Fietsreis Ligfietser + bukfietser

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
JP
Junior
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 13:16
Postcode: 9630
Fiets: Hurri Tour
Locatie: Zwalm
Contacteer:

Fietsreis Ligfietser + bukfietser

#1 Bericht door JP »

Deze zomer ben ik van plan met mijn oudste zoon een week op fietsreis te gaan.

Wij hebben maar één ligfiets en er één huren lijkt mij ook niet aangewezen, gezien mijn zoon nog nooit op een ligfiets gereden heeft.

De opties zijn dus alle twee met de bukfiets of één ligfietser + één bukfietser.

Heeft er iemand ervaring in het samenreizen (100 - 150 km per dag) met bukfietsers?
Wij rijden soms samen tochtjes van zo'n 30-40 km en dan is dat doenbaar, maar ik vraag mij af of het snelheidsverschil op zo'n grote afstanden niet al te vervelend wordt. Ik vrees dat de vermoeidheid bij langere afstanden ook vlugger zal optreden bij de bukfietser.

JP

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#2 Bericht door Dries »

Heb op reis alleen wel eens een paar dagen opgetrokken met klassieke trekkingfietsen. Is geen enkel probleem tenzij er echt een groot verschil in sterkte is. De colletjes op ging meestal op hetzelfde tempo, in de afdalingen wou er wel eens een snelheidsverschil opzitten. Maar al bij al gaat het verschil over seconden, en niet over minuten. Comfort en het buitengewone vind ik de twee grote voordelen van de ligger op reis.

De nederlandse madam waarmee ik een paar kilometer optrok in zuid-frankrijk moest ik op een helling wel lossen omdat ik met mijn kleinste verzet niet traag genoeg naar boven kon.

en als je eens wilt peren, moet je maar afspreken dat je aan de volgende wijngaard wacht?

Gebruikersavatar
JP
Junior
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 13:16
Postcode: 9630
Fiets: Hurri Tour
Locatie: Zwalm
Contacteer:

#3 Bericht door JP »

en als je eens wilt peren, moet je maar afspreken dat je aan de volgende wijngaard wacht?
We gaan wel naar Nederland! Of daar veel wijngaarden zijn weet ik niet. Veel hellingen zijn er evenwel ook niet.
Toch heb ik ooit op fietsreis in Denemarken mijn tent mogen opzetten naast een wijngaard. Dus misschien zijn er ook wijngaarden in Nederland.

Ik denk dat ik toch de ligfiets zal nemen. Het is nu ook niet mijn bedoeling om echt te gaan racen. Mijn vrouw volgt een cursus in Luik. Zij zal ons daar afzetten aan de Maas. Die gaan wij volgen tot aan de Nederlandse Kust. Dan langs de kust naar de monding van de Schelde rijden en dan langs de Schelde terug naar Gavere. Echt goed heb ik het nog niet na gekeken, maar het lijkt mij zo'n 600 km. Eventueel doen we nog een tochje langs de kust naar het Noorden want wij rekenen op zo'n 1000 km in 7 dagen.

Mocht er iemand in deze contreiën reeds gereden hebben. Tips qua routes, overnachting (we doen een tentje mee) zijn welkom

JP

Plaats reactie