rechtsbijstand bij mijn ongeval met Quest

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

rechtsbijstand bij mijn ongeval met Quest

#1 Bericht door nestofdragons »

Je herinnert je waarschijnlijk wel mijn ongeval met mijn Quest.

Velen buiten dit forum geven me weinig kans om die bestuurder van die auto op dat fietspad aansprakelijk te maken voor dit ongeval en zijn gevolgen.

Ikweet dat via de fietsersbond er contacten zijn met fietsvriendelijke advocaten. Heeft iemand daar adressen of telefoonnummers van die advocaten? Ik wil eens hun menig horen.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gast

#2 Bericht door Gast »

Weinig kans tot slagen? Dat weet ik nog niet. Daar beslist in eerste instantie het parket over, en vervolgens, als de zaak voor de rechter moest gebracht worden omdat het parket wenst te vervolgen, beslist de rechter (al dan niet gedeelde aansprakelijkheid). Hij kijkt naar de oorzaak en het gevolg.
Daarna is nog eventueel verzet en beroep mogelijk.
Kan een lange zaak worden, zoniet heel kort als het parket beslist van niet te vervolgen.

Een advocaat en juridische bijstand is onontbeerlijk in zo'n zaken. Uw familiale, als je er één hebt, kan je zeker ook informeren over de mogelijkheden die er zijn.
In elk geval niets doen of je op voorhand bij de zaken neerleggen is uit den boze. Een zwakke weggebruiker blijft een zwakke weggebruiker en krijgt de laatste tijd meer en meer de bovenhand op auto's. Je zou er nog van verschieten.

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#3 Bericht door jorvik »

gewoon bij de belgische fietsersbond informeren. Die regelen dat dan, ik denk niet dat je rechtstreeks bij de advocaten terecht kunt.

www.fietsersbond.be

Fietsersbond vzw
Boomgaardstraat 22 - bus 57
2600 Berchem
Tel.: 03 231 92 95
Fax: 03 231 45 79
E-mail: info@fietsersbond.be
jan

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#4 Bericht door Luc Willaert »

Je moet waarschijnlijk wel lid zijn van de fietsersbond.

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#5 Bericht door de bakker »

Koen, het spijt me maar ik geef je ook geen enkele kans hoor. Die autobestuurder gaat een boete krijgen omdat ie daar geparkeerd stond en daar blijft het bij.

Jij mag zeker niet tegen een stilstaand voertuig rijden heb je ook niet gedaan natuurlijk. Maar van het fietspad rijden is je eigen keus en dus je eigen verantwoordelijkheid. Er nadien terug oprijden is al helemaal je eigen keus. Trouwens je mocht zelfs op de weg blijven rijden, je hoeft helemaal niet op dat fietspad te rijden.

Schade aan derden ga je wel betaald krijgen maar de eigen schade !!!

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#6 Bericht door Luc Willaert »

de bakker schreef:Jij mag zeker niet tegen een stilstaand voertuig rijden heb je ook niet gedaan natuurlijk.
Misschien een domme vraag : als er nu een auto midden op het fietspad geparkeerd staat en ik rij er tegen met mijn fiets. Wie heeft er dan welke schuld??

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#7 Bericht door de bakker »

Je mag gewoon nooit tegen iets rijden dat stilstaat. Jij hebt de schuld !!!! wat in de weg stond kan natuurlijk een boete krijgen omdat het er niet mocht staan. Als je rechtsbijstand hebt en een hoop verzekeringen bij dezelfde maatschappij dan gaan ze je een advocaat laten raadplegen. Ziet deze toch een mogelijkheid om de zaak te winnen (wat ie altijd doet, is gewoon z'n broodwinning) dan gaat de zaak door. Na een eerste maal voor de rechtbank kan in beroep gegaan worden. Max ong. twee jaar zal dit duren maar verliezen doe je toch hoor, wees gerust.

Gast

#8 Bericht door Gast »

Niet akkoord. Absoluut niet.

Ik kan tegen iets rijden dat stilstaat op het deel van de openbare weg dat voor mij bestemd is (in casu het fietspad). Het staat in mijn weg en ik mag redelijkerwijze verwachten dat het er niet staat. Ik mag op het obstakel niet bewust rijden, maar ik kan er wél onbewust tegenaan botsen. Zo ben ik ook al onbewust tegen het een en ander gebotst, maar het was niet mijn schuld en ik kon er niets aan doen.

Ik moet toch ook niet op een autosnelweg uitkijken of er soms niet toevallig een spookrijder komt aangereden, zoniet moet ik opdraaien voor mijn schade omdat ik het niet voorzien heb en komt de spookrijder er met een boete vanaf.

Rijd je er bewust tegen, dan is het géén ongeval, ik herhaal géén ongeval, maar is het toebrengen van opzettelijke beschadigingen. Hij die er tegenrijdt is aansprakelijk. Je moet iedere schade voorkomen zegt het burgerlijk wetboek, ook als rechthebbende, zoniet wordt het rechtsmisbruik want ook dit komt voor, het misbruiken van rechten.

Een ongeval echter IS NOG ALTIJD EEN ABNORMALE GEBEURTENIS, ONOPZETTELIJK en NIET TE VOORZIEN. Knoop dit ergens vast in de rechterhelft van je hersenen die de rede of realiteit controleert (de linkerhelft ervan dient voor de emotionaliteit maar die mag achterwege gelaten worden in dit geval).

In het geval van NOD is het ongeval zeker ABNORMAAL want hij moet van het fietspad WAAR HIJ MAG OP RIJDEN, en het ongeval is gebeurd ONOPZETTELIJK want hij heeft het niet gewild en het WAS NIET TE VOORZIEN zoniet zou hij het zeker niet gedaan hebben.

Van de ene kant stel ik vast dat de liggers zich manifesteren op alle soorten van gebieden, maar van de andere kant gedragen jullie zich als lammeren op weg naar de slachtbank.

Mijn vader heeft een tijd geleden zo'n fietsfludderzaak van het achterste knoopgat voorgehad. Eén dag ziekenhuis en de fiets in de prak. Hij heeft er wel 5.500 euro aan overgehouden, alleen al omdat hij een zwakke weggebruiker was. Als dat geen reden is om er even je voet tegen te plaatsen.
Laatst gewijzigd door Gast op di 27 dec 2005, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#9 Bericht door Luc Willaert »

Ik heb daar al een paar keer goesting voor gehad : als er zo'n dikke bak lompweg op het fietspad staat (terwijl er 20 meter verder parking is) er gewoon tegen te rijden en met mijn "52" zo'n mooi kras te maken. :twisted: :evil:

Meestal ben ik redelijk soepel maar sommige keren................ :oops:





:cry: Het zou dus wel een dure hobby zijn :roll:

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#10 Bericht door Luc Willaert »

Patrick Pevenage schreef:Niet akkoord. Absoluut niet.
Dus als ik na een bocht tegen een (verkeerd geparkeerde) auto bots op MIJN fietspad dan is dat niet mijn schuld???

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#11 Bericht door nestofdragons »

Ah, ik heb ervoor gekozen om geen proces te beginnen tegen die *$&@# (sencuur). Het zou mij een serieuze kost worden en het succes is zeker en vast niet gegarandeerd. Dus ... de blutsen in mijn Quest en in mijn kop zijn voor eigen rekening. Ik wou dat het anders was.

Wees gerust ... de volgende keer als er iemand nog zo eens rond zijn fout geparkeerde auto loopt dan rij ik hem van het fietspad af. :twisted: Als er dan schade is aan iets dan is het hoe dan ook ZIJN schuld. Nonde, het is jammer dat een mens al moet beginnen te rijden rekening houdend met eventuele rechtzaken. :(
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#12 Bericht door Luc Willaert »

Misschien een goeie reden om lid te worden van de fietsersbond. Scheelt een pak advocatenkosten.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#13 Bericht door marksje »

nestofdragons schreef: Het zou mij een serieuze kost worden en het succes is zeker en vast niet gegarandeerd. Dus ... de blutsen in mijn Quest en in mijn kop zijn voor eigen rekening. Ik wou dat het anders was :(

Euh, mag ik even. Wie zegt je dat ge een advocaat nodig hebt ?
Niets verbiedt je om je zelf te verdedigen voor de rechtbank. Dan kost je dat enkel een beetje tijd. Gebruik gerust de uitleg van PP als basis en desnoods sleept ge je Q mee in de rechtzaal als bewijsvoering en zeker wa foto's van je gehavend hoofd, en wa bewijsstukjes van gemaakte kosten, enz enz; alle middelen zijn goed om de rechter te overtuigen. Als zwakke weggebruiker hebt ge zeker al je medische kosten terug (als de fietspadparkeerder als partij in het ongeval wordt aanzien) en daarbij zal hij zeker gedagvaard worden, die misérie heeft hij dan maar al. :twisted:
btw kent ge de tegenpartij en is er proces verbaal opgesteld geweest ?
Anders nie wachten en alsnog de aangifte doen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#14 Bericht door Johan Clerx »

Misschien hebben we wel een oplossing voor.

De kans is groot dat we als extra optie bij het lidmaatschap van HPV een alround verzekering, die nog een stuk uitgebreider is dan de verzekering van de fietsersbond (enkel rechtsbijstand), gaan kunnen aanbieden.

Meer info volgt asap.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

nog nieuws over die verzekering van HPV ?
Stop Fueling Around

Plaats reactie