2X26 inch

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#16 Bericht door Filip »

hdbiker schreef:Een ( mischien ) dom vraagje , maar waarom zou een fiets met 2x20"
wiellen sneller zijn dan een met 26"en 20" en een met 2x26" ?
Enkel door de hoogte waarop men zit , en de hoogte van de fiets ?
Een 26" achterwiel zou toch sneller moeten zijn dan een 20" achterwiel ?
Een 26'' wiel is door de iets geringere rolweerstand inderdaad iets sneller dan een 20'' wiel. Grotere diameter betekent ook iets beter de schokken opvangen.

Meestal is de zithoogte bij 26" iets hoger, als je de verschillende modellen vergelijkt.

Welke rol speelt deze hoogte?
- Als de frontale oppervlakte van de fietser zelf even groot is (als bijv. zithoek dezelfde is), dan speelt de hoogte waarop hij zit in principe geen aerodynamisch verschil: Althans niet wat de aerodynamische weerstand van de berijder zelf betreft.
Tenzij je er zou van uitgaan dat er iets meer windcirculatie en mogelijke luchtweerstand is op bijv. 1 meter boven de grond, dan op ca 75 cm boven de grond... Maar dit is volgens mij wel héél ver gezocht.
- Bij grotere zithoogte komt er onder de fietser wel iets meer frontale oppervlakte van de fiets zelf (wielen e.d.).
Dit zorgt voor iets meer aerodynamische weerstand.

Empirisch meen ik in elk geval vast te stellen dat lagere zithoogte minder aerodynamische weerstand oplevert (alhoewel vergelijking heel moeilijk is als niet alle variabelen gelijk zijn, zoals gewicht e.d.)

Als je rondkijkt op het forum, merk je dat daar al discussies over gevoerd zijn, zo bijv. op:
http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=960
(Proes zit hoog maar gaat snel :wink: )

Mijn Optima Cheetah heeft 20" vooraan en 26" achteraan, zithoogte is ca 40 cm. Is prima.

gert
Junior
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 jun 2004, 10:22
Postcode: 9450
Fiets: gele hurri sport
Locatie: haaltert
Contacteer:

#17 Bericht door gert »

Peter, mag ik eens vragen , indien je de keuze mocht maken, waarom eerder de keuze voor een hurri sl (toch 2x20) dan voor een fujin waar je toch veel lof over had ? Ik vraag dit omdat een sl-versie (kweet ook nog niet welke) op mijn verlanglijstje staat.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#18 Bericht door Jef »

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden :twisted:

Mijn opinie over die snelheid : hoe lager EN hoe platter men ligt, hoe minder luchtweerstand. OVer een wiel dat sneller is omdat het groter is, met een klein wiel kan men tandwielen van 60 en meer gebruiken voorraan, met een 26" wiel zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.

En een kleine laatste opmerking :lol: zelfs met de snelste fiets kom ik, met mijn trage benen, toch als laatste over de streep :P :P :P :P :P :P Maar ik lig daar nieeet wakker van 8) 8) 8)
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#19 Bericht door Edje »

Ge moet er niet wakker van liggen he, ge moet juist goe slapen om fit te zijn :twisted: :twisted: :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#20 Bericht door Duckjibepete »

Na al tienduizenden kms met de ligger en een beetje wedstrijdkms (ik mag toch een beetje stoeffen dat ik een beetje kan fietsen :P ) zijn me volgende dingen duidelijk geworden:
Snelheid heeft zeer weinig te maken met de grote van de wielen, het gewicht van de fiets, of hoe plat je ligt...
Snelheid heeft daarentegen alles te maken met stijfheid van het frame! Aerodynamica werkt pas boven de dertig per uur en dan zijn de verschillen nog erg miniem. Boven de veertig begint dat pas.
Over een afstand van 25km zal je met vb een taifun niet veel gewonnen hebben dan vb een seiran (sorry, bijna alleen ervaring met challenge) De hoogte die de seiran in het nadeel zou werken, zo werken de kleine wielen van de tai in het nadeel.
Gewicht heeft bij een ligfiets ook zo goed als geen effect op de snelheid.
Indien heuvelachtig of veel stoppen heeft minder gewicht natuurlijk een groot voordeel. En de fiets is ook levendiger natuurlijk. Maar op kruissnelheid heeft het totaal geen effect of je fiets 16kg of 9.5 weegt.
Ik rij met de fujin even snel als met de hurricane en de taifun die ik gehad heb. Ik rij met de mistral een héél klein beetje trager (onderstuur en iets rechtere zit), maar is in tijd op een traject van 25km verwaarloosbaar. Het verschil met mijn mtb over deze afstand is zelfs bijna nihil! Hartslag is wel 20 slagen hoger :oops: Dus wel degelijk verschil dus...
Waar wél het verschil kan zitten is in het soort banden, en of ze goed opgepompt zijn. En de kettingloop! Als je echt een erbarmelijke kettingloop hebt (bijna alle 2X20' fietsen), ben je verplicht heel dikwijls je ketting en buisjes te reinigen of het ding komt niet meer vooruit...
De enige fietsen die echt sneller zijn zijn de exclusieve racefietsen, mét staartpunt. Maar die zijn zo oncomfortabel en zo goed als niet te gebruiken op de openbare weg.
Dus is het nog slechts een kwestie van comfort en stijfheid...
Ik heb vandaag de seiran zwaar model met bovenstuur en de sl onderstuur grondig getest... zijn de beste en fijnste fietsen waar ik al mee gereden heb... Superstabiel! Fabeltje van laag is stabiel, hoe hoger hoe meer tijd je hebt om te corrigeren! Met een seiran kan je surplacen!
Dat deze fietsen sneller zouden zijn dan de andere fietsen die ik al gehad hebt, neen, dat is niet te meten.
Ik spreek alleen over vlakke weg hé, geen klimtoestanden!
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#21 Bericht door Duckjibepete »

gert schreef:Peter, mag ik eens vragen , indien je de keuze mocht maken, waarom eerder de keuze voor een hurri sl (toch 2x20) dan voor een fujin waar je toch veel lof over had ? Ik vraag dit omdat een sl-versie (kweet ook nog niet welke) op mijn verlanglijstje staat.
ten eerste, ik koop nooit dezelfde fiets, daarvoor is het leven te kort.
ten tweede, het zal sowieso een sl versie worden, ook al ga ik er niet sneller mee, een lichte fiets is sowieso leuker, al is het maar om te klimmen en te accelereren. Ik ben ni voor niks tweede indoor geworden hé :lol: Dat zijn niet de doorgedreven trainingen en de spiermassa hoor! :wink:
Verschil met hurri en fujin is de wendbaarheid. Hurri zit hoger en is korter dus wendbaarder. De fujin is rustiger.
Ik zou alleen maar een hurri nemen voor het volgende seizoen indoor, omdat ik weet dat ik daar sneller mee ben. :twisted:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#22 Bericht door Duckjibepete »

de kogel is door de kerk.
Hij is gekocht: seiran sl met onderstuur, met spynergy xaerolite 650C wielen en carbon crancks, velgremmen en zilverkleurig frame.
Laat de zon nu maar schijnen! :lol:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#23 Bericht door Luc Willaert »

Proficiat, mooie koop.

Die kom je demonsteren op het treffen, veronderstel ik.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#24 Bericht door Johan Clerx »

Proficiat met je aankoop Peter. Veel plezier dermee. Moest hij tegenvallen wil ik altijd wel ruilen tegen die M5 die ik hier heb staan :wink:

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#25 Bericht door Duckjibepete »

:( ... mijn verhaal is nog niet af... :cry:

het spel gaat niet door, belastingsbrief is in de bus gevallen :evil: ... aankoop fiets zal nog een tijdje uitgesteld worden... maar ik weet dus wel al wat ik graag zou hebben hé :wink:
Voorlopig zal ik nog wat rondkarren met de mistral en met mijn mtb.
Het blijft toch altijd een bom geld hé... :roll:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#26 Bericht door Edje »

Allez die van Brussel zijn der wer goe mee, DAN gunde ik je toch liever je fiets hoor ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#27 Bericht door Filip »

Duckjibepete schreef::( ... mijn verhaal is nog niet af... :cry:

het spel gaat niet door, belastingsbrief is in de bus gevallen :evil: ... aankoop fiets zal nog een tijdje uitgesteld worden...
Hoera!
We krijgen meer en betere fietswegen dankzij de centen van Peter :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#28 Bericht door Jef »

Hoera!
We krijgen meer en betere fietswegen dankzij de centen van Peter
Ik denk eerder dat de mannen van Brussel een nieuwe auto zullen kopen van zijn (en onze) centen :cry: :cry: :cry:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#29 Bericht door quattrovelootje »

JefS schreef:Ik denk eerder dat de mannen van Brussel een nieuwe auto zullen kopen van zijn (en onze) centen :cry: :cry: :cry:
En diene auto zal vast ook geen 26" wielen hebben :cry:

Tihamér -trekt nog eens een keertje terug omdat-ie zolang in het buitenland is geweest
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#30 Bericht door Filip »

Sorry, ik was even te optimistisch
Er is idd nog véél werk aan de winkel.

Plaats reactie