Ik heb onlangs een fietstrainer (Tacx) van een neef geleend om mij beter voor te bereiden voor mijn tochtje "Mont Ventoux" binnen enkele maanden.
Gisteren heb ik voor de 1e maal een uur op dit ding getraind en vraag mij af of het normaal is dat na 1 uurtje trainen mijn achterband al duidelijke sporen vertoont van deze training.
In het midden van de band (het raakvlak dus) zie je duidelijk een lijn staan.
Mijn achterband staat op 8 bar (Continental GP 4000).
Moet die misschien platter gezet worden voor deze trainer?
Is de rol té hard of té zacht op het achterwiel gezet?
(het wiel slipt nochtans NIET door).
Wie heeft hier ervaring mee?
Tacx
- renaat
- Helper
- Berichten: 360
- Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
- Postcode: 9820
- Fiets: M5 CLR
- Locatie: Merelbeke
- Contacteer:
Ik heb om die reden een Minoura gekocht. Die maakt geen contact met de band maar met de velg.
Ik denk dat de slijtage te maken heeft met het onregelmatig trappen. Ik bedoel dat er geen constante kracht uitgeoefend wordt maar telkens in de cyclus van de trapbeweging wat meer en wat minder kracht naargelang de stand van het crankstel. (pedalen op de verticale lijn : wat minder kracht wordt er gezet, pedalen op de horizontale lijn: maximale kracht)
Het daardoor steeds versnellen en vertragen is verantwoordelijk voor de extra slijtage door de rol. Denk ik ...
Oplossing. Misschien band wat minder hard zetten en de juiste spanning van de rol vinden. Opnieuw, denk ik ....
Uit de handleiding van Taxc:
- Rem nooit abrupt tijdens het trainen. Bij het remmen
op het achterwiel draait het vliegwiel door waardoor
onnodige slijtage van de rol en de achterband wordt
veroorzaakt.
- Zorg er voor dat de band goed hard is opgepompt
(minimaal 6 bar).
Ik denk dat de slijtage te maken heeft met het onregelmatig trappen. Ik bedoel dat er geen constante kracht uitgeoefend wordt maar telkens in de cyclus van de trapbeweging wat meer en wat minder kracht naargelang de stand van het crankstel. (pedalen op de verticale lijn : wat minder kracht wordt er gezet, pedalen op de horizontale lijn: maximale kracht)
Het daardoor steeds versnellen en vertragen is verantwoordelijk voor de extra slijtage door de rol. Denk ik ...
Oplossing. Misschien band wat minder hard zetten en de juiste spanning van de rol vinden. Opnieuw, denk ik ....
Uit de handleiding van Taxc:
- Rem nooit abrupt tijdens het trainen. Bij het remmen
op het achterwiel draait het vliegwiel door waardoor
onnodige slijtage van de rol en de achterband wordt
veroorzaakt.
- Zorg er voor dat de band goed hard is opgepompt
(minimaal 6 bar).
Greetz,
renaat
renaat
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Ik heb deze ochtend een mail naar Tacx gestuurd.
Zij zeggen dat ze in de handel een speciale achterband verkopen van Tacx die sterker is en stiller.
Dat wil wel zeggen dat je telkens je achterband moet wisselen voor elke training op de rollen!
Zij zeggen dat ze in de handel een speciale achterband verkopen van Tacx die sterker is en stiller.
Dat wil wel zeggen dat je telkens je achterband moet wisselen voor elke training op de rollen!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Ik ben zonet even (tijdens mijn middagpauze) langs de Decathlon geweest. De man vertelde mij dat ik de rollen niet zo hard mag aandrukken op mijn achterwiel ... dat zou kunnen helpen.
@Renaat: ik heb nog een 2e achterwieltje liggen (van mijn zeer oude montainbike). Ik zou dat gerust even kunnen monteren maar ik vraag mij af of mijn versnellingen het dan nog gaan doen (dat is een totaal andere groep en slechts een cassette van 8 ipv 9).
Ik vraag mij ook af of dat niets slecht is voor mijn ketting.
@Renaat: ik heb nog een 2e achterwieltje liggen (van mijn zeer oude montainbike). Ik zou dat gerust even kunnen monteren maar ik vraag mij af of mijn versnellingen het dan nog gaan doen (dat is een totaal andere groep en slechts een cassette van 8 ipv 9).
Ik vraag mij ook af of dat niets slecht is voor mijn ketting.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)
- renaat
- Helper
- Berichten: 360
- Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
- Postcode: 9820
- Fiets: M5 CLR
- Locatie: Merelbeke
- Contacteer:
Het is zowiezo niet aangewezen wieltjes te verwisselen met verschillende staat van slijtage van de cassette.
Tussen 8 en 9 speed zit geen verschil dacht ik. Wel met 10 speed.
Het is waarschijnlijk niet ideaal voor de ketting maar ik zou het wel wagen denk ik. Een buitenbandje is niet goedkoop en het gaat geloof ik wel hard op die trainer van jou.
Succes
Tussen 8 en 9 speed zit geen verschil dacht ik. Wel met 10 speed.
Het is waarschijnlijk niet ideaal voor de ketting maar ik zou het wel wagen denk ik. Een buitenbandje is niet goedkoop en het gaat geloof ik wel hard op die trainer van jou.
Succes
Greetz,
renaat
renaat
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
'k Ga eerst eens testen wat er gebeurt als ik het rolletje wat minder aandruk op het achterwiel.
Heb nog een mail gestuurd naar Tacx (en al antwoord gekregen).
In 26 inch is er nog geen trainingsband beschikbaar ... pas tegen de zomer
Heb nog een mail gestuurd naar Tacx (en al antwoord gekregen).
In 26 inch is er nog geen trainingsband beschikbaar ... pas tegen de zomer
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)