prijs per km

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
rocco
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 16:22
Postcode: 3500
Fiets: M5 20/26
Locatie: Hasselt
Contacteer:

prijs per km

#1 Bericht door rocco »

Zoals velen houd ik mijn kilometers bij in een mooie exell-sheet,
sinds vorige week houd ik in datzelfde bestand ook mijn ligfietsuitgaven bij.
Dat waren er nog niet veel, zodat ik ze nog gemakkelijk kon herinneren gelukkig.

De stap naar prijs per km is dan ook vlug gemaakt...
ik zit nu op €0.69/km, maar dat zal wel oplopen gezien ik mijn afbetalingen verder ga zetten maar de laatste (en komende) periode weinig kan rijden.

Zijn er nog mensen die dit bijhouden? Hoeveel kom je ongeveer uit?
Zomaar, ter vergelijking...
it's a way of ligging

[url]http://www.smaaktnaarmeer.be[/url]

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#2 Bericht door hdbiker »

Iedere km levert mij 0,15€ op, ik doe 10.000km op een jaar, mijn nieuwe
ligger kost mij 2000€, en vanaf die geleverd wordt, hou ik alle kosten +
inkomsten bij, want ik zou graag weten of ik winst doe of verlies met
mijn woon/werk met de fiets.
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#3 Bericht door WFvN »

Ik heb getracht het bij te houden.... kilometers is geen probleem, dat doet m'n fietscomputer voor me maar de overige kosten? Lastig als je een zelfbouwer bent van verlichting bijvoorbeeld; ik ben snel de tel kwijt geraakt. Vandaar dat ik meer een schatting maak.

Zeg 9000 euro voor m'n fiets inclusief alle handel die ik erin gestoken heb, dus ook banden. Gereden: ruim 10000 kilometer. Dus zit ik nu aan 90 eurocent per kilometer en dat gaat langzaam onderuit. Over een jaar zal dat zo'n 50 cent zijn, over 2 jaar zo'n 33 cent, daarna 25 cent naar schatting
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#4 Bericht door ZesPak »

hdbiker schreef:Iedere km levert mij 0,15€ op, ik doe 10.000km op een jaar, mijn nieuwe
ligger kost mij 2000€, en vanaf die geleverd wordt, hou ik alle kosten +
inkomsten bij, want ik zou graag weten of ik winst doe of verlies met
mijn woon/werk met de fiets.
Ik denk dat "winst" maken niet zo makkelijk is, gewoon om winst te maken met vervoer, dat toch altijd geld kost.

Bovendien vergeten velen de extra's die erbij komen: een keer meer douchen per dag, kledij, schoenen, ...
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#5 Bericht door Filip »

Als je de gemiddelde kost per kilometer berekent, dan moet je om het goed te doen de aankoopkosten spreiden over een zeker aantal jaren.
Bij auto's neemt men bijv. 20% waardeverlies per jaar.

Om gemakkelijk te rekenen smeer ikzelf de kosten van mijn tweedehands ligfiets + complete renovatie bijv. uit over 4 jaar.
Ik vind dit niet te lang, want een fiets kan wel erg lang meegaan (mijn racefiets is 26 jaar oud en is na de nodige renovaties nog steeds dik in orde).
Wie een nieuwe ligfiets van pakweg 2000 € aanschaft kan m.i. een langere periode nemen, en moet rekening houden met een restwaarde (bijv. 8? jaar, en een geschatte waarde van tweedehandsverkoop na deze periode). Ik weet niet of er nergens vuistregels of tabellen bestaan die terzake door bijv. verzekeringsmaatschappijen of rechtspraak kunnen worden gebruikt.

Ik rij zowat 5000 km/jaar.

Eerste stap: aankoop (600 €) + grondig opknappen (500€) kostte samen 1100 €. Uitgesmeerd over bijv. 4 jaar is dit 275€ per jaar.
Met grondig opknappen bedoel ik vanalles:
set verstellers + remhendels (incl. kabels), voorlicht, 2de voorlicht met geïntegreerde oplaadbare batterij, achterlicht, 6 oplaadbare AAA batterijtjes, zelfklevend reflectiemateriaal, voorreflector, stuurspiegel, fietsbel, nieuw voorwiel, nieuw achterwiel, nieuw zitje, kettingrolletje, fietscomputer, handvatten, 2 drinkbushouders, 2 drinkbussen

Tweede stap: Deze fiets heeft ook periodiek onderhoud nodig. Ik berekende deze effectief op zowat 220€ per jaar.
Hierin zitten alle dingen die men kan bedenken:
jaarlijks buitenband vooraan, buitenband achteraan, 4 binnenbanden per jaar (raming), een aantal bandenlichters, plakgereedschap (raming), tiewraps, rondellen, vijsjes, ...e,d, korrelzeep voor de handen, remblokjes, kettingspray, om het anderhalf jaar 3 kettingen + cassette (hopelijk een overschatting), snelbinders (spin), snelbinders (gewoon), tweejaarlijks spatborden (breekt wel eens), en '4-jaarlijks' een voetfietspomp (vrij robuust), kleine fietspomp (meeneembaar), fietsvet,...

Na deze twee stappen kom ik op 275€ per jaar + 220€ per jaar = 495€ per jaar. Bij 5000 km per jaar komt dit op 0,10 € per km

Derde stap:
Wie autokosten berekent neemt alles erin mee: verzekering, ev. stallingskosten, takelkosten, e.d.
Ook als fietser maak ik kosten behalve het voertuig op zich,
bijvoorbeeld: jaarlijks lidmaatschap fietsersbond (incl. rechtsbijstandsverzekering), fietshelm, waterdichte ademende fietsjas, fietskledij Gentse Liggers, lange fietsbroek zonder zeem (eigenlijk atletiekbroek), fietstrui lange mouwen, onderhemd lange mouwen, enkele fietskaarten, broekklemmen, multitool, fietsslot, stuurtas die als toptas aan het zitje wordt gebruikt, zadeltas die onder het zitje hangt, zijtassen, fietsschoenen. Kledijkosten meen ik bij wijze van raming te kunnen berekenen over twee jaar, goede fietsschoenen en andere dingen dan weer over een 3 of 4-tal jaar.
Dergelijke dingen komen berekend op jaarbasis algauw uit op (verschiet niet) 250 € per jaar.

Na deze drie stappen kom ik uit op 275€ + 220€ + 250€ = ca 750 € per jaar. Bij 5000 km per jaar komt dit op 0,15 € per km.

Natuurlijk zijn dit berekeningen die dezelfde waarde hebben als de veronderstellingen die worden gemaakt.
Misschien gaat de ketting + cassette 2 jaar i.p.v. 1,5 jaar mee, maar breek ik een spiegel of spatbord en glij ik nog wel eens een gat in een broek...
Ook is er in mijn berekening geen rekening gehouden met ook maar enige restwaarde van de fiets na 4 jaar. Misschien rij ik er wel 8 jaar mee, of verkoop ik hem na 6 jaar voor pakweg 500€...?
Wie een nieuwe ligfiets van ca 2500 € aankoopt moet volgens mij met dergelijke dingen zeker wel rekening houden.

Een deel recupereer ik door gebruik voor het werk met vergoeding ervoor (ca 1/4 van de kilometers??)

Bovendien is er geen rekening gehouden met bezuiniging op dokterskosten doordat zwaarlijvigheid vermeden wordt, minder CO2-uitstoot en andere milieukosten, ....e.d.

Besluit:
- een fietsvergoeding van 0,15 € per km is zeker gerechtvaardigd
- een fiets is ca 3 tot 4 keer goedkoper dan een auto
- als ligfietsers zijn we niet zot als we een paar 1000€ betalen voor een fiets
Laatst gewijzigd door Filip op di 14 nov 2006, 1:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#6 Bericht door Filip »

ZesPak schreef:Bovendien vergeten velen de extra's die erbij komen: een keer meer douchen per dag, kledij, schoenen, ...
Sorry, ik vergat het water en de shampoo :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#7 Bericht door Jan.E »

Ik denk alleen aan de funfactor en mijn goede gezondheid en de rest laat mij een beetje koud. :lol: :wink:

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#8 Bericht door hdbiker »

Wel niet overdrijven met de kosten hé, dat ge de kostprijs van het douchen en je zeep rekent...... Was je je anders niet?
De prijs van je kledij, ja en neen, je moet toch ook kleren dragen als je niet met je fiets rijd, of loop je anders in je bloten? :oops:
Ik weet dat ik een mooie € drinkgeld heb door met de fiets te gaan werken, dat is voor mij een mooie motivatie, anders zou ik het
niet doen winter/zomer.
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#9 Bericht door Filip »

Jan.E schreef:Ik denk alleen aan de funfactor en mijn goede gezondheid en de rest laat mij een beetje koud. :lol: :wink:
Fun en gezondheid zijn inderdaad het belangrijkste.
't Is nu ook niet zo dat ik alles altijd zo zit uit te rekenen.
Maar de kosten per km van autogebruik zijn al veelvuldig berekend, en ik was wel eens benieuwd naar de kosten per km bij ligfietsen.

Nu ik daar zicht op heb, fiets ik nog meer met met onverminderde fun verder.
Er zijn veel hobby's en verplaatsingsmiddelen die veel duurder zijn dan dit.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#10 Bericht door Jef »

Mannekes, mannekes, mannekes toch!!!
Ge zijt een zéééér grote kost vergeten. :?:
Die 2 extra boterhammen per dag om uw pedalen rond te krijgen :twisted: :twisted: :twisted:

En voor de rest...........het mag mij kosten wat het wil, ikke hebbe er geweeeldig fun aan. 8)

Maar het was wel eens leuk om te zien wat het ongeveer kost. :wink:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#11 Bericht door ZesPak »

Ja de fun is er zeker, en het goede initiatief van de fietsvergoeding! :) 3x hoger dan een autovergoeding.

Ik ga dringend ook de berekening maken nu ik het nog allemaal een beetje herriner.
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gast

#12 Bericht door Gast »

Blijkbaar zit ik dan wél met een probleem. Jullie leggen de gereden kilometers uit als een kostenbesparende oplossing. Bij mij kost iedere kilometer met mijn vier fietsen in feite geld.
Ik beslis dan ook waar en wanneer en hoe en waarom en waarmee ik rijd. Dat beslissingsrecht is mij iedere euro waard.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#13 Bericht door Jef »

Patrick,

Volgens mij is er geen probleem hoor. Vergelijk je fietskosten met de auto en dan is iedere gefietste km kostenbesparend, neem je de fiets als je het te voet ook had kunnen doen, dan maak je extra kosten.
En wie welke kosten wil, of soms moet, maken is zijn of haar recht.
Ik kies, als het kan, voor de fiets en ik beklaag mij dat voor geen cent.
Maar ik vind het wel leuk om zo, in de kant, eens stil te staan bij het kostenplaatje.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
rocco
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 16:22
Postcode: 3500
Fiets: M5 20/26
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#14 Bericht door rocco »

Als je fietst om het geld dat je ermee kan besparen, kan je beter met de auto gaan. Want als dat je enige reden is haal je er toch geen voldoening uit.

Zo, vandaag de laatste storting gedaan, ik heb sinds vanavond mijn eigen ligfiets :wink:
update kmprijs: €0.91

Kon ik die prijs maar omlaag rijden... niet dus!
Mijn kmtellertje heeft het opgegeven. Gisteren gevallen... geen probleem! Vandaag geeft hij echter niks meer. Miserie toch :cry: :D
it's a way of ligging

[url]http://www.smaaktnaarmeer.be[/url]

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#15 Bericht door Edje »

lap uwe km prijs verdubbeld weer ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie