werkgroep ligfietsen/velomobielen fietsersbond

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

werkgroep ligfietsen/velomobielen fietsersbond

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

Beste Liggers,

Onlangs reageerde ik op 1 vd fiscale voorstellen van de fietsersbond nav de komende verkiezingen. Er wordt gevraagd de fietsvergoeding verplicht voor alle bedrijven in te voeren, met als toegift deze te beperken tot 25km.
Ik weet dat er door sommigen geïnvesteerd is in een velomobiel dankzij de fietsvergoeding net om hem te gebruiken voor langere woon-werk afstanden, en meldde dit.

Ook andere zaken die door de fietsersbond verdedigd worden, kunnen tegenstrijdig zijn met het gebruik van velomobielen en bij uitbreiding snelle/lage ligfietsen. (Om hagen en verkeersdrempels op fietspaden niet te noemen).

Aangezien de fietsersbond alle fietsers wenst te vertegenwoordigen/verdedigen (het feit dat ze bij Touring melding maakten van de beperkte kennis mbt art9 bij 1 van hun rij-instructeurs, getuigd hiervan), stellen ze voor een werkgroep op te richten gefocust op de noden van deze groep.

Graag jullie gedacht hierover, ineens ook maar de grieven.

Ik dacht aan volgend lijstje :
  • in het kader : waarom een velomobiel niet ?
    -rijwielen smaller dan 1 meter net als fietsers (met eventueel aanhangers tot 1m breed) toe te laten in de tegengestelde richting van enkelrichtingstraten,
    -rijwielen smaller dan 1 meter toe te laten op jaagpaden,
    -rijwielen smaller dan 1 meter net als fietsen toe te laten een fietskar te trekken tot 1 meter breed die breder mag zijn dan het rijwiel
    in het kader : het mag veilig vooruit gaan !
    -de hoogte van hagen die een fietspad afscheiden van de rijweg in hoogte te beperken tot 30cm
    -op ronde punten de aandacht van automobilisten trekken naar fietsers zonder dat die moet stoppen, of meer nadeel heeft van een rond punt dan een automobiel
    in het kader : waarom de fiets niet ?
    -net als zuinige wagens, een fiscale aftrek bij de aanschaf van een fiets/velomobiel
    in het kader : we zitten lager !
    -een verplichte dodehoekspiegel op 4x4's :shock:
    -een roetfilter op alle gemotoriseerde voertuigen op mazout
    -ter voorkoming van verblinding van tegen'liggers' op aanliggende dubbelrichting fietspaden : de autolichten bij de keuring hierop controleren (die neigen nogal eens meer (en dus teveel) naar rechts om tegenliggende automobilisten niet te hinderen)
er zijn er vast nog meer : vul maar aan.

Om hun website op te smukken stel ik voor de ligfiets en velomobiel kort te voorzien van een woordje uitleg en verder links te leggen naar de wikipedia, art9 van de wegcode, de hpv webstek, ... (graag aanvullen).

Ik wacht uiteraard eerst de reacties af.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#2 Bericht door wost »

Laat ons gewoon velomobielen, en laat de wetgever maar gerust want voor je het weet vinden ze ons een probleem waar dringend beperkende wetten voor gemaakt moeten worden.

Nu hebben we alle vrijheid, we rijden waar we willen(fietspad, rijweg). voor mij isq alles goed. probeer ze alleen te overtuigen die 25km uit hun voorstel te halen.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#3 Bericht door lmoens »

wost schreef:Laat ons gewoon velomobielen, en laat de wetgever maar gerust want voor je het weet vinden ze ons een probleem waar dringend beperkende wetten voor gemaakt moeten worden.
Dik akkoord, zo zit Vlaanderen nu eenmaal in elkaar
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#4 Bericht door Edje »

Hegjes op 30 cm, dan kan je er beter geen zetten he,

op de baron kan ik nog rustig over een heg van 70 zien, effe oprichten moet ook nog kunnen he, of doen we alsof we sportief zijn ;-)

Vind Wost zijn woorden hier op zijn plaats,

ni roeren in die stront, anders begint hem te stinken
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#5 Bericht door tom peeters »

Ik ben zeker voorstander van dergelijke werkgroep, maar denk dat de aandacht beter kan besteed worden aan weginfrastructuur dan aan reglementen. Niet de verkeersreglementering maar wel de belabberde staat of slechte planning van de verkeersinfrastructuur zijn het probleem.

Bovendien vind ik sommige voorstellen fout, bijv. het voorstel om ook de VM'n (en ik neem aan ook trikes) toe te laten om net als (lig)fietseres in een éénrichtingsstraat in de andere richting te rijden. Natuurlijk is dergelijk verbod niet leuk. Maar het gaat hier niet om het plezier maar om veiligheid. En ik vrees dat we hier deemoedig moeten toegeven dat zoiets voor trikes en VM'n (zeker in smallere straatjes) toch redelijk onveilig is, ook al vinden we dat niet prettig.
tom peeters

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

wost schreef:Laat ons gewoon velomobielen, en laat de wetgever maar gerust want voor je het weet vinden ze ons een probleem waar dringend beperkende wetten voor gemaakt moeten worden.
Inderdaad, daar sluit ik me volmondig bij aan. De beste overheid is er een die niet alles weet... Zodra onze Belgische staat iets te weten komt, dan krijgen we negen op de tien een wettenbrij over ons heen en misschien ook nog eens een bijhorende belasting. In dit land van de meest uiteenlopende taksen is men tot alles in staat!

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#7 Bericht door hdbiker »

Het zijn weer verkiezingen........
iedereen wil zich weer laten horen.
Wil men de vergoeding beperken tot 25km,
dan krijgt mijn ligvélo een ferme stamp en ga ik
met mijn moto gaan werken.
Belgie is heel simpel: nooit geen slapende honden
wakker maken, want ge gaat meer nadelen dan voordelen hebben.
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#8 Bericht door Jef »

Rustig laten doen zoals ze bezig zijn, en zeker niet opvallen voor de wetgevers.
Als ze de vergoeding willen verplichten, welliswaar met een beperking tot 25km, is dat voor sommigen toch zekers 25km vergoeding gewonnen :lol:
Tegen richting rijden in een enkelrichtingstraat zou ik nu niet direct een veilige oplossing noemen, ik rij dan liever enkele km rond.
Rijwielen mogen nu ook op jaagpaden!
Dat van die roetfilter verplichten ben ik voorstander van, maar dat staat los van het fietsen.
Ook een dodehoek speigel voor 4x4 is het bekijken waard, maar dan ook weer niet vanuit VM standpunt maar meer voor kleine kinderen op fietspaden (ge moet alles goed kunnen verkopen he :wink: )
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#9 Bericht door Luc Willaert »

JefS schreef:Als ze de vergoeding willen verplichten, welliswaar met een beperking tot 25km, is dat voor sommigen toch zekers 25km vergoeding gewonnen :lol:
Dan verlies ik per dag 2 * 7 km * 0.15 euro.

Luc

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: werkgroep ligfietsen/velomobielen fietsersbond

#10 Bericht door Brechtix »

crash-quest-dummy schreef: -rijwielen smaller dan 1 meter toe te laten op jaagpaden,
-rijwielen smaller dan 1 meter net als fietsen toe te laten een fietskar te trekken tot 1 meter breed die breder mag zijn dan het rijwiel
i
Eerlijk gezegd had ik nooit gedacht dat het voor velomobielen zou verboden zijn om op de jaagpaden te rijden of om een remorque te trekken. waar ergens staat dat in de wet?

Uw velomobielwerkgroep is een puik idee, ik wil zeker helpen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#11 Bericht door Jef »

Luc Willaert schreef:Dan verlies ik per dag 2 * 7 km * 0.15 euro.
En ik win dan 25*0.15 euro :P
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Plaats reactie