ligfiets bergop

Bericht
Auteur
gert
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 jun 2004, 10:22
Postcode: 9450
Fiets: gele hurri sport
Locatie: haaltert
Contacteer:

ligfiets bergop

#1 Bericht door gert »

Heb in Ligfiets& van 2005 een zinnetje opgemerkt waarin stond dat "hoe lager de ligfiets, hoe moeilijker het wordt om bergop te rijden". Dus naast het gewicht van de ligfiets (en berijder) zou ook de hoogte van de ligfiets een rol spelen :!: Is dat een stelling die klopt en zo ja leg eens uit. :idea:

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#2 Bericht door marini »

bergop rijdt je trager,
vergelijk het verder met een korte en lange bezemsteel op je hand, de korte valt er sneller af. :wink:
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#3 Bericht door BartC »

Dat heeft er waarschijnlijk voor een deel mee te maken dat op lage ligfietsen je voeten relatief hoog liggen ten opzichte van je hart. Wanneer je dan bergop gaat fietsen komen je benen extra hoog, wat de doorbloeding van je beenspieren niet bepaald ten goede komt (de benen hebben van nature de neiging om het bloed tegen de zwaartekracht in omhoog te duwen, en wanneer de benen hoger liggen dan het hart werkt de zwaartekracht niet meer tegen... integendeel).
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

gert
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 jun 2004, 10:22
Postcode: 9450
Fiets: gele hurri sport
Locatie: haaltert
Contacteer:

#4 Bericht door gert »

Iemand een beter antwoord dan dat :?:

gert
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 jun 2004, 10:22
Postcode: 9450
Fiets: gele hurri sport
Locatie: haaltert
Contacteer:

#5 Bericht door gert »

BartC, mijn laatste schrijven was op de uitleg van Marini bedoeld :oops: .Da met die benen /hartpositie lijkt me al iets aannemelijker.

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#6 Bericht door hugo »

ligging zwaartepunt geen invloed op snelheid bergop

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

nee, maar wel op de stabiliteit.

terwijl ik ergens las dat rechtstaan op de pedalen en aan je stuur trekken per bukfiets energie opsoepeert die je anders nuttig zou kunnen gebruiken om harder te trappen ...

luchtweerstand wordt klein onder de 15km/h, dan is een bukfiets niet meer in het nadeel hé :wink:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#8 Bericht door ET »

crash-quest-dummy schreef:terwijl ik ergens las dat rechtstaan op de pedalen en aan je stuur trekken per bukfiets energie opsoepeert die je anders nuttig zou kunnen gebruiken om harder te trappen ...
Ik blijf altijd in het zadel; maar waarom gaan die courreurs dan rechstaan als ze een spurtje trekken of een démarrage bergop doen?

Volgens mijn wiskudig deel gaat de helling maken dat bij een gewone fiets je zwaartepuntdichter bij je achterwiel komt. Of beter gezegd de kracht waarmee het aangedreven achterwiel tegen het wegdek gedrukt wordt. En aangezien wrijving functie is van de wrijvingscoëfficient en de kracht waarme beiden tegen elkaar gedrukt worden...
Bij ligfiets gaat dat effect minder spelen, maar gaat er ook minder duk op het aangedreven voorwiel komen te staan, dus gaat sneller doorslippen.

ET

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#9 Bericht door hugo »

crash-quest-dummy schreef:nee, maar wel op de stabiliteit.
correct

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#10 Bericht door hugo »

ET "waarom gaan die courreurs dan rechtstaan"

bergop gaat zwaartepunt naar achter
door rechtstaan gaat dit terug naar voor

er bestaat trouwens een fiets (downhill mtb) die kantelt
http://www.bionicon.com/standard.xml?vp ... 006f77ced5

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#11 Bericht door ET »

we blijven bijleren

Maar waarom staan ze op hun trappers op de Champs Elysée? Wat is het voordeel van dat zwaartepunt verleggen in die situatie?

ET

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#12 Bericht door Edje »

das om te zien wie de fles champagne vast heeft, zodat ze daar dadelijk kunnen bij stoppen :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#13 Bericht door hugo »

ET schreef:we blijven bijleren

Maar waarom staan ze op hun trappers op de Champs Elysée? Wat is het voordeel van dat zwaartepunt verleggen in die situatie?

ET
zoveel kracht dat bekken omhoog gaat

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#14 Bericht door ET »

hugo schreef:
ET schreef:we blijven bijleren

Maar waarom staan ze op hun trappers op de Champs Elysée? Wat is het voordeel van dat zwaartepunt verleggen in die situatie?

ET
zoveel kracht dat bekken omhoog gaat
Ik wist dat ne gordel op de fiets nuttig kon zijn... ;)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

ET schreef:... een spurtje trekken of een démarrage bergop doen?
kortstondig is het natuurlijk wel interessant, als het past in de wedstrijd hé

net als kortstondig op je rug duwen en je knieen zwaarbelasten op een ligfiets, even kan het maar constant ... geen goed idee.
Stop Fueling Around

Plaats reactie