Onlangs reageerde ik op 1 vd fiscale voorstellen van de fietsersbond nav de komende verkiezingen. Er wordt gevraagd de fietsvergoeding verplicht voor alle bedrijven in te voeren, met als toegift deze te beperken tot 25km.
Ik weet dat er door sommigen geïnvesteerd is in een velomobiel dankzij de fietsvergoeding net om hem te gebruiken voor langere woon-werk afstanden, en meldde dit.
Ook andere zaken die door de fietsersbond verdedigd worden, kunnen tegenstrijdig zijn met het gebruik van velomobielen en bij uitbreiding snelle/lage ligfietsen. (Om hagen en verkeersdrempels op fietspaden niet te noemen).
Aangezien de fietsersbond alle fietsers wenst te vertegenwoordigen/verdedigen (het feit dat ze bij Touring melding maakten van de beperkte kennis mbt art9 bij 1 van hun rij-instructeurs, getuigd hiervan), stellen ze voor een werkgroep op te richten gefocust op de noden van deze groep.
Graag jullie gedacht hierover, ineens ook maar de grieven.
Ik dacht aan volgend lijstje :
- in het kader : waarom een velomobiel niet ?
-rijwielen smaller dan 1 meter net als fietsers (met eventueel aanhangers tot 1m breed) toe te laten in de tegengestelde richting van enkelrichtingstraten,
-rijwielen smaller dan 1 meter toe te laten op jaagpaden,
-rijwielen smaller dan 1 meter net als fietsen toe te laten een fietskar te trekken tot 1 meter breed die breder mag zijn dan het rijwiel
in het kader : het mag veilig vooruit gaan !
-de hoogte van hagen die een fietspad afscheiden van de rijweg in hoogte te beperken tot 30cm
-op ronde punten de aandacht van automobilisten trekken naar fietsers zonder dat die moet stoppen, of meer nadeel heeft van een rond punt dan een automobiel
in het kader : waarom de fiets niet ?
-net als zuinige wagens, een fiscale aftrek bij de aanschaf van een fiets/velomobiel
in het kader : we zitten lager !
-een verplichte dodehoekspiegel op 4x4's
-een roetfilter op alle gemotoriseerde voertuigen op mazout
-ter voorkoming van verblinding van tegen'liggers' op aanliggende dubbelrichting fietspaden : de autolichten bij de keuring hierop controleren (die neigen nogal eens meer (en dus teveel) naar rechts om tegenliggende automobilisten niet te hinderen)
Om hun website op te smukken stel ik voor de ligfiets en velomobiel kort te voorzien van een woordje uitleg en verder links te leggen naar de wikipedia, art9 van de wegcode, de hpv webstek, ... (graag aanvullen).
Ik wacht uiteraard eerst de reacties af.