Fietskar voor het zwaardere werk

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#31 Bericht door Edje »

jean peinture schreef: ik weet niet wie dat beweert maar een van de populairste karren heeft zijn enkel wiel van achter staan... de BOB en is op een gedeelde eerste plaats toch verkozen als beste kar door het tijdschrift 'op pad'
De BOB of gelijkachtigen worden niet aangeraden door Cattrike, dat is terug te vinden op hun eigen forum.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#32 Bericht door jean peinture »

De BOB of gelijkachtigen worden niet aangeraden door Cattrike, dat is terug te vinden op hun eigen forum.
de BOB is idd voor heel wat ligfietsframes niet aan te raden, andere eenwielers ook niet en dat heeft te maken met de veel torsie op de achtervorken die bij ligfietsen meestal de degelijke driehoeksconstructie ontberen. De oorsprong van de bob en aanverwante ligt ook in het mtb-gebeuren.

Er zijn wel meerdere fietsproducenten die in hun garantiebepaling hebben staan dat de garantie op het frame vervalt bij het gebruik van 1-wielige trailers maar dat 2-wielige karren geen probleem vormen...
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#33 Bericht door marksje »

'k wil hier genen spelbreker zijn maar wil wel wijzen op het volgende :

[82.5. De massa van de aanhangwagens door fietsen getrokken, mag niet meer bedragen dan 80 kg, lading inbegrepen.] (K.B. 18.12.2002, art. 12)

ge zou dus best uw schoonmoeder nie in da karreken zetten
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#34 Bericht door Wouter D »

zeg marksje, bij tweewielige aanhangwagens kunt ge der gemakkelijk twee achter mekaar hangen he, mag je dan 160 kg meepakken?
heb daar nog ergens schoon foto van dacht ik, eens zoeken.

http://mail.google.com/mail/?view=att&d ... 332caea513
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#35 Bericht door marksje »

Wouter schreef:zeg marksje, bij tweewielige aanhangwagens kunt ge der gemakkelijk twee achter mekaar hangen he, mag je dan 160 kg meepakken?
heb daar nog ergens schoon foto van dacht ik, eens zoeken.

http://mail.google.com/mail/?view=att&d ... 332caea513

Ja, maar zag ik daar geen -s achter aanhangwagen staan ?

(btw linkje werkt nie, maar da is die foto van die verhuis vermoedelijk)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#36 Bericht door Edje »

marksje schreef:ge zou dus best uw schoonmoeder nie in da karreken zetten
Hela, en wat als je schoonmoeder in een mooi maatje 36 past en maar 50 kg weegt ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re:

#37 Bericht door eeuwige reiziger »

jean peinture schreef:Voor vrachten tot 45 kg (de meest voorkomende) heb ik mij een y-frame van http://www.carryfreedom.com aangeschaft. Een zeer stabiele en degelijke trailer. Er is een groter broertje dat tot 90 kg mag laden... daarmee geraak je al aardig uit de voeten. De koppeling aan de fiets is van een ongekende eenvoud en onverwoestbaar. Voor mij een zeer gebruiksvriendelijk ding dat elke week wel eens de garage uitkomt.
Toch altijd interessant eens te grasduinen in draden van weleer. Eens volgend jaar onze verbouwing achter de rug is en de tuin weer aangelegd, wil ik het tuinafval met de fiets naar het containerpark wegvoeren. In de maanden dat "de blaadjes bomen krijgen" en erna zorgt tuinonderhoud meestal voor heel veel grasmaaisel. Ik kan natuurlijk zoals jan met de pet wekelijks met de wagen rijden, maar ik vind dat eerlijk gezegd gewoon te gek. 't Containerpark is welgeteld drie kilometer van m'n huis. Daarom toch liever met de fiets.

Grasmaaisel is niet onmiddellijk zwaar, maar het neemt wel veel plaats in als het nog vers is (en neen, ik ga niet wachten tot het al gistend is ingevallen... :mrgreen: ). Ik zoek dus niet zozeer een fietskar die een zwaar gewicht aankan, maar veeleer een kar die breed en lang genoeg is om bijvoorbeeld twee van die vierkante tuinafvalzakken van 50 op 50 op te zetten. En wil nu juist dàt het probleem zijn... De meeste fietskarren zijn nogal aan de kleine kant. Zelfs de Roland Jumbo is 'maar' 58 op 80.

De enige karren die wel schijnen te beantwoorden aan wat ik zoek, zijn de Pionier en de Makro van de Duitse firma Wulfhorst. De binnenmaten zijn daar telkens 60 cm breedte en 100 cm lengte. Buiten de webstek van de firma heb ik evenwel geen enkele informatie gevonden. Iemand wel?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Fietskar voor het zwaardere werk

#38 Bericht door bicky »

denk dat je misschien best zelf begint te knutselen als je een extra grote fietskar wilt.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietskar voor het zwaardere werk

#39 Bericht door CapoJan »

Eeuwige, mijn oog viel op het gewicht van die aanhangers. Degelijk zullen ze wel zijn, maar zwaar zijn ze zeker ! > 25 kg voor een lege fietskar is niet niets.
Ik heb een Croozer Cargo staan en die weegt een goeie 11 kg. Is wel een beetje kleiner natuurlijk
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietskar voor het zwaardere werk

#40 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Eeuwige, mijn oog viel op het gewicht van die aanhangers. Degelijk zullen ze wel zijn, maar zwaar zijn ze zeker ! > 25 kg voor een lege fietskar is niet niets.
Ik heb een Croozer Cargo staan en die weegt een goeie 11 kg. Is wel een beetje kleiner natuurlijk
Inderdaad, die grotere fietskarren - eigenlijk moet je bijna spreken over rijdende containers - hebben een groter gewicht. Regelmatig gebruik ik m'n Radical Cyclone. Koppel ik die leeg aan de velomobiel of de trike, wel, dan heb ik nooit de indruk dat er iets achteraan hangt. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, want de RC weegt nog geen zes kilo.

Eigenlijk komt alleen de Roland Carrie M in een gelijkaardige gewichtscategorie als de Croozer Cargo, maar jammer genoeg valt die in een heel andere prijscategorie... :cry:

Misschien moet ik gewoon overwegen wat bicky schrijft: zelfs iets in elkaar knutselen op basis van bijvoorbeeld een onderstel van een goedkope/oude kinderkar. Eerst ga ik dan wel moeten nagaan hoeveel twee gevulde tuinafvalzakken wegen, al vrees ik dat het gewicht toch algauw aan de hoge kant zal komen en een dergelijk onderstel te zwak zal bevonden worden...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietskar voor het zwaardere werk

#41 Bericht door CapoJan »

Die Roland ziet er helemaal niet slecht uit. De modulariteit is enorm, maar de prijs inderdaad ook :?
Dus eerst een behoeftenanalyse maken en dan zoeken naar een oplossing, ofwel iets dat op de markt beschikbaar is ofwel zelfbouw.

Ecologische vraag: heb je geen composthoop voor je tuinafval ?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Fietskar voor het zwaardere werk

#42 Bericht door bicky »

of een mulsjer grasmachiene, moet je dat al niet doen naar containerpark.
in een composthoop kan je gras doen, maar haagsnoeisel en boomtakken lijkt me nogal moeilijk

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietskar voor het zwaardere werk

#43 Bericht door CapoJan »

Er bestaat ook zoiets als een compostmolen of hakselaar. Als het te dik is daarvoor (pakweg 4 cm) dan is het goed voor de kachel.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietskar voor het zwaardere werk

#44 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Die Roland ziet er helemaal niet slecht uit. De modulariteit is enorm, maar de prijs inderdaad ook :?
Dus eerst een behoeftenanalyse maken en dan zoeken naar een oplossing, ofwel iets dat op de markt beschikbaar is ofwel zelfbouw.
Meer zelfs, die Roland is gewoon om van te watertanden! 't Basismodel weegt ook maar 10 kg, wat wel heel laag is rekening houdend met de laadcapaciteit.

O wee, ik ben niet rijk getrouwd, heb de lotto (nog) niet gewonnen en beschikt niet over een lade zoals de overheid waar ze met een toverstaf zomaar geld uit kunnen toveren... ](*,)
Ecologische vraag: heb je geen composthoop voor je tuinafval ?
Neen. Tot voor kort kon ik alles dumpen op de composthoop van m'n buurman. Alleen heeft hij enkele maanden geleden z'n compostbak afgebroken, omdat hij, net als vele anderen in de buurt, last had van ratten.
bicky schreef:of een mulsjer grasmachiene, moet je dat al niet doen naar containerpark.
Probleem: er staat hier een heel degelijke grasmaaier, eentje van Wolf Garten. Ooit gekregen van m'n grootvader en nog steeds in uitstekende staat. Mij lijkt het een beetje te gek die weg te doen (ja, wat krijgt een mens daar nog voor op de tweedehandsmarkt...?) en een nieuwe in huis te halen. En die mulchers geven ze ook niet echt 'voor niets' weg...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietskar voor het zwaardere werk

#45 Bericht door eeuwige reiziger »

Net op de markt en misschien een heel goed alternatief voor de wel bijzonder dure Roland: de nieuwe Kargo van Weber. Ik ga dat eens aandachtig bestuderen.

http://www.weber-products.de/trailer/we ... andard.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.weber-products.de/trailer/we ... custom.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie