Belgisch BRM is dood - een voorbeeld van hoe het niet mocht!

Bericht
Auteur
Gast

#16 Bericht door Gast »

HPVB heeft hier alleszins niets mee te maken. Ik maakte een vergelijking, en misschien zelfs een heel ongelukkige waarvoor mijn excuses voor iemand die het verkeerd las.
En ja ER, ik had er beter over gezwegen, maar 't was te laat. Spreken is zilver en zwijgen is goud. Discussie gesloten.

Gast

#17 Bericht door Gast »

Patrick Pevenage schreef:En ja ER, ik had er beter over gezwegen, maar 't was te laat. Spreken is zilver en zwijgen is goud.
Maar het mag nu wel 'gelezen' worden.

Een verslag van de BBR die de Belgische BRM's organiseerde.
---------------------------------------------------------------------------------

RM en Belgische Randonneur Brevetten

Het minste dat men kan schrijven over de BRM, is dat het jaar 2005 uitzonderlijk is geweest, maar spijtig genoeg niet in de goede zin van het woord.
Wat de verwezenlijking en de nauwgezetheid van de randonneurs betreft, die waren formidabel, hierover bestaat geen twijfel.

In 2005 hebben we inderdaad een belangrijke toename kunnen optekenen van het aantal “super randonneurs”.

43 super-randonneurs kunnen optekenen in één seizoen zonder “Paris-Brest-Paris” is zonder meer uitzonderlijk, dat was nog nooit gebeurd. De publicatie van de resultaten, praktisch live op internet, ligt zonder twijfel aan de basis van de wedijver die deze toename heeft veroorzaakt. Natuurlijk moet men ook de aankomst van enkele randonneurs uit Noord-Frankrijk in beschouwing nemen die zich hebben laten verleiden door de challenge van de Belgische randonneurs. Wij kunnen ons enkel maar verheugen over dit fenomeen rekening houdend met de Europese context waarin de BBR zich wil inschrijven. Ter herinnering, alle randonneurs die voorkomen in dit palmares zijn leden van de BBR. Zo kunnen we de laureaat van de individuele challenge 2005 – Christian Théron van CC Orchies - vieren omdat hij voor het derde opeenvolgende jaar de trofee mee naar huis neemt met 10 900 km BRM en RM. Hij wordt opgevolgd door Daniel Cauchie van de Audax de Tournai met 9 400 km en door André Lefébure – individueel lid – met 8 100 km.

De euforie werd echter afgeremd op het einde van het seizoen, wanneer de kalender voor 2006 moest worden opgesteld en we ontdekten hoe sommigen de toekomst van de BRM in België bekijken.
De zaken namen een verkeerde wending op zondag 25 september tijdens de traditionele vergadering van de organiserende clubs van de BRM voor de BBR kalender. In de uitnodiging die door de beheerders van het dossier naar de organiserende clubs werd gestuurd, stond aangekondigd dat we enkele verrassende nieuwigheden zouden vernemen en inderdaad, die waren er. We moeten ook vermelden dat deze vergadering werd opgeluisterd door de aanwezigheid van de heren Lerpertel en Faburel, leden van de Audax Club Parisien – club die eigenaar is van de naam BRM.

Laten we de evenementen van die vergadering overlopen:

1. Men meldde ons eerst en vooral dat het reglement van de BRM gewijzigd werd.

2. De heer Faburel kondigde aan dat, gezien de wijzigingen in het reglement, de akkoorden die bestonden tussen de ACP en de Bonden (dus de BBR) voor het beheer van de BRM, éénzijdig zouden worden opgezegd. Onmiddellijk zouden nieuwe overeenkomsten worden afgesloten met de fysieke personen aangesteld door de Bonden of vertegenwoordigers van de randonneursbeweging in de respectievelijke landen. Hij bevestigde vervolgens dat het akkoord voor België afgesloten werd met Louis Beirinckx, de vertegenwoordiger aangesteld door de BBR.

3. De heren Devos en Beirinckx maakten vervolgens bekend dat er een nieuwe medespeler was in de wereld van het Belgische Rijwieltoerisme. Louis Beirinckx vertrouwde onmiddellijk het beheer van de BRM toe aan deze nieuwe vereniging. Deze nieuwe medespeler, met het statuut van een vzw, werd officieel opgericht op 21 mei 2005 (datum van verschijning in het Belgisch Staatsblad) door de heren Devos en Beirinckx en 8 andere personen uit hun omgeving.

4. Een document dat de nieuwe vereniging voorstelde, werd vervolgens uitgedeeld aan de aanwezige leden alvorens luidop te worden voorgelezen. De zin “De Vereniging ‘xx’” volgt de Belgische Bond voor Rijwieltoerisme op wat het beheer van de BRM betreft”, was voldoende stichtend om definitief de bedoelingen kenbaar te maken; te meer daar er nergens in de tekst werd verwezen naar de BBR.

5. Wij hoopten dat de heer Louis Beirinckx al deze verrassingen zou uitleggen tijdens de Raad van Bestuur die de volgende dag zou plaatsvinden in Brussel. Daar stond er ons opnieuw een verrassing te wachten: geen mijnheer Beirinckx maar wel een ontslagbrief.

“Geachte heer Voorzitter,

Met deze geef ik vanaf heden, 23 september 2005, mijn ontslag als verantwoordelijke voor de “Brevets de Randonneurs Mondiaux” (BRM) binnen de Belgische Bond voor Rijwieltoerisme.

Gelieve te aanvaarden, mijn beleefde en sportieve groeten,

Louis Beirinckx”

5. We moeten de feiten erkennen; de BRM binnen de BBR werd gewoonweg weggekaapt.
De verantwoordelijken van de nieuw opgerichte vereniging voor het beheer ervan hoopten nochtans dat de BBR zou aanvaarden dat ze in haar kalender worden opgenomen, ondanks het feit dat ze het beheer ervan niet meer zou kunnen verzekeren via een door haar erkende verantwoordelijke. De Raad van Bestuur van de BBR heeft dit idee verworpen. Tijdens een nieuwe vergadering die plaats vond met de organiserende clubs op 15 oktober l.l. hebben deze clubs de keuze van de Raad van Bestuur goedgekeurd.

Zie nu waarom we in 2006 niet meer zullen spreken van BRM maar van BRB.
Er zal naar oplossingen gezocht worden zodat in 2007 onze leden de kwalificatie-brevetten van Paris-Brest-Paris kunnen rijden.

Wij betreuren deze situatie natuurlijk ten zeerste en ook de manier waarop deze zaak is verlopen. De ontwikkeling, gedurende de laatste jaren, van de activiteit van de BRM in België in het belang van de randonneurs van de BBR, was hoofdzakelijk het werk van Constant Devos. Wij zijn hem hiervoor erkentelijk, maar toch kunnen wij een dergelijke praktijk niet aanvaarden.

U zult meer details terugvinden in verband met deze zaak in het tijdschrift CYCLO 2005/4.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#18 Bericht door Johan Clerx »

Aha, eindelijk wat licht in deze zaak.

Als ik het goed begrijp zullen er in België dus wel nog BRM's worden ingericht, maar niet meer onder de paraplu van de BBR. Wat is trouwens de naam van de vereniging die de BRM's dan gaat inrichten?

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#19 Bericht door Luc Willaert »

Rare situatie.

Vooral jammer voor de andere BRM'ers die er zich jaren voor hebben ingezet om tochten te organiseren.

Gast

#20 Bericht door Gast »

Niet helemaal.

In België zullen volop tochten ingericht worden nét zoals vroeger, door misschien nog meer clubs dan in 2005. Ze zullen echter niet meer gehomologeerd worden als BRM maar als BRB. Enkel Lier mag gehomologeerde BRM's inrichten van de ACP (met daaraan gekoppeld de deelnamemogelijkheid aan Parijs-Brest-Parijs 2007 als men de vier verschillende afstanden gereden heeft).

Wat maakt voor ons het verschil uit? Totaal niets. Ik rijd liever in België een BRB tussen, achter en jawel, soms ook eens voor de 40 anderen, dan een BRM in Lier waar door een mogelijk te verwachten boycot alleen hun eigen leden zullen moeten deelnemen om toch maar enigszins volk te hebben. Ik vermoed dat dit in de lucht hangt.

Ik ploeg voort zoals dit jaar. Ik rijd mijn BRM's voor de verschillende afstanden, en eventueel de 1200, in Orchies. Een degelijk gestructureerde club, prima inrichters, en vriendelijke mensen met een strenge baas. Het is een grensclub. Ze zijn zowel verbonden aan België als aan Frankrijk, én ze mogen gehomologeerde ritten inrichten. Mijn voor- en achterkant zit dus goed.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#21 Bericht door Wouter D »

awel, ge moogt er ene bij zetten die er ook een antal ga rijden, voor of achter u :P
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#22 Bericht door eeuwige reiziger »

Patrick Pevenage schreef:In België zullen volop tochten ingericht worden nét zoals vroeger, door misschien nog meer clubs dan in 2005. Ze zullen echter niet meer gehomologeerd worden als BRM maar als BRB.
Wat een bureaucratisch gedoe! Die mannen met hun zwaar gedoe van homologatie dit en homologatie dat denken zeker dat ze de hooggeëerde en doorluchtige leden zijn van een of andere wereldregering?!

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#23 Bericht door Luc Willaert »

Als we maar kunnen rijden. Waar vinden we een lijst met tochten voor 2006?

Twordt alleen tijd dat het weer wat warmer wordt.
De winter steekt mij nu al tegen en hij is nog niet begonnen.

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#24 Bericht door nestofdragons »

Allez, Luc, ik heb daarjuist nog in T-shirt gereden zunne. En ikke maar zweten! ;)
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#25 Bericht door Edje »

Koen wacht maar tot je zweet begint aan te viezen :lol: :lol: :lol: :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#26 Bericht door Duckjibepete »

ik wil wel eens de 300 proberen, maar dat ik echt de limiet. Maar niet alleen, ik heb gezelschap nodig om te treiteren :wink:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#27 Bericht door Johan Clerx »

Ik zou volgend jaar een stuk of twee 200s op het menu willen zetten en een 300. 600 zie ik voorlopig nog niet zitten.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#28 Bericht door Luc Willaert »

Ik wil ook 200 proberen. 300 zal waarschijnlijk nog wat te veel zijn.

Gebruikersavatar
Nick_Nitro
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 15:27
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Vrasene(Beveren-Waas)
Contacteer:

#29 Bericht door Nick_Nitro »

Ik wil ook zeker de 200 rijden en de 300 probeer ik ook.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#30 Bericht door quattrovelootje »

Volgend jaar moet het er ook maar eens van komen en zoek ik toch ook eens een paar van die langere afstanden te fietsen. 200km en 300km zie ik wel zitten, verder kijk ik nog ff niet :oops:

Tihamér -heeft nog een boel km's in te halen
i ride my bikes to ride my bikes

Plaats reactie