Fietskar voor het zwaardere werk

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#16 Bericht door Edje »

Bij trikes and stuf, stond reeds bovenaan :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#17 Bericht door Ward De Meyer »

Edje schreef:Bij trikes and stuf, stond reeds bovenaan :wink:
Twas nie op jou bedoeld zene. Kzal dien tip doorgeven...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#18 Bericht door marksje »

Ward De Meyer schreef:Heeft er iemand ook nog een zinnig antwoord op dit onderwerp? ...
oei oei ! plots zo serieus, examentijd zeker :twisted:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#19 Bericht door jorvik »

niet voor het één of het ander hoor:

Toevallig vandaag in de Metro: Getal van de dag:

"80

Zoveel kilogram mag een fietser maximaal meenemen in een aanhangwagen. Zo'n aanhangwagen mag maximum één meter breed zijn. Fietsers met een aanhangwagen mogen niet naast elkaar rijden."

Einde citaat.

Heeft em er ook al eens aan gedacht wat voor remmen den diene op zijne velo nodig heeft om 250 kg te doen stoppen???
En of dat de kader van zijne velo daar tegen bestand is???

Effe verder nadenken lijkt me niet slecht in dit geval.
jan

Gompel
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 21:37
Fiets: Optima Condor
Locatie: Borkel en Schaft (NL)
Contacteer:

#20 Bericht door Gompel »

Hallo allemaal, ik ben dus degene die zo 'zot' gaat zijn om die kar te trekken. En ja, als je wilt kun je me overal voor inhuren :wink:
Fijn om te zien dat er zoveel reacties zijn en Ward bedankt voor je post!
Even alle gekheid op een stokje, ik ben dus serieus van plan om zo'n aanhanger te trekken. Ik zeg niet dat hij altijd beladen zal zijn met 250 kilo maar omdat ik geen auto heb moet deze aanhanger dus trouwe dienst doen, ook voor het zwaardere werk. Meestal zullen het boodschappen zijn maar omdat ik allerlei werk doe moet de kar dus ook stenen, zand ed. kunnen versjouwen.
De fiets die deze kar moet gaan trekken is hoogst waarschijnlijk een Catrike Road. Als je op die site van www.trikesandstuff.co.uk kijkt dan zie je mij hier op de foto de Catrike Road05 testen. Ik heb al bij Catrike geïnformeerd of deze trike stevig genoeg is om zo'n last te trekken, maar er blijkt weinig ervaring mee te zijn.
Je gelooft het misschien niet maar met de Bikes at Work trailers kan volgens de website toch echt zo'n 500 kg getrokken worden (dit met een mountainbike). Ook heb ik bakfietsen gezien die tot 500kg gegarandeerd belastbaar zijn. Hoe snel dat je dan nog kunt fietsen is inderdaad de vraag, maar dat is voor mij van minder belang. Als ik iets moet vervoeren dan moet het op de aanhanger, punt.
De Catrike heeft twee schijfremmen maar ik heb er inderdaad over nagedacht dat bij zware lasten ook de aanhanger misschien geremd moet worden.
Dat er een maximum gewicht van 80kg is wist ik niet, maar daar kan ik me persoonlijk niet aan storen. Als blijkt dat ik 500kg veilig met een fiets kan vervoeren dan kan ik mij weinig van zulke wetgeving aantrekken omdat het doel de middelen heiligd.
Hopelijk zijn er nog mensen die ervaring hebben met zware aanhangers achter een fiets of iemand die weet waar ik zo'n kar kan laten maken/kopen. 500 euro zo'n beetje het maximum wat ik in gedachte had, tenzij het werkelijk iets bijzonders is.

Nogmaals bedankt voor alle reacties,
Patrick

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#21 Bericht door GeertJ »

hm, ik zie toch een paar problemen hoor, die mss wel kunnen opgelost worden, maar niet zo vanzelfspreken.

1) banden: ik meen ergens te hebben gelezen dat banden van fietsen niet zwaarder dan 70? kg mogen dragen. Praktisch gezien wil dat zeggen dat als je 250 kg gaat trekken, en er ligt daarvan 25% via de dissel op het achterwiel (wat ook al 63 kg is) dat het overige gewicht op de achterwielen nog meer dan 90 kg per wiel gaat zijn. Lijkt me net wel wat teveel van het goed. Misschien kan je dat oplossen door 4 wielen te gebruiken (2 naast elkaar)
2) remmen: schijfremmen zul je zeker nodig hebben als je zo iets gaat willen doen. Alleen denk ik dat het niet voldoende zal zijn als ze alleen op de trekkende fiets staan om veilig tot stilstand te komen. Je zal dus met andere woorden ook remmen moeten voorzien op de kar. Hoe je dat wil doen, is ook weer een ander paar mouwen.
3) Frame van de fiets: duh... fietsen zijn mss wel gemaakt om klein karren van een max massa van 50 kg? te trekken, maar niet voor 250 kg te trekken. Volgens mij ga je op zijn minst enkele verstevigingen moeten aanbrengen aan je fiets, of je gaat de korste keren in de problemen komen. En reken dan maar niet dat dit onder de garantie van de fietsfabrikant gaat vallen als je frame scheurt, of plooit...
4) stabiliteit: Ooit al eens gezien wat een auto doet die iets trekt dat zwaarder is dan zijn eigen gewicht, ik ook niet, maar kan me wel voorstellen dat dat zeer vies zal zijn om te zien.
5) ik wil geen brug tegen komen hoor, want je staat direct stil....

Niet dat ik je wil ontmoedigen, maar ik zou er nooit aan beginnen...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#22 Bericht door marksje »

Volgens mij zal je aanhangwagen met 2 assen (4 wielen) moeten zijn en met een losse dissel waarbij de voorste wielen draaien (zoiets als die strandkarretjes). De kar op zich draagt dan het gewicht en het gewicht van de dissel op je fiets kun je tot nul herleiden. Zeker voorzien van een oplooprem (zo een accordionneken in de dissel dat de remmen bediend als de trekker afremt), want 250 Kg die in je rug duwt is niet niks (voor zover ge ze op gang krijgt natuurlijk).
Ik denk niet dat ge iets dergelijks zo maar kunt kopen, 't zal knutselen worden en waar vindt ge de gepaste onderdelen op fietsmaat ?l
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#23 Bericht door marini »

als ik even reken dan kom ik al snel aan een 2é300euro aan materiaal alleen.
twee wielen met schijfrem, (als je een rem wil die te bedienen is vanaf de fiets heb je een enorme afstand af te leggen en gebruik je best olie)
alu frame, aanhangsysteem.
't zal tegenvallen denk ik.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gompel
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 21:37
Fiets: Optima Condor
Locatie: Borkel en Schaft (NL)
Contacteer:

#24 Bericht door Gompel »

Nou, ik denk dat als het die mensen in Amerika lukt dat ik het ook wel kan. Het hoeft volbeladen ook zeker niet snel te gaan, 10-15km/u is ok.
Heeft iemand een idee waar ik terecht kan met een schetstekening om een dergelijke aanhanger te laten maken? Aluminium lijkt me inderdaad een must.

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#25 Bericht door jean peinture »

Beste,

ik denk dat ge in uw zoektocht naar een goed alternatief voor de transportmogelijkheden van een remorque eens uw licht moet opsteken bij bakfietsen. Ik heb mij het vraagstuk eerder ook gesteld en heb al voor een deel een oplossing. Voor vrachten tot 45 kg (de meest voorkomende) heb ik mij een y-frame van http://www.carryfreedom.com aangeschaft. Een zeer stabiele en degelijke trailer. Er is een groter broertje dat tot 90 kg mag laden... daarmee geraak je al aardig uit de voeten. De koppeling aan de fiets is van een ongekende eenvoud en onverwoestbaar. Voor mij een zeer gebruiksvriendelijk ding dat elke week wel eens de garage uitkomt.

Voor zwaardere lasten denk ik dat de bakfiets de enige goede oplossing is, als het eventueel nodig/zinvol is zijn er enkele goede dingen waar electroondersteuning mogelijk is. Dat lijkt me niet helemaal zinloos als je 200kg wilt versjouwen...

De kleine gewichten tot 50 kg zou ik gerust achter de speed durven hangen. Hogere gewichten is voor het kader niet goed en daarvoor heb je gewoon een stabielere constructie nodig in mijn ogen...
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

jean peinture schreef:Voor vrachten tot 45 kg (de meest voorkomende) heb ik mij een y-frame van http://www.carryfreedom.com aangeschaft. Een zeer stabiele en degelijke trailer.
Ik heb me echter eens laten vertellen dat de wielen bij een goede fietskar in het midden van de kar moeten staan. Niet op een van de twee uiteinden.

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#27 Bericht door jean peinture »

eeuwige reiziger schreef: Ik heb me echter eens laten vertellen dat de wielen bij een goede fietskar in het midden van de kar moeten staan. Niet op een van de twee uiteinden.
ik weet niet wie dat beweert maar een van de populairste karren heeft zijn enkel wiel van achter staan... de BOB en is op een gedeelde eerste plaats toch verkozen als beste kar door het tijdschrift 'op pad'

Bovendien is het voor de Y-frame ook niet onmogelijk, ze geven zelf aan dat je het laadvlak kan verlengen (de maximale afmetingen staan in de technische fiche) en dan heb je de wielen in het midden staan, voor zwaardere vrachten mss wel beter, voor een of twee bakken bier niet dadelijk een must denk ik.
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#28 Bericht door marini »

ik vind die bambootrailer wel leuk
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gompel
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 21:37
Fiets: Optima Condor
Locatie: Borkel en Schaft (NL)
Contacteer:

#29 Bericht door Gompel »

Jean, bedankt voor je tip! Ik heb naar die site van de Y-frame gekeken en alhoewel deze maar tot 90kg gaat lijkt het me een goed voorbeeld om vanuit te gaan. De constructie ziet er simpel uit. Voor die paar lasnaden moet in de buurt denk ik wel iemand te vinden zijn.
Die bambootrailer is inderdaad een geinig idee, maar dan moet je natuurlijk wel een bamboo fiets hebben om in stijl te blijven :P

cable guy
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 06 dec 2004, 13:23
Postcode: 2170
Fiets: 20' 20' van de marini stal
Locatie: Merksem
Contacteer:

#30 Bericht door cable guy »

Kheb persoonlijk ook al wat versleurd en heb al heel goeie ervaring met de bakfiets aanhangwagen combo.
bestuurder + nageslacht: 120 KG (voorzichtige schatting)
Baggage : 40 KG
Kampeeruitrusting : 20 KG

Wat mij betreft zijn veel van de Tweewielaanhangers dik in orde maar missen inderdaad extra remmen.

Plaats reactie