Een 26'' wiel is door de iets geringere rolweerstand inderdaad iets sneller dan een 20'' wiel. Grotere diameter betekent ook iets beter de schokken opvangen.hdbiker schreef:Een ( mischien ) dom vraagje , maar waarom zou een fiets met 2x20"
wiellen sneller zijn dan een met 26"en 20" en een met 2x26" ?
Enkel door de hoogte waarop men zit , en de hoogte van de fiets ?
Een 26" achterwiel zou toch sneller moeten zijn dan een 20" achterwiel ?
Meestal is de zithoogte bij 26" iets hoger, als je de verschillende modellen vergelijkt.
Welke rol speelt deze hoogte?
- Als de frontale oppervlakte van de fietser zelf even groot is (als bijv. zithoek dezelfde is), dan speelt de hoogte waarop hij zit in principe geen aerodynamisch verschil: Althans niet wat de aerodynamische weerstand van de berijder zelf betreft.
Tenzij je er zou van uitgaan dat er iets meer windcirculatie en mogelijke luchtweerstand is op bijv. 1 meter boven de grond, dan op ca 75 cm boven de grond... Maar dit is volgens mij wel héél ver gezocht.
- Bij grotere zithoogte komt er onder de fietser wel iets meer frontale oppervlakte van de fiets zelf (wielen e.d.).
Dit zorgt voor iets meer aerodynamische weerstand.
Empirisch meen ik in elk geval vast te stellen dat lagere zithoogte minder aerodynamische weerstand oplevert (alhoewel vergelijking heel moeilijk is als niet alle variabelen gelijk zijn, zoals gewicht e.d.)
Als je rondkijkt op het forum, merk je dat daar al discussies over gevoerd zijn, zo bijv. op:
http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=960
(Proes zit hoog maar gaat snel )
Mijn Optima Cheetah heeft 20" vooraan en 26" achteraan, zithoogte is ca 40 cm. Is prima.