positieve ervaring voor hellingen
- ome Willem
- Junior
- Berichten: 38
- Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
- Postcode: 3040
- Fiets: Optima Dolphin
- Locatie: Neerijse
- Contacteer:
positieve ervaring voor hellingen
Hier een tip voor wie nog een ligfiets wil aanschaffen en in heuvel ( bergachtig) terein wil rijden.
Ik ben woonachtig in de druivenstreek in Neerijse; en doe dagelijks 36km woon-werkverkeer. Daar ik een rugpatient ben en toch graag fiets heb ik mij een Optima Dolphin aabgeschaft: http://www.tim.be/asp/pagina.asp?ID=6&Pag=131&taal=1
De verkoper beval me een dual drive aan Drie versnellingen in de naaf en 9 tandwielen achteraan:
Voordelen:
- Je kan bij stilstand schakelen ( bv na een noodstop )
- minder slijtage / minder onderhoud
- je hebt een gemakkelijke keuze 1= bergop 2 = plat 3= bergaf;
De andere versnellingen gebruik je gewoon.
Indien er nog mensen info willen over deze fiets vraag maar.
- GeertJ
- Site Admin
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
- Postcode: 9031
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Drongen
- Contacteer:
DualDrive informatie.
Dit is inderdaad een fantastische versnelling. Je kan daar tot 27 versnelling gaan, en je hebt dan nog eens de mogelijkheid om vooraan een triple crankstel te plaatsen, 27 * 3, daar kun je heel veel hellingen mee beklimmen hoor! Meer info over de Sram DualDrive is hier te vinden
http://www.sram.com/pavement/dualdrive/index.asp
http://www.sram.com/pavement/dualdrive/index.asp
Groeten
Geert
Challenge Taifun
Geert
Challenge Taifun
- GeertJ
- Site Admin
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
- Postcode: 9031
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Drongen
- Contacteer:
huy,
ik kan niet met zekerheid zeggen wat nu precies het verschil is, er circuleren meerder theorieen, dus kies er maar eentje uit.
- Als je ligfietst gebruik je andere spiergroepen dan wanneer je met een stadsfiets of "bukfiets" rijdt, je spieren moeten het met andere woorden gewoon gewoon worden, en de juiste spieren kweken!
- wanneer je met een ligfiets helling beklimt komt op een bepaald moment (is wel niet bij alle ligfietsn) het hart onder de benen te liggen, dus moet het hart het bloed in de benen naar boven pompen wat het helemaal niet gewoon is, de benen zitten normaler wijs onderaan eh!
- Op een ligfiets gebruik je spiergroepen die eigenlijk niet gemaakt zijn voor het beter klimwerk.
- Op een ligfiets heb je niet zoveel bewegingsruimte, alle power moet voor 100% uit de benen komen, terwijl je op een bukfiets nog wat kunt lopen op de pedalen (niet dat dat veel uitmaakt in kracht hoor, volgens mij dan)
en het lijstje zal zeker nog wel door gaan hoor van mogelijke theorieen. Toen we vorig jaar in frankrijk (niet dat het noorden van frankrijk fel op en neer gaat, maar er zaten toch enkele serieuze kuitenbijters tussen!) op reis geweest zijn, moet ik zeggen, dat het in het begin behoorlijk lastig was, maar naarmate dat we vorderden, ging het alsmaar beter en bete dat klimmen, ik zou het dus op de eerste stelling houden.
voila!
ik kan niet met zekerheid zeggen wat nu precies het verschil is, er circuleren meerder theorieen, dus kies er maar eentje uit.
- Als je ligfietst gebruik je andere spiergroepen dan wanneer je met een stadsfiets of "bukfiets" rijdt, je spieren moeten het met andere woorden gewoon gewoon worden, en de juiste spieren kweken!
- wanneer je met een ligfiets helling beklimt komt op een bepaald moment (is wel niet bij alle ligfietsn) het hart onder de benen te liggen, dus moet het hart het bloed in de benen naar boven pompen wat het helemaal niet gewoon is, de benen zitten normaler wijs onderaan eh!
- Op een ligfiets gebruik je spiergroepen die eigenlijk niet gemaakt zijn voor het beter klimwerk.
- Op een ligfiets heb je niet zoveel bewegingsruimte, alle power moet voor 100% uit de benen komen, terwijl je op een bukfiets nog wat kunt lopen op de pedalen (niet dat dat veel uitmaakt in kracht hoor, volgens mij dan)
en het lijstje zal zeker nog wel door gaan hoor van mogelijke theorieen. Toen we vorig jaar in frankrijk (niet dat het noorden van frankrijk fel op en neer gaat, maar er zaten toch enkele serieuze kuitenbijters tussen!) op reis geweest zijn, moet ik zeggen, dat het in het begin behoorlijk lastig was, maar naarmate dat we vorderden, ging het alsmaar beter en bete dat klimmen, ik zou het dus op de eerste stelling houden.
voila!
Groeten
Geert
Challenge Taifun
Geert
Challenge Taifun
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Ik heb daar een bescheiden hypothesetje over dat nog zijn oorsprong vindt in de tijd toen ik karate deed (welja dat is ook alweer twintig jaar geleden maar ik heb de theorie toch onthouden). Voor een vuistslag moet je eerst letten op een zeer stabiele L-vormige stand van de voeten; dan maak je met je hele lichaam een draaibeweging: beginnend van de kuiten, heupen, buik, schouders, met een steeds grotere amplitude. De grootste versnelling zit dan ter hoogte van je vuist maar de kracht komt uit je hele lichaam.onl5923 schreef:Kan iemand het verschil beschrijven tussen het beklimmen van een helling met een gewone stadfiets en een ligger?
Ik heb ook op de ligfiets gemerkt dat een vrije beweging van het bovenlichaam een groot verschil maakt in de kracht die je kan leveren. De trike is een fantastische klimmer: de schouders zijn hier het vaste punt en de gaaszitting biedt een stabiel platform dat je lichaam toelaat een soort rolbeweging te maken die uitmondt in de cirkelvormige beweging van je voeten. Dat vergt wel veel oefening voor je het helemaal beet hebt, en ik ben het ondertussen alweer wat verleerd.
Een rechtopfiets geeft ook een grote lichaamsvrijheid maar een minder goed afduwpunt (beter met racefiets). In m'n Alleweder zit het bovenlichaam teveel gefixeerd (ook al door de vrij rechte zithoek) en dat klimt dan ook voor geen meter (ook zonder het gewicht te rekenen). M'n vroegere Optima Dragon zitje hield het bovenlichaam ook gevangen zodat ik alleen mijn benen kon gebruiken. Hoe volumineus je quads ook zijn, de af-en aanvoer van zuurstof en afvalstoffen is bij zulke beperking van spiergroepen toch gelimiteerd. Op het vlakke maakt dat weinig verschil (vandaar de populariteit van schaalzittingen in Nederland) maar voor het klimmen hou je het toch langer uit naarmate je meer spieren kan gebruiken.
De ene ligfiets is dus de andere nog niet. Voor korte, aerobe inspanningen zal het goede afduwpunt de ligfietsen misschien in het voordeel plaatsen, voor lange beklimmingen zal het evenwicht tussen gewicht, lichaamsvrijheid, stabiliteit en komfort een verschillende uitkomst geven.
Zoals alle hypotheses is deze gebaseerd op en getoetst aan mijn eigen perceptie van de realiteit - Your Mileage May Vary. Ik had slechte ervaringen met een Hurri in de Blue Mountains (Melbourne) maar Dries heeft zowaar de Pyreneeën gedaan met een Taifun, wat redelijk nefast is voor mijn theorie
Ik zou de bovenstaande vraag dan ook veel korter kunnen beantwoorden: met een ligfiets duurt het even lang maar je hebt geen lamme ballen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- wim
- Site Admin
- Berichten: 234
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
- Postcode: 2930
- Fiets: M5 low racer
- Locatie: België
- Contacteer:
Mijn ervaring met klimmen:
Ik heb een M5 lowracer, niet bepaald de ideale klimfiets.
Vorig jaar tijdens Sluis-Boulogne-Sluis de Mont Dauphin (12%) zonder enig probleem opgereden.
Een ander verhaal wanneer je met bagage gaat klimmen.
Bij mij gaan de 2 meestal samen omdat het serieuze klimwerk gebeurt tijdens een fietsreis.
In Noord Frankrijk ging dat vrijwel probleemloos.
Wat natuurlijk heel lastig is : vertrekken op een steile helling (en met 16 kg bagage)
2 de probleem : scherpe bocht in de helling, alsook haarspeldbochten.
Probleem is vooral als je aanloopsnelheid te laag is.
Ik heb dit jaar ook een dagje in de pyreneen gezeten.
Klimmen lukt uiteigenlijk nog vrij goed, wel 2 keer moeten afstappen + stukje te voet omwille van vernoemde problemen.
Uiteindelijk was dalen het grootste probleem : te hard en teveel moeten remmen (v-brakes) en uiteindelijk te gevaarlijk door onveilige rijstijl van Spaanse chauffeurs : een wagen die een andere probeert in te halen op een te smalle weg in de bergen vlak voor een bocht !
En mij had ie natuurlijk niet zien aankomen...
Voor serieuze bergen lijken schijfremmen of trommelremmen mij onontbeerlijk.
Ik heb een M5 lowracer, niet bepaald de ideale klimfiets.
Vorig jaar tijdens Sluis-Boulogne-Sluis de Mont Dauphin (12%) zonder enig probleem opgereden.
Een ander verhaal wanneer je met bagage gaat klimmen.
Bij mij gaan de 2 meestal samen omdat het serieuze klimwerk gebeurt tijdens een fietsreis.
In Noord Frankrijk ging dat vrijwel probleemloos.
Wat natuurlijk heel lastig is : vertrekken op een steile helling (en met 16 kg bagage)
2 de probleem : scherpe bocht in de helling, alsook haarspeldbochten.
Probleem is vooral als je aanloopsnelheid te laag is.
Ik heb dit jaar ook een dagje in de pyreneen gezeten.
Klimmen lukt uiteigenlijk nog vrij goed, wel 2 keer moeten afstappen + stukje te voet omwille van vernoemde problemen.
Uiteindelijk was dalen het grootste probleem : te hard en teveel moeten remmen (v-brakes) en uiteindelijk te gevaarlijk door onveilige rijstijl van Spaanse chauffeurs : een wagen die een andere probeert in te halen op een te smalle weg in de bergen vlak voor een bocht !
En mij had ie natuurlijk niet zien aankomen...
Voor serieuze bergen lijken schijfremmen of trommelremmen mij onontbeerlijk.
Wim Willems
- Cris
- Belofte
- Berichten: 143
- Lid geworden op: di 14 okt 2003, 9:40
- Postcode: 9850
- Fiets: Geen ligfiets meer
- Locatie: Hansbeke
- Contacteer:
Ervaring
Mijn prille ervaring met ligfietsen leert mij toch dat dit niet zo eenvoudig is als bukfietsen!
Je kan je gewicht niet gebruiken om bij te steken. Maar wij maken dat (in vlaanderen) dan wel goed door sneller te liggen op andere stukken
Je kan je gewicht niet gebruiken om bij te steken. Maar wij maken dat (in vlaanderen) dan wel goed door sneller te liggen op andere stukken
Cris Claessens
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
ben net nog naar houfalize gereden met de ligger 180km en dat ging prima als ge maar een klein genoeg verzet hebt (op zijn traagst 6per/u) en dat uwe fiets bij trage snelheid goed stuurt.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....