar aan die dure grap doe ik nu niet meer mee. Begin maar eens te rekenen wanneer je er met z'n tweeën op uit trekt. Ondertussen heb ik een lichte vracht gekocht (Peugeot Partner), waar achteraan probleemloos twee fietsen kunnen. En mijn vriendin rijdt ook mee... voorin dan wel :wink:

Gebruikersavatar
toy
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 22:52
Postcode: 3941
Locatie: eksel
Contacteer:

#5 Bericht door toy »

Vroeger was het nog veel duurder de fiets mee te nemen op de trein. Ik herinner mij dat ik een keertje met de fiets van Lommel naar Sint Niklaas moest nemen en dat was toen 800bef, ongeveer 20 euro dus. Een fiets huren in het station van Sint Niklaas was toen goedkoper(had toen nog geen ligger) Nu neem ik een railpas. Een enkele rit kost dan 6.2€. Heen en terug met de (lig)fiets voor 1 dag door gans België 19.6€. Op een gewone trein is er plaatst voorzien voor fietsen in de verbindingen van de 2 treinstellen. Er zijn zelfs gordels voorzien om de fiets vast te kunnen leggen. De dag dat ik naar Aalter ging had ik weinig plaatst voor mijn fiets want alle leden van de scouts vertrokken die dag naar de kust. O ja de fietsen worden normaal gezien niet meer in de bagage ruimte geplaatst zoals vroeger. Je moet dus zelf je fiets de trein opdragen

Groetjes Rudi

Rode Nazca Cruiser

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

toy schreef:O ja de fietsen worden normaal gezien niet meer in de bagage ruimte geplaatst zoals vroeger. Je moet dus zelf je fiets de trein opdragen
Ik heb toch wel andere ervaringen, hoor. In de IR-trein naar Kortrijk (vanuit het station Brugge) werd m'n fiets door de conducteur overgenomen en in de bagageruimte geplaatst. In Kortrijk mocht ik de fiets daar weer afhalen.

En toen ik onlangs met de boemeltrein van Gent naar Brugge spoorde (op zaterdag), was er een speciaal ingerichte wagon voor de fietsers. Voor het loutere amusement ging ik in die wagon zitten: rechts enkele zitjes, links ruimte voor de fietsen. Er was geen enkele fiets trouwens te bespeuren...

Ook op de "vieze viertjes" zoals ze worden genoemd (de oudste nog in gebruik zijnde stellen) moet men de fiets aan de conducteur geven die ze in de bagageruimte plaatst.

Ik begin me dus af te vragen in welk type trein je je fiets maar zelfs moet plaatsen...

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#7 Bericht door GeertJ »

Toen wij met de trein van nederland kwamen en hier in belgie (antwerpen) moesten overstappen was er zelfs geen wagon voor fietsen in te zetten, we moesten per persoon telkens in 1 tussencompartiment gaan zitten, gezellig is anders. Ook kregen we geen hulp met de fietsen op de trein te zetten. Was dus ook niet gemakkelijk om met een beladen ligfiets op de trein te geraken.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gast

#8 Bericht door Gast »

in het reglement van de nmbs staat dat de fiets in de bagageruimte moet. Alleen bij de nieuwe (of vernieuwde) treinstellen, dat zijn de nieuwe dubbeldektreinstellen(in de spitsuren naar brussel vanuit Kortrijk en Oostende, in de zomermaanden de zomertreinen naar de zee) en de nieuwe dieselstellen (lijn geraardsbergen, lijn eeklo, wat oost-vlaanderen betreft) mag men bij de fiets blijven zitten. En die boemeltrein (die rijd alleen in het weekend op de lijn brugge- gent, en rijd verder als stoptrein naar de brussel luchthaven) waar men over spreekt is een speciaal ic/ir trein die in den oude tijd is ingericht voor dienst te doen naar evenementen zoals de gordel enzo. (bij gebrek aan organisatietalent bij de nmbs komt het er nie meer van die in te leggen op die dagen natuurlijk.) Men vader werkt op de toeristische dienst van de nmbs, en ikzelf rijd al 7jaar met de trein dagelijks, dan begint get zoals es te weten :lol: . Ikzelf heb ik al vrij veel de fiets op de trein gestoken, ik begrijp dat de prijs vrij hoog is, maar momenteel rijd ik nog gratis met de trein en ook de fiets op de trein dusja :lol:

Gast

#9 Bericht door Gast »

meer info op de site van de nmbs : http://www.b-rail.be/nat/N/practical/pe ... index.html

en bij het dichtsbijzijnde station

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#10 Bericht door graddus »

eeuwige reiziger schreef:Ondertussen heb ik een lichte vracht gekocht (Peugeot Partner), waar achteraan probleemloos twee fietsen kunnen.
Steek je je fietsen in of achter op de Partner? Ikzelf heb op mijn Berlingo een speciaal rek gemaakt, dat twee fietsen kan dragen op de linkerachterdeur. Op die manier kunnen de fietsen mee, kan er achterin de auto (ook lichte vracht) een complete kampeeruitrusting incl. tweepersoonsbed en kan mijn madam dus niet alleen voorin meerijden, maar ook naast mij snurken op langere verplaatsingen. Groot voordeel van deze constructie t.o.v. de gewone trekhaakrekken is de mogelijkheid om de portieren te openen met de fietsen op de auto. Geen oninteressant nieuws voor een 'eeuwige reiziger' lijkt me. Info op aanvraag.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

graddus schreef:Geen oninteressant nieuws voor een 'eeuwige reiziger' lijkt me. Info op aanvraag.
BIJZONDER GRAAG!

eeuwige.reiziger@mail.be

Eigen ontwerp trouwens?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

graddus schreef: ... tweepersoonsbed en kan mijn madam dus niet alleen voorin meerijden, maar ook naast mij snurken op langere verplaatsingen.
Dan moet de linkerzetel toch neerliggen? Hoe installeer jij dan permanent een tweepersoonsbed?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#13 Bericht door graddus »

Eigen ontwerp ja. Begonnen met het vercamperen (sorry, vermobilhomen) van mijn eerste Berlingo. Geen volledige vaste inbouw, maar een los te plaatsen bed (wettelijk gezien dus lading en geen ombouw, enige bevestiging is aan voorzien sjoroog, dus geen komies die daar een zaak van kan maken). Gezien het verplichte tussenschot van minimaal dertig centimeter om hier in NL te voldoen aan de vereisten voor lichte vracht en het dus exact dertig cm metende schot in mijn auto heb ik in de bagageruimte een metalen bed gemaakt van je raad het al, dertig cm hoogte. Het geheel is opvouwbaar, voor het gebruiksgemak, maar dat doet nu even niet terzake. Indien je de rechterstoelleuning plat legt, dus niet omkanteld, alleen platlegt, heeft deze dezelfde hoogte als het bed. In het geval van de linkerstoel volsta ik met het volledig rechtop draaien van de rugleuning en het helemaal naar voor schuiven van de volledige zetel. Hierdoor ontstaat er achter deze stoel precies genoeg ruimte voor het uitvouwen van mijn standaard schuimmatras (1m40 * 1m90) die tijdens het rijden dubbelgevouwen achterin op het bed ligt. Kortom twee minuten stelwerk en je ligt in een comfortabel tweepersoonsbed. Gezien onze lengte, ik meet 1m83 en mijn wederhelft 1m57 hebben wij plaats genoeg, maar ik heb het bed ook al eens gedeeld met een collega van 2m en ook daar bleek het te voldoen. Na de mededeling dat onder het bed nog voldoende ruimte is voor alle vakantiebagage en een op maat gemaakt keukenblok komt natuurlijk het belangrijkste gedeelte.

Tijdens onze eerste reis op deze manier hadden we de fietsen op een trekhaakrek. Het jammere was, dat we op deze manier alleen langs de voordeuren van de auto in ons bed konden geraken en we dus ook bij warmere temperaturen met de deuren dicht moesten slapen (let wel, dit gold natuurlijk alleen bij overnachtingen onderweg, maar het makkelijk rondtrekken is nu juist het grote voordeel van deze minimobilhome). Het kwam er dus op neer iedere avond de fietsen van de auto te moeten halen, en gezien de lengte van mijn ligger betekende dit dus ook steeds (de)monteren van wielen e.d.. Terug thuis dus maar verder broeden op een idee de fietsen dusdanig te kunnen vervoeren dat de deuren ook met fietsen op de auto open kunnen. Op het dak is eenvoudigweg te hoog om gemakkelijk in het gebruik te zijn en ook niet erg economisch qua brandstofverbruik. Al gauw kwam ik uit bij montage op een achterportier. Om twee fietsen op een deur te krijgen was een montage in de lengterichting nodig. Om dat mogelijk te maken heb ik gebruik gemaakt van twee aanwezige dakdragers (voor mercedes 190) die ik in verticale positie naast elkaar aan de bovenkant van de deur hang en vervolgens aan de onderkant met op maat gemaakte spanners vastklem aan de onderrand van de deur. Op deze dragers heb ik dan allereerst een voet frame gemaakt, dat de beide dragers verbind en aldus de zijdelingse krachten opvangt. Onderaan de meest linkse drager heb ik een beugel gemaakt, waarin de frontbuis van mijn fiets in verticale positie geplaatst wordt. Om dit te bereiken moet dus de fiets voorover gekanteld en rechtop de neus in de beugel geplaatst worden. Aan het frame van het rek nu heb ik een achterwaarts gerichte buis gelast, met op het uiteinde een dwarse pijp die zo geplaatst is, dat bij het verticaal plaatsen van de fiets de pijp exact in de holte van mijn zitschaal valt. Door op de uiteinden van dit pijpje twee schalmen uit een stuk ketting te lassen, wordt het zijdelings verschuiven van de schelp voorkomen en tevens heb ik zo twee bevestingsogen om een en ander vast te zetten. Door een spanband met ratel door de ogen te halen en achterlangs de framebuis op te spannen staat de fiets in een handeling muurvast rechtop achter op de deur.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#14 Bericht door graddus »

Sorry, ik zit hier op een vreemde computer en die geeft plots foutmeldingen, dus ik heb de kans gegrepen om het hele verhaal vast te plaatsen voor ik het kwijtspeel.

Goed verder, om de gewone fiets van mijn vrouw mee te nemen heb ik op de rechtse drager een standaarddragertje van de Decathlon geschroefd. Gewoon zo'n gootje met een beugel die je aan het frame schroeft, maar in plaats van horinzontaal dus verticaal. Je rijdt de fiets er op, schroeft de beugel op zijn plek en een en ander hangt netjes recht. Een paar riempjes rond de velg en goot om opwippen te voorkomen en klaar. Het lijkt op het eerste gezicht een erg labiele constructie, als je er achter rijdt lijkt het ook een weinig te zwieren, maar ondertussen hebben we er al bijna twintigduizend km zo mee gereden zonder enig probleem. Ook aan hoge snelheden, op onverhard terrein etc.. Kortom ik ben overtuigd van het gebruiksgemak en de degelijkheid van het geheel. We kunnen nu in de auto omdat de rechterdeur gewoon open kan en ook de linker kan met de fietsen er op open, alleen wanneer je ook daadwerkelijk in de auto gaat recreeren worden de scharnieren wel erg zwaar belast. Zoals ik al zei zit ik nu achter een vreemde computer, dus ik heb geen foto's bij de hand, maar deze zal ik in het weekeinde, wanneer de auto thuis is, maken en op het forum plaatsen onder materiaal en techiek.

gr.
Marc

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#15 Bericht door Wouter D »

graddus schreef: maar ik heb het bed ook al eens gedeeld met een collega van 2m en ook daar bleek het te voldoen.
awel mark, da had ik nu nie verwacht zie
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie