Regenkleding

Plaats reactie
Bericht
Auteur
baroba
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 09 jul 2007, 16:58
Postcode: 2220
Fiets: Mango nr 30
Locatie: heist-op-den-berg
Velomobiel: mango nr 30
Contacteer:

Regenkleding

#1 Bericht door baroba »

Dag

Het slechte weer van de laatste tijd heeft me nat pak bezorgd.
Het probleem is dat ik geen goed regenpak kan vinden.
Ofwel is het zo lek als een zeef na enkele keren. Ofwel is het zo waterdicht dat het een persoonlijke sauna wordt...En doorscheurt in het kruis, omdat zulke pakken niet gemaakt zijn om mee te fietsen.

Weet iemand goede regenkleding die niet te duur en te zwaar is?

cheers


Rob

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

tjah, iemand zei me indertijd: "er bestaat geen slecht weer, er bestaat alleen geen aangepaste kledij"

er zijn in de handel gewone regenjasjes te krijgen voor weinig geld. ze helpen goed tegen de regen, dan word je echt wel even nat door het zweet.

wil je iets ademend dan moet je toch naar fiets-regenkledij gaan hoor. iets gore-tex-achtigs of gewoon een echte regenjas.

indien dat alles niet werkt dan koop je een fiets met jas, nl een velomobiel. of zo een greenspeed met plastieken overkapping.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#3 Bericht door marksje »

Plastieken (zweet)zakken uitgezonderd bestaat regenkledij waar je niet in nat wordt volgens mij niet; als het hard genoeg regent en je rijdt er lang genoeg in dan ben je nat, zo simpel is dat.
Kledij in tex (gore-tex is een merknaam) is wel het best. De ene tex stof is wel de andere niet; de weefdichtheid moet hoog zijn. Dit wordt met een getal aangeduid vb 3000 of 5000, dus hoe hoger dit getal hoe dichter de weving hoe meer waterdicht. De sluiting is ook een zwak punt, bij goede kledij is de rits meestal met een dubbele flap beschermt maar bij ligfietsen in de regen heb je meestal een vijvertje op je buik en vroeg of laat vindt het water toch ergens een zwakke plek en ben je nat, oplossing kan zijn je jas achterstevoren aandoen met de rits op de rug, dan blijf iets langer droog.

De beste oplossing is wel je voeten aan vagen en dromen van die warme douche achteraf :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#4 Bericht door Mysterio »

Ik gebruik voor op de vouwfiets (15 km-ritten) een pak van het Nederlandse merk AGU en ben er zeer tevreden van. Laat niks door, goed gedesigned en doordacht.
Is geen Goretex, maar Poray 500 stof. Zelfde principe van een semi-permeabele membraan maar een andere molecule. Vest en broek apart gekocht en ook ademende schoenovertrekken. Prijs was als ik me herinner een 80 EURIE voor broek en vest apart en nog een 35 eurie voor de schoenovertrekken. Je leert het snel aan en uittrekken en opbergen.
Dus voor een kleine 200 eurie was ik gezet. Gaan nu al 2 volle jaren mee en echt degelijk. Zeker z'n geld waard. Heb ze nog niet op een ligger geprobeerd. Daar kun je wel met het feit zitten dat de rits op de onderbuik ligt en water verzamelt, vermoed ik.
Wel opletten dat je die dingen niet bij de normale was doet en met geen agressieve stoffen gaat behandelen!

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#5 Bericht door paulheyndrickx »

Zelf zeer tevreden over AGU materiaal voor op bukker en niet te lange ritten. Op de ligger is het wat anders: vijvertje op de buik of de wind en regen waaien via de ventilatieopeningen (die zich op een bukker verticaal, maar op een ligger horizontaal bevinden) naar binnen. Op langere ritten ga je zweten (minder afkoeling en ventilatie door minder luchtweerstand).
Ik vraag me af of de goede oude poncho, mits op een aangepaste manier vastgemaakt, op de ligger geen goeie diensten zou bewijzen.
Heb vroeger op de Piraeus een streamer gehad, die behoorlijk werk leverde in de regen. In de WAW blijf je droog als het niet te hard regent en je niet te hard trapt.
Ik heb geleerd van mij niet te bekommeren om regen: zo nodig verse kledij mee, sneldrogende shirts, douche op de wekplek enzovoorts. Al bij al valt het op jaarbasis qua regen nogal mee vind ik.

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#6 Bericht door Mysterio »

In België regent het 8 % van de tijd, dus dat valt reuze mee :lol:

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#7 Bericht door Jan.E »

Ik zou het anders niet zeggen. Ik wacht hier nog altijd op de zomer. :roll: :cry: :roll:

Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

#8 Bericht door Bjorn »

Mysterio schreef:In België regent het 8 % van de tijd, dus dat valt reuze mee :lol:
Dat was zo vroeger misschien , ik kan dit voor deze zomer maar moelijk geloven :(


Ik dacht dat opwarming van de aarde ons een zachter klimaat ging geven , valt dir even tegen.

Als je ons weer natuurlijk vergelijkt met wat anderen over hun nek krijgen zijn we toch nog bij de gelukkigen.



grtz Bjorn
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#9 Bericht door marksje »

paulheyndrickx schreef:.... douche op de "wekplek" ....
je hebt blijkbaar een leuke job :lol:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#10 Bericht door BartC »

marksje schreef:
paulheyndrickx schreef:.... douche op de "wekplek" ....
je hebt blijkbaar een leuke job :lol:
Tsja, moeten ze jou dan niet wakker maken of wat, wanneer je met je ligfiets aankomt op het werk?
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#11 Bericht door Mysterio »

@Bjorn

Maritieme weerzones zijn bij warm weer redelijk vochtig :lol:
Reken het maar es uit hoeveel uren per dag het echt regent :wink:

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#12 Bericht door paulheyndrickx »

marksje schreef:
paulheyndrickx schreef:.... douche op de "wekplek" ....
je hebt blijkbaar een leuke job :lol:
Moest natuurlijk "werkplek" zijn. Die "wekplek" zal wel een streek van mijn onderbewuste zijn, ik geef namelijk les!
Ik heb lang genoeg gezeurd voor een douche voor de fietsers. Je gebruikt dan van die woorden als "ecologisch, voorbeeldfunctie, mobiliteitsbeleid, filebestrijding, enzovoorts enzoverder". Pakt altijd, vooral als je in (semi-) overheidsdienst werkt.

Plaats reactie