Lift Sint-Annatunnel op rechteroever

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Lift Sint-Annatunnel op rechteroever

#1 Bericht door skywise »

Voor de regelmatige gebruikers van de Sint-Annatunnel (zoals ikzelf), er is licht aan het einde van de tunnel :D :D :D :wink:
Geachte,

De liften van de Sint-Annatunnel te Antwerpen werden gebouwd in 1932. Het aandrijfmechanisme van de liftkooien gaf tot voor kort nog nooit problemen, mede dankzij het toegewijde onderhoud van de technici die door de jaren heen verbonden waren aan de voetgangerstunnel. Hoe goed het onderhoud echter ook gebeurt, er treedt steeds slijtage op, hoe miniem ook. In het geval van de voetgangerstunnel bleek dat de tractietrommel van de lift op rechteroever na 75 jaar dienst ernstige tekenen van uitslijting van een aantal kabelgroeven begon te vertonen. Na prijsvraag werd een aannemer ingeschakeld die de tractietrommel van de lift op rechteroever zou herstellen door de kabelgroeven allemaal op gelijke diepte te brengen. Deze werken zouden volgens de oorspronkelijke planning één week duren.

Na de herstelling kwam het aangestelde keuringsorganisme echter tot de vaststelling dat de vereiste materiaaldikte van de tractietrommel, na uitdieping van de kabelgroeven, niet meer voldoende was. Dit was op voorhand niet te voorzien, daar de exacte dikte van de oorspronkelijke tractietrommel op geen enkel oorspronkelijk plan vermeld was. Daarom werd in het belang van de veiligheid van de tunnelgebruikers besloten om de lift buiten dienst te stellen. In samenwerking met het aangestelde keuringsorganisme en de aannemer werd vervolgens een oplossing uitgewerkt om de tractietrommel te versterken, op een manier die in overeenstemming was met de huidige wettelijke voorschriften en met de nodige garantie voor de veiligheid van de tunnelgebruikers.

Voor deze bijkomende herstelling moesten de nodige sterkteberekeningen worden uitgevoerd, dienden diverse materialen te worden besteld en werden zelfs specifieke gereedschappen op maat aangemaakt. Het geheel werd continu van nabij opgevolgd door het aangestelde keuringsorganisme. Vandaar dat de duurtijd van de volledige reparatie en de samenbouw van het geheel veel langer duurde dan oorspronkelijk was voorzien.

Momenteel is de volledige aandrijfmotor met de vernieuwde en versterkte tractietrommel op rechteroever opnieuw gemonteerd en heeft het geheel reeds met succes proefgedraaid. Er wordt tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de acht ophangkabels van de lift te vernieuwen, en als alles volgens plan verloopt, is de lift van de voetgangerstunnel opnieuw in dienst in de loop van dinsdagnamiddag 20 november 2007.

Met de hierboven beschreven aanpak van het probleem van de lift op rechteroever zou deze lift opnieuw voor jaren zonder problemen moeten kunnen functioneren, zowel ten dienste van de valide als de mindervalide gebruiker.


Met beleefde groeten,



Philip Lameire
adjunct van de directeur
Vlaamse overheid
agentschap Wegen en Verkeer
Elektriciteit & Mechanica - Antwerpen
GSM: 0478-88 27 15
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#2 Bericht door Jef »

Ge hebt uw WAW toch heel die tijd niet te voet op de trappen gedragen he :?
Heb je veel plaats over in de lift van de fietstunnel? Die lijkt mij vrij kort te zijn om met een VM erin te kunnen.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#3 Bericht door crash-quest-dummy »

ne WAW is deelbaar hé
(volledig off topic : en dus geen priemgetal 8) )
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#4 Bericht door skywise »

JefS schreef:Ge hebt uw WAW toch heel die tijd niet te voet op de trappen gedragen he :?
Heb je veel plaats over in de lift van de fietstunnel? Die lijkt mij vrij kort te zijn om met een VM erin te kunnen.
Er zijn gelukkig roltrappen in de Sint-Annatunnel en met de neus eraf (en gestockeerd in de cockpit) kan hij achterwaarts de scherpe vertikale hoek bij de start zonder problemen aan. Ik heb (macho als ik ben) wel één keer geprobeerd om hem in de Kennedy met de hand naar boven te heisen, maar dat duurde toch wel een kleine 15 minuten en heb dan nog hulp moeten krijgen van een vriendelijke jogster voor de laatste 10 treden - weg imago - zodat het sneller is om even terug te rijden naar de Sint-Annatunnel.
En de lift in de Kennedy tunnel is net lang genoeg. Ik ben in den beginne wel twee keer mijn achterlicht kwijtgespeeld omdat ik net niet ver genoeg in de lift zat. Dat bleef dan vrolijk knipperend voor de liftdeur wachten tot ik terugkwam om het op te halen...

Ter info: ik ben gisteren gaan kijken maar er was nog geen beweging in de Sint-Annalift op de rechteroever te krijgen... :roll:
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#5 Bericht door Wouter D »

heb ooit in nederland eens de limit een dijk op gedragen via de trappen.
had veel bekijks, moet ik toegeven.
moest anders een heel eind terug
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

de rakkers van de chiro hebben in Duffel eens een spiksplinternieuwe WAW bij de fabrieksrodage over de ijzeren brug getild in Duffel, anders moest er naar verluid ook 5km worden omgereden...

luiaarts die liggers :twisted:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#7 Bericht door Dries »

Met veel dank aan die Chirojongens. Als ze in Gent passeren mogen ze gerust een pint komen drinken op mijn kosten. (alle, die paar die mij geholpen hebben tenminste)
Misschien sla ik nu twee avonturen door elkaar, maar als ik mij niet vergis was het toen aan het sneeuwen, had ik mij in ieder geval net bevrijd uit een hachelijke scheefstand omdat ik niet gezien had dat de weg stopte VOOR die (spoorweg-?)brug... Als die gasten er niet geweest waren had ik er ongetwijfeld veel langer over gedaan of erger, ergens halverwege moeten constateren dat ik het op mijn eentje niet had gered; ik meen mij te herinneren dat er ergens nen vreeën hoek bovenaan een trap zat.
Ik was op weg van Hasselt naar Gent met een Waw die allesbehalve nieuw was....

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#8 Bericht door crash-quest-dummy »

ze waren vooral verbaast dat diene gast begon te strippen voor ie weer instapte :lol: , want het was toen idd koud weer.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#9 Bericht door skywise »

Voor de geïnteresseerden. De lift werkt weer :) :)
Skywise (WAW 558 & 011)

Plaats reactie