Sheldon Brown overleden?

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Stijnsmb
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

Sheldon Brown overleden?

#1 Bericht door Stijnsmb »

Ik was daarjuist een thread beginnen lezen die me een link gaf naar een andere site. Ik scrollde naar beneden en viel op een bericht 2.04.2008: Rest in peace Sheldon: http://bicycledesign.blogspot.com/

Ik weet niet of het op dit forum al geweten was, dus bij deze... De meesten hier zullen hem wel kennen denk ik.


Stijn
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#2 Bericht door Filip »

Er heeft ook een berichtje op www.ligfiets.net gestaan.
Jammer, en hij is niet eens zo oud geworden.

Eén van de mooiste is nog altijd deze:
http://sheldonbrown.com/chainclean.html

Stijnsmb
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

#3 Bericht door Stijnsmb »

Jawadde! Als je elke keer je ketting zo moet kuisen! Ik doe het met die van mijn moto in elk geval veel simpeler (denk zelfs dat je die niet uit elkaar kan halen, maar daar ben ik niet zeker van), en denk dat ik die van een fiets ook zo zou kuisen... Gewoon met een borsteltje en petrol, dan loopt alle smeerlapperij er zo af. Nadien terug goed invetten. Let op, petrol gebruiken en geen benzine, benzine bevat benzeen, en benzeen en de o-ringen in een ketting gaan niet goed samen!.

Gaat sneller dan zijn methode, maar zal waarschijnlijk wel minder goed zijn.


Stijn
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#4 Bericht door Frank II »

:roll: :roll:

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#5 Bericht door Filip »

Stijn,

Nu even in alle ernst: De methode van Sheldon Brown is gewoon super!
Ik doe dit al jààren zo: ik maak elke schakel los, en reinig deze met oorstokjes, tandenstokers, tandgaren, ...
Steeds goed resultaat, al duurt het wel soms meerdere weken.
En alles terug in elkaar steken is gewoon het omgekeerde van uit elkaar halen!
' mag je vragen aan elke Gentse Ligger!

:lol:

Stijnsmb
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

#6 Bericht door Stijnsmb »

Filip

Ik spreek ook niet tegen dat de methode van Sheldon Brown goed is, integendeel zelfs. De ketting volledig uiteen halen zal ook de enige methode zijn om ze opnieuw volledig proper te krijgen. Ik vraag me juist af of het de tijd wel waard is die je erin steekt. Wat eventueel ook kan gaan, misschíen even goed zal zijn en geen weken zal duren volgens mij is het volgende. Je haalt de ketting uit elkaar zoals je nu doet, maar dan leg je ze gewoon in een petrolbadje, eventueel gewoon x tijd te weken, of anders laat je ze erin draaien via een soort mixer (geen keukenmixer natuurlijk, iets veel trager). Nadien steek je x aantal delen in een oude verfpot die je vult met zagemeel (geen te grote pot) en schud je de pot met zagemeel en stukken ketting, op die manier worden de laatste resten door het zagemeel weggeschuurt. Dit zal volgens mij ook hetzelfde resultaat hebben. Ik weet dat dit een methode is die gebruikt wordt om juwelen te kuisen, dus dan moet dat met een ketting ook zeker lukken denk ik. Misschien dat je voor een ketting zelfs zand i.p.v. zagemeel kunt gebruiken. Moest je het proberen voor juwelen gebruik dan zagemeel, zand zou kunnen schuren in de juwelen.


Stijn
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#7 Bericht door Filip »

Stijn,
Als je 't nog nie' doorhad:
De 'methode' van Sheldon Brown staat onder de rubriek humor:
http://sheldonbrown.com/humor/index.html
:lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#8 Bericht door Filip »

Stijnsmb schreef:Misschien dat je voor een ketting zelfs zand i.p.v. zagemeel kunt gebruiken.
Dit zou ik niet doen, want de zandkorrels krijg je nooit meer van tussen de schakels (tenzij volgens methode Sheldon Brown natuurlijk :lol: ), en die schuren de schakels kapot.
Ketting gewoon goed afwrijven met een propere vod is het beste
(een klein beetje petrolium gebruiken kan geen kwaad).

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#9 Bericht door Jan.E »

Sheldon Brown was gekend om zijn deskundigheid wat fietsen aangaat, maar was ook berucht voor zijn jaarlijks terugkerende aprilgrap. De ketting van hierboven was zo een aprilgrap. :wink: :lol:

Stijnsmb
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

#10 Bericht door Stijnsmb »

Euhm, ja... OK... :oops: Dat komt er dus van als je ne link snel opent en eens rap rap bekijkt, zonder hem echt door te lezen... En tóch ben ik zeker dat als ge uw ketting uiteen haalt en kuist met borsteltjes enz, ze toch proper zal zijn, nà! :wink: Eerlijk toegegeven, ik vond het al wel lang dat het meerdere weken duurt eer een ketting proper is Filip, hehe...

Filip, voor de duidelijkheid, toen ik over zand sprak, ging ik ervan uit dat de ketting uit elkaar gehaald was hè...


Stijn
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#11 Bericht door quattrovelootje »

Héél groot verlies voor de fietswereld, het overlijden van Sheldon ! Het régent momenteel herinneringsartikelen op het internet over hem .... en terecht !

Tihamér -had nog maar net het overlijden van R.C.N. verwerkt :cry:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#12 Bericht door Johan Clerx »

allewedertje schreef:Héél groot verlies voor de fietswereld, het overlijden van Sheldon ! Het régent momenteel herinneringsartikelen op het internet over hem .... en terecht !

Tihamér -had nog maar net het overlijden van R.C.N. verwerkt :cry:
Moet eerlijk toegeven dat ik die Sheldon niet kende, en ook die RCN is voor mij een nobele onbekende :roll:

Stijnsmb
Belofte
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

#13 Bericht door Stijnsmb »

Mja, sorry... RCN is mij ook onbekend. Sheldon Brown heb ik leren kennen (niet persoonlijk natuurlijk hè) door dingen op te zoeken (o.a. versnellingsapparaatbereiken, zie 3 x 7-systemen, dualdrive, Rohloff, mengelingen van...) op internet i.v.m. fietsen. Zéér interessant, zijn website.

Stijn
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#14 Bericht door quattrovelootje »

Johan Clerx schreef:Moet eerlijk toegeven dat ik die Sheldon niet kende, en ook die RCN is voor mij een nobele onbekende :roll:
R.C.N. staat voor Recumbent Cyclist News, een Amerikaans tijdschrift dat door ene Bob Bryant 16 jaar lang op eigen houtje werd geplubiceerd. En dat de concurrentie dus niet langer meer aan kon en ermee is opgehouden. Er bestaat nog wel een website van, die vind je onder :

http://www.recumbentcyclist.blogspot.com/

Was ondanks dat het tijdschrift hoofdzakelijk op Amerikaanse liggers was georiënteerd een interessante bron van informatie, aangezien Bob Bryant geen blad voor zijn mond nam en in zijn recensies een kat een kat durfde te noemen (wat niet door elke producent in dank werd afgenomen). Zijn tijdschrift heeft mij destijds over de streep getrokken om een Stratus frameset te kopen, iets waar ik nog steeds geen spijt van heb :P

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#15 Bericht door karien »

wel wel..

kwist niet dat ik zo ver ook nog familie had.. :lol: :wink:

Plaats reactie