ligfiets bergop
-
- Junior
- Berichten: 85
- Lid geworden op: zo 20 jun 2004, 10:22
- Postcode: 9450
- Fiets: gele hurri sport
- Locatie: haaltert
- Contacteer:
ligfiets bergop
Heb in Ligfiets& van 2005 een zinnetje opgemerkt waarin stond dat "hoe lager de ligfiets, hoe moeilijker het wordt om bergop te rijden". Dus naast het gewicht van de ligfiets (en berijder) zou ook de hoogte van de ligfiets een rol spelen Is dat een stelling die klopt en zo ja leg eens uit.
-
- Kopman
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
- Postcode: 3545
- Fiets: Optima Stinger
- Locatie: Halen
- Velomobiel: Quest
- Contacteer:
Dat heeft er waarschijnlijk voor een deel mee te maken dat op lage ligfietsen je voeten relatief hoog liggen ten opzichte van je hart. Wanneer je dan bergop gaat fietsen komen je benen extra hoog, wat de doorbloeding van je beenspieren niet bepaald ten goede komt (de benen hebben van nature de neiging om het bloed tegen de zwaartekracht in omhoog te duwen, en wanneer de benen hoger liggen dan het hart werkt de zwaartekracht niet meer tegen... integendeel).
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
nee, maar wel op de stabiliteit.
terwijl ik ergens las dat rechtstaan op de pedalen en aan je stuur trekken per bukfiets energie opsoepeert die je anders nuttig zou kunnen gebruiken om harder te trappen ...
luchtweerstand wordt klein onder de 15km/h, dan is een bukfiets niet meer in het nadeel hé
terwijl ik ergens las dat rechtstaan op de pedalen en aan je stuur trekken per bukfiets energie opsoepeert die je anders nuttig zou kunnen gebruiken om harder te trappen ...
luchtweerstand wordt klein onder de 15km/h, dan is een bukfiets niet meer in het nadeel hé
Stop Fueling Around
- ET
- Helper
- Berichten: 314
- Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
- Postcode: 1910
- Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
- Locatie: Kampenhout
- Contacteer:
Ik blijf altijd in het zadel; maar waarom gaan die courreurs dan rechstaan als ze een spurtje trekken of een démarrage bergop doen?crash-quest-dummy schreef:terwijl ik ergens las dat rechtstaan op de pedalen en aan je stuur trekken per bukfiets energie opsoepeert die je anders nuttig zou kunnen gebruiken om harder te trappen ...
Volgens mijn wiskudig deel gaat de helling maken dat bij een gewone fiets je zwaartepuntdichter bij je achterwiel komt. Of beter gezegd de kracht waarmee het aangedreven achterwiel tegen het wegdek gedrukt wordt. En aangezien wrijving functie is van de wrijvingscoëfficient en de kracht waarme beiden tegen elkaar gedrukt worden...
Bij ligfiets gaat dat effect minder spelen, maar gaat er ook minder duk op het aangedreven voorwiel komen te staan, dus gaat sneller doorslippen.
ET
- hugo
- Kopman
- Berichten: 515
- Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
- Postcode: 8000
- Locatie: Brugge
- Contacteer:
ET "waarom gaan die courreurs dan rechtstaan"
bergop gaat zwaartepunt naar achter
door rechtstaan gaat dit terug naar voor
er bestaat trouwens een fiets (downhill mtb) die kantelt
http://www.bionicon.com/standard.xml?vp ... 006f77ced5
bergop gaat zwaartepunt naar achter
door rechtstaan gaat dit terug naar voor
er bestaat trouwens een fiets (downhill mtb) die kantelt
http://www.bionicon.com/standard.xml?vp ... 006f77ced5
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer: