ligfiets bergop

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#31 Bericht door hugo »

eeuwige

vlgns mij is gewone fts minder efficient bergop
ik had dit anders moeten formuleren

bij de gewone fiets kantelt bergop alles (zadelbuis-hoek) ; dit is minder efficient / door aan het stuur te trekken verbetert de situatie




mijn mening is dat

ligfiets iets minder 'effcient' is (zeker ongetraind)
dankzij de uitmuntende luchtweerstand is de gemiddelde snelheid hoog

achteroverkantelen van gewone fiets eveneens minder efficient is
door aan stuur te trekken kan dit wat gecompenseerd worden

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#32 Bericht door Dries »

Zoals bij veel zaken moet een en ander wat genuanceerd worden denk ik

Mijn ervaring (Taifun op Muur van Geraardsbergen, Tourmalet, andere Pyreneëncols zelfs zonder asfalt en alle met bagage) zegt mij dat een ligfiets in de bergen geen enkel probleem is als de motor geen probleem heeft met de bergen

Met de HPX rij ik met een MTB-verzetje behoorlijk steile onverharde hellingen op.
Met de Taifun moest ik die extreme dingen niet proberen omdat ik meer problemen had met evenwicht
Met mijn Ti-brompton reed ik in de vooralpen mijn maat met MTB op ettelijke minuten, moest daarentegen hem laten gaan op andere steile stukken
Met de M5 tandem in Frankrijk klommen we met de eerste naar boven, de andere M5 tandem reed altijd trager en moest vaak afstappen

Om maar te zeggen; het hangt er maar van af welk ventje op welke fiets naar boven klimt... (Omdat Patrick Pevenage aangehaald is; heeft inderdaad behoorlijk wat ligfietservaring, maar waarschijnlijk meer koersfietservaring: heeft ooit de Tour De France meegereden met de profs) (Omdat Gregg aangehaald is; 't is niet omdat je goed bent in duurvermogen dat je goed bent in klimmen) (Over de TU Delft; heb daar indertijd inderdaad een aantal studies gecopieerd over houding. Ze leken allemaal aan te duiden dat verschillende ligfietshoudingen niet wezenlijk beter of slechter waren dan andere, als de rijder er maar voldoende op aangepast was)
Een van de instinkers bij het lezen van vergelijkende studies over ergonomie is dat de hartslag bij een liggende houding nogal verschilt van die rechtop, omdat het bloed met meer of minder weerstand wordt rondgepompt. En dan is de vraag; is het hart meer getraind of een bepaalde spiergroep? Bij roeien kan op korte termijn meer vermogen afgegeven worden dan bij fietsen, maar wat ben je ermee bergop?

Plaats reactie