Wat is Rissen

herkennen jullie hier ook in?

Ja
38
90%
Neen
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 42

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

Wat is Rissen

#1 Bericht door GeertJ »

deze avond nog een leuk stukje tekst gevonden over rissen. En dat staat voor Racefiets Inhaal Syndroom.

"Ris , of ook wel als werkwoord gebruikt: ""rissen"" is een nog niet zo lang
geleden ingeburgerd geraakte afkorting, en staat voor Racefiets Inhaal
Syndroom.

Het betekent gewoon dat een ligfietser bij het signaleren van de achterzijde
van een buk-racefietser voor hem meteen een rood waas voor de ogen krijgt,
dat de ademhaling en hartslag op de hoogste versnelling gaan, en dat er een
soort van oerdrift uit de diepe roerselen omhoog kolken waar die arme
racefietser natuurlijk geen schijn van kans bij heeft. Hij weet immers niet
eens af van de geestelijke en lichamelijke gesteldheid/afwijking van dat
naadrend onheil schuin onder hem. Die ligfietser fietst zich ondertussen het
snot voor de ogen, maar gaapt wat, pulkt schijnbaar achteloos wat in zijn
neus, perst er een achteloos deuntje uit (klinkt uitermate amechtig voor de
echte kenners, maar dit terzijde) en rekt zich -met gevaar voor eigen leven-
met armen en benen tegelijk uit om de indruk te wekken dat ie zich heerlijk
vermaakt, en dat ligfietsen zo makkelijk gaat dat hij eigenlijk niet eens in
de gaten heeft dat ie uberhaupt voruit komt. Zodra de racefietser uit het
zicht is verdwenen (volgens de "risser" ergens afgeslagen omdat ie de
ligfietser niet bij kon houden, maar waarschijnlijker is het dat de
bukfietser de algemene verkeersveiligheid belangrijker vond) stort het
opgeblazen ego/tempo van de ligfietser dan ook als een kaartenhuis in
elkaar. Piepend en hijgend laat het lijdend voorweerp van dit mailtje zich
weer oplappen in de eerste de beste kroeg, liefst met appelgebak met
slagroom en warme chocolademelk."

uit de yahoo mailinglist ligfiets.net van Paulus Den Boer

Groeten
Geert - Soms ook wel last van het ris syndroom - Joos
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

Rissen

#2 Bericht door wim »

Ja, ken ook dat gevoel.
Voordeel is wel dat het je na verloop van tijd steeds beter afgaat.
De laatste keer ben ik zo'n stoere bukker aan 51/u voorbijgestoven, terwijl ik eigenlijk 37 aan 't rijden was.
Maar toegegeven, da kan eens deugd doen he. Zo'n willekeurige tempoversnelling schijnt ook een goeie trainingsmethode te zijn.
Wim Willems

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

u rist toch ook?

#3 Bericht door El Stino »

Ja rissen, het is me wat.
Normaal blijf ik mijn eigen tempo rijden als ik iemand inhaal. Tenzij die pipo dan persé in mijn wiel wil blijven plakken.
Ge moet natuurlijk wel opletten met bukkers, want er zitten hier en daar toch wel een paar kuitenbijters bij. Voor een paar weken eentje gehad die pas wou lossen bij 55/h... (Ik kan dit natuurlijk zelf ook maar efkes volhouden)
Maar toch al MEERMAALS meegemaakt dat bukkers aan 40/h gewoon in het wiel blijven hangen.
Waaruit toch maar blijkt: 't is niet omdat je een snelle fiets hebt dat je snel kan rijden.
(bukvriend van me sprint 63/h)
CU
Stijn

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#4 Bericht door graddus »

Dan ben ik voorlopig nog maar gewoon een wisser... (wielertoerist inhaal syndroom) :?

Gebruikersavatar
Recumby
Neo Prof
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
Postcode: 8755
Fiets: M5 low racer
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#5 Bericht door Recumby »

het hangt er eigenlijk een beetje vanaf wat je precies wil doen. je hebt twee mogelijkheden, ofwel wil je die bukker zoveel mogelijk laten schrikken van je eigen snelheid, ofwel kan je hem heel traag voorbijrijden (dan pikken ze meestal wel aan) en hem dan uit het wiel rijden.....
meestal rijd ik te snel (of zie ik er snel/gevaarlijk, kies zelf uit) zodat er bijna niemand aanpikt ](*,)
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk

Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

Rissen

#6 Bericht door wim »

Ja, vandaag was het wel erg.
daarnet met 'El Stino' en Renaat een tochtje gemaakt langs Schipdonkkanaal.
We waren nog maar net vertrokken, of een 6-tal bukkers komt gezellig aan 40/h voorbij gebold.
We halen ze eerst in om efkes in hun wiel te hangen.
Zouden we, zouden we niet ?
Stijn doet eerste poging, kopman reageert heftig. (zo'n 50)
Ik trek effe op naar 55 en kan toch een gat slaan, maar die bukker is taai en een beetje later weer aangepikt. :?
Toch maar effe gepast...
We zullen de volgende keer Haiden moeten meepakken denk ik
Wim Willems

Gebruikersavatar
Recumby
Neo Prof
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
Postcode: 8755
Fiets: M5 low racer
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#7 Bericht door Recumby »

Grrrr, telkens ik er niet bij ben gebeuren er dergelijke leuke dingen #-o :-s ](*,) :evil:
zo'n taaie bukker heb ik nog nooit tegengekomen. de taaiste was die tijdens een trainingstochtje met el stino (die heeft altijd geluk blijkbaar met bukkers). Die loste ook pas toen ik naar de 55 ging...
Laatst gewijzigd door Recumby op wo 15 okt 2003, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

taaie bukkers

#8 Bericht door El Stino »

Tja, ik kan er ook niet aan doen, blijkbaar trek ik dat aan...
\:D/
Dus, wie zich wil meten met de betere bukkers, just follow me !!
Is er trouwens iemand met connecties in de politiek? Dan kunnen we het jaagpad langs het Schipdonkkanaal tot officiële RIS-zone laten uitroepen?
Tot later eens,
Stijn

Gebruikersavatar
Cris
Belofte
Berichten: 143
Lid geworden op: di 14 okt 2003, 9:40
Postcode: 9850
Fiets: Geen ligfiets meer
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Versnelling

#9 Bericht door Cris »

Zoals aangegeven in de eerste replay is een versnelling dus een zeer goede training!

Een aantal malen per tocht een versnelling van 5min tot 90%(220H-Leeftijd) is zeer goed als trainingseffect! Er moet dan wel terug tot 80% worden afgebouwd en dat voor een iets langere periode.

Hoe meer geoefend hoe korter de intervals kunnen zijn en hoe langer de intensiteit. Zeker niet overdrijven anders zorgt dit om de lange duur voor overbelasting! Dus niet te veel gewone racers tegenkomen zou 'k zeggen.

Meer weten over trainingen ... dan mag je altijd vragen stellen. Ik ben zelf LO-er en gaf trainingsleer voor zwemmen, lopen, parapente en paramotor en tennis.

Nu is er wel van mijn eigen conditie niet veel meer te merken, ben in den informatica beginnen werken, tja ... we moeten natuurlijk nog een centje kunnen verdienen voor een ligfiets te kopen in de toekomst.

Vanaf volgende week begin ik wel terug weekelijks te lopen in de blaarmeersen of ergens anders maar zeker op zachte ondergrond.

Cris

Gebruikersavatar
Mathia
Belofte
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
Postcode: 8000
Fiets: M5 26/20
Locatie: Brugge
Contacteer:

#10 Bericht door Mathia »

Een beetje een heel oud draadje dat ik uit de oude doos haal, maar vandaag vond ik het bijzonder amusant wat ik tegenkwam:

Ik was net op tijd om door het groen licht te rijden ergens op een druk kruispunt waar een bukker op een blitse rood-witte carbon fiets met alles erop en eraan (of eraf, want veel zal hij wel niet hebben gewogen :roll: ) net startte. Ik vertraagde eventjes om mooi in te kunnen pikken achter zijn wiel. Ik kon lekker meefietsen aan 32 km/h :twisted: Tot mijn gastheer me zag. Hij keek een paar keer om en begon zijn snelheid gestaag op te voeren. Toen hij merkte dat ik nog steeds bleef plakken ging hij op zijn pedalen staan en begon serieus te demareren: ineens naar de 45 km/ h. Ik had even moeite om even snel te versnellen, maar het lukte me om toch weer aan te pikken. Hij hield het niet lang vol en begon terug te vertragen met een paar duivelse blikken achterom. Ik kon de grijns niet van mijn gezicht krijgen. Ik besloot toen maar helemaal te tonen wat ik waard was en stoof hem voorbij aan 40 per uur. Bij het passeren zei ik hem nog iets als "Sorry, maar het is ook zo ontspannend hé". :lol: Zijn gezicht was goddelijk. Ik op blote voeten in mijn normale kleren met een zware schooltas achterop en hij op zijn ultralicht fietsje in sportkleren. Ik kwam niet meer bij van het lachen. Na een kilometer of wat vertraagde ik natuurlijk weer, maar ik kon niet stoppen met grijnzen. Fantastisch vind ik dat! Het was de eerste keer dat ik een race had met een bukker die zo zijn best deed :P Meestal geven ze op als ik blijf plakken...

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#11 Bericht door FrodoriC »

Haha ik hou van koersfietsen! Ik hoop altijd hen tegen te komen als ik een ritje doe. Gisteren had ik het zelfde voor met een brommer die was gelimieteerd op 45km/h, eerst ingehaald en dan heel de tijd achter gereden, hij was er blijkbaar niet zo blij mee :P dan nog een koersfiets aan volle snelheid ingehaald, dat maakt het ligfietsleven allemaal nog leuker :D
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#12 Bericht door rik »

De lente is blijkbaar weer in 't land! :lol:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
HiGhtAn
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 13:51
Postcode: 9000
Fiets: M5 Blueglide By Speedliner
Locatie: gent
Contacteer:

#13 Bericht door HiGhtAn »

Mathia schreef: in mijn normale kleren met een zware schooltas achterop en hij op zijn ultralicht fietsje in sportkleren. Ik kwam niet meer bij van het lachen. Na een kilometer of wat vertraagde ik natuurlijk weer, maar ik kon niet stoppen met grijnzen. Fantastisch vind ik dat!
dit vind ik ook zo'n zalig gevoel.
nog maar 5 keer gevallen
nee 6 keer tramsporen+regen+werken st-pt-station
7 keer dus tramsporen+lichtjes zwaar beschonken
nr 8 poging persoonlijk snelheidsrecord frontale botsing met een dikke vlieg door zware klap controle verloren in de berm beland

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#14 Bericht door crash-quest-dummy »

FrodoriC schreef:Haha ik hou van koersfietsen! Ik hoop altijd hen tegen te komen als ik een ritje doe. Gisteren had ik het zelfde voor met een brommer die was gelimieteerd op 45km/h, eerst ingehaald en dan heel de tijd achter gereden, hij was er blijkbaar niet zo blij mee :P dan nog een koersfiets aan volle snelheid ingehaald, dat maakt het ligfietsleven allemaal nog leuker :D
Huh ? Eerst zo'n stinkding inhalen en er dan achter rijden ... waarom doe je zoiets ? kik jij op fijn stof ofwa !

Daarstraks nog even een bukker uit mijn wiel gereden bij een start van aan een verkeerslicht ... niet dat hij geen moeite deed hoor, alleen even verder even diep in de remmen gemoeten voor 2 stinkers die het nodig vonden een fietser in te halen op een dubblrichting fietspad ... nota bene 50m van de plek waar ik de eerste keer op een stinkerd geknald ben die eveneens nog net even een fietser inhaalde ... zonder die ervaring had ik er weer los opgereden ('t is dat ik deze keer geen nieuwe kuip meer zal betaald krijgen)
moraal van het verhaal : 't is altijd oppassen met die bukkers en die rode waas :wink:

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#15 Bericht door slangetje »

Race fietsen doen me weinig, maar (vraag me niet hoe we het doen) ik sta bijna altijd met hetzelfde brommertje in de lift van de tunnel. Dat ding haalt, met de nodige moeite 30 km/u. Na de tunnel volgt ong 4 km kaai. Ik zit juist onder de kaaimuur en dus volledig uit de wind.
De dag dat dat brommertje voor mij komt op deze afstand, moet nog komen. In't begin was die mens ook steeds vies gezind, nu beseft hij al dat hij er beter een grapje over maakt en jaagt hij me graag op om mijn tempo te verhogen.

Plaats reactie