2X26 inch

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

2X26 inch

#1 Bericht door Duckjibepete »

Ben de 20" wieltjes beu, zeker op onze vlaamse wegen en 'fietspaden' deze naam niet waardig. Mijn fujin (ja, hij is zaterdag verkocht) had al een 26" achterwiel, en dat was al een verbetering, maar ik ga voor twee grote wielen. Wat denken jullie? :?
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#2 Bericht door Jan.E »

Qua rijkomfort een vooruitgang, qua wind, een ander verhaal. Ik merk een duidelijk verschil nu ik wat hoger lig t.o.v. de zephyr. Met tegenwind heb ik nu toch veel meer last. Met twee 26 inch wielen lig je nog hoger, dus volgens mij nog meer last van tegenwind.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: 2X26 inch

#3 Bericht door quattrovelootje »

Duckjibepete schreef:ik ga voor twee grote wielen. Wat denken jullie? :?
Ik ook en ik zit erop te wachten. Ik hoop dat hij deze week eindelijk klaar zal zijn, mijn Stratus XP en dan zal ik pas kunnen vergelijken natuurlijk.

Tihamér -beetje ongeduldig nu ja :oops:
i ride my bikes to ride my bikes

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Vergeet de hellinghoek niet...

#4 Bericht door Wijnandt »

Jan,

'k Neem aan dat je eerst van 20voor/20achter nu 20voor/26achter hebt? Is nu de hellinghoek van je zitje hetzelfde als bij 20/20? Want dat maakt namelijk al vlug een groot verschil. En als je 26/26 hebt met dezelfde hellinghoek van het zitje als bij 20/20, lijkt mij het verschil niet zo groot.

Zelf heb ik 20/26 altijd heerlijk rijden gevonden :D
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#5 Bericht door Duckjibepete »

Jan.E schreef:Qua rijkomfort een vooruitgang, qua wind, een ander verhaal. Ik merk een duidelijk verschil nu ik wat hoger lig t.o.v. de zephyr. Met tegenwind heb ik nu toch veel meer last. Met twee 26 inch wielen lig je nog hoger, dus volgens mij nog meer last van tegenwind.
snelheid interesseert me niet buiten het wedstrijdgebeuren. Is trouwens sterk overroepen, ik rij met de mtb op mijn woonwerk trajekt van 26km enkel maar iets trager dan met de fujin... durf zelfs te wedden dat ik met een racefiets even snel ben. En niet dat ik niets ken van snelheid hé :wink: Zoals het voor de meeste liggers dé prioriteit is ga ik voor comfort, maar met een stijf kader! Geen energie die naar het kader gaat zoals bij vele toerligfietsen het geval is.
Neem nu de Seiran, die heeft dezelfde zithellingshoek als de fujin, qua frontaal oppervlak is hij net hetzelfde, maar hij zou sneller moeten zijn door veel betere kettingloop en grote wielen. Maar het kader is langer dacht ik, is het dan nog stijf genoeg? Ik geraak er niet uit...
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#6 Bericht door Duckjibepete »

vandaag eens bij de ligfiets gaan kijken naar de seirans. Er stonden een slII een slI en drie gewone modellen, wel allemaal verschillend. Als je erop zit lijkt het een normale fiets, zithouding ed, maar als je hem ziet staan... ik krijg dat gevaarte nergens weggestoken, zelfs niet meer op mijn fietsrek... :? Het is echt een héééél groot ding... Nu weet ik het ook ni meer zenne :cry: Als je hoog wil zitten moet je ofwel gaan voor een tragere niet zo sportieve toeristenmodel met 20/26 wielen, ofwel voor die seiran (als je bij challenge kijkt) De mistral die mijn vrouw rijdt buiten beschouwing gelaten.
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door Jef »

Ik weet natuurlijk niet wat je wensen zijn, maar ik rij met een Optima Lynx. Dus zeg maar een echter forensenfiets met 20/26 wielen. Mijn dagelijks traject is met een racefiets niet te doen omwille van de staat van de wegen :cry: . Met de MTB gaat de vering soms volledig dicht, en met de Lynx rij ik even vlot als de MTB. Wel klikpedalen nodig om mij op mijn zadel te houden :?
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#8 Bericht door Frank II »

Peter,
ik denk dat je terug bij de Fujin gaat uitkomen, maar dan het gewone , volledig geveerde model. :D

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

#9 Bericht door Harry59 »

Onlangs heb ik het 20" voorwiel van mijn Relaxx vervangen door een 26" wiel (een hele ombouw: vork, wiel, remmen, stuurpen etc.) Het rijdt echter stukken beter. Zeer goed voelbaar op van de slechte blubberende fietspaden. Ik heb een Shimano 7 versnellingsnaaf en eigenlijk zit ik gemakkelijker een versnelling hoger als vroeger. Wat mij betreft ik vind dat 20" wieltjes gemaakt zijn om op asfalt (en dan nog liefst goeie) te rijden, maar een versleten wegdek; uitgevreten asfalt of beton, slechte klinkers ed vragen om een grotere wieldiameter. Wat die windgevoeligheid betreft: zeker niet slechter dan vroeg.
Afbeelding
Slyway Explorer Ultegra

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#10 Bericht door marksje »

Harry59 schreef:Onlangs heb ik het 20" voorwiel van mijn Relaxx vervangen door een 26" wiel (een hele ombouw: vork, wiel, remmen, stuurpen etc.) ......
Voor genen techneut te zijn, zoals ge beweerde, ziet er dat nog heel proper uit, meer zelfs onwijs goed; 'k ga dat ook ne keer moeten proberen en zien wat voor een effect dat da geeft.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

#11 Bericht door Harry59 »

Met dank aan Dirk Hendrickx, mijn velomaker uit Herentals natuurlijk.
Slyway Explorer Ultegra

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#12 Bericht door Duckjibepete »

Frank II schreef:Peter,
ik denk dat je terug bij de Fujin gaat uitkomen, maar dan het gewone , volledig geveerde model. :D
neje frankske, dan eerder een hurri, maar de sl versie dan :roll:
Hoe langer ik erover pieker, hoe minder ik weet wat ik wil. Ga eens proberen van Manu ne seiran los te peuteren om te testen. Hij rijdt zelf met zo een geval rond. Ik vind dat model eigenlijk alleen echt mooi met uss, maar dat ding draait dan voor geen meter, twee baanvakken om terug te keren, kan niet hé :roll:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#13 Bericht door lmoens »

maar dat ding draait dan voor geen meter, twee baanvakken om terug te keren, kan niet hé
als dat het probleem is, dan moet je naar de hurri toe volgens mij

succes
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#14 Bericht door GeertJ »

je kan mss terug naar een taifun overstappen, jammergenoeg geen SL versie van maar wel een super tof fietske, maar da zult ge ook wel weten eh :wink:... (kheb zo het idee dat challenge de taifun niet echt meer promoot???)
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

#15 Bericht door hdbiker »

Een ( mischien ) dom vraagje , maar waarom zou een fiets met 2x20"
wiellen sneller zijn dan een met 26"en 20" en een met 2x26" ?
Enkel door de hoogte waarop men zit , en de hoogte van de fiets ?
Een 26" achterwiel zou toch sneller moeten zijn dan een 20" achterwiel ?

Plaats reactie