snelheid
- mario
- Belofte
- Berichten: 140
- Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 12:32
- Postcode: 9300
- Fiets: GO-ONE3
- Locatie: aalst
- Contacteer:
snelheid
iest normaal dat ik goed moet trappen om 30 km te halen.Iklees hier getallen van 50km en meer Ikzelf rijd met een hurry met alu kader
Sorry,ben terug beginnen bukken,maar de liefde voor het liggen is er nog steeds.
- renaat
- Helper
- Berichten: 360
- Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
- Postcode: 9820
- Fiets: M5 CLR
- Locatie: Merelbeke
- Contacteer:
Wees gerust Mario,
vanzelf gaat het niet, ook niet op een ligfiets.
Diegenen die lange tijd 50km/u kunnen aanhouden zijn ten eerste heel sterk en ten tweede hebben ze hun fiets geoptimaliseerd minstens in de vorm van een stroomlijn. Maar vaak komen er nog speciale banden bij kijken en lichte frames uit carbon.
(Bergaf en wind mee wil ook wel helpen )
Greetz,
vanzelf gaat het niet, ook niet op een ligfiets.
Diegenen die lange tijd 50km/u kunnen aanhouden zijn ten eerste heel sterk en ten tweede hebben ze hun fiets geoptimaliseerd minstens in de vorm van een stroomlijn. Maar vaak komen er nog speciale banden bij kijken en lichte frames uit carbon.
(Bergaf en wind mee wil ook wel helpen )
Greetz,
Greetz,
renaat
renaat
- El Stino
- Neo Prof
- Berichten: 235
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
- Postcode: 8790
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
the need for speed
wat heet normaal??
Het hangt er veel van af hoeveel je rijdt/traint. In het begin zullen je benen zich ook nog een beetje moeten aanpassen, je moet namelijk 'ligfietsspieren' kweken, blijkbaar gebruikt men bij het ligfietsen iets andere spieren als bij het rechtopfietsen.
Algemeen kan je wel zeggen: hoe meer km je afmaalt, hoe sneller je zal rijden en hoe langer je dit zal kunnen uithouden.
Trouwens, die 50 km die je gelezen hebt zal wel ergens in een stukje "vollen bak" geweest zijn. Om dit heel lang vol te houden moet je al over een staartpunt beschikken en héél veel trainen.
Gisteren nog 65 km/h gereden (bergaf )
Het hangt er veel van af hoeveel je rijdt/traint. In het begin zullen je benen zich ook nog een beetje moeten aanpassen, je moet namelijk 'ligfietsspieren' kweken, blijkbaar gebruikt men bij het ligfietsen iets andere spieren als bij het rechtopfietsen.
Algemeen kan je wel zeggen: hoe meer km je afmaalt, hoe sneller je zal rijden en hoe langer je dit zal kunnen uithouden.
Trouwens, die 50 km die je gelezen hebt zal wel ergens in een stukje "vollen bak" geweest zijn. Om dit heel lang vol te houden moet je al over een staartpunt beschikken en héél veel trainen.
Gisteren nog 65 km/h gereden (bergaf )
Stijn VDM
- renaat
- Helper
- Berichten: 360
- Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
- Postcode: 9820
- Fiets: M5 CLR
- Locatie: Merelbeke
- Contacteer:
Hey Stijn,
alles goed jongen?
Ik denk niet dat het erg is dat je nagenoeg hetzelfde hebt gepost als ik.
Als je op sommige nieuwsgroepen leest hoe snel men wel rijdt dan heb ik daar eens wel mijn bedenkingen bij. Een beetje tegengas mag ook wel.
Dus Mario, geniet vooral van het fietsen, en bedenk dat snelheid betrekkelijk is.
alles goed jongen?
Ik denk niet dat het erg is dat je nagenoeg hetzelfde hebt gepost als ik.
Als je op sommige nieuwsgroepen leest hoe snel men wel rijdt dan heb ik daar eens wel mijn bedenkingen bij. Een beetje tegengas mag ook wel.
Dus Mario, geniet vooral van het fietsen, en bedenk dat snelheid betrekkelijk is.
Greetz,
renaat
renaat
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
Inderdaad Mario, zoals mijn voorgangers al zeiden, gesprekken over gemiddeldes van 50 km per uur zijn waarschijnlijk gereden met de fiets achter op de auto... In een spurt wil zulks nog wel eens lukken, maar ook dan geldt idd. de mate van training, talent, soort fiets, ondergrond en wat al dies meer zei. Laat je niet gek maken door dat soort 'vis' verhalen. Het gaat altijd alleen maar om het stukje vis tussen duim en wijsvinger...
- mathias
- Helper
- Berichten: 289
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
- Postcode: 9050
- Fiets: Rode Challenge Hurricane
- Locatie: gentbrugge
- Contacteer:
mario,
ik rijd ook met een hurri, wel nog het oerdegelijke stalen model, en ik rijdt er gemiddeld ook niet meer dan 30 mee, maar ik kan het dan wel een redelijke afstand volhouden en zelfs met bagage gaat de snelheid niet veel naar beneden. zelf heb ik al rond de tachtig geplakt maar da was wel lang en stijl naar beneden . en als je bij degene die gedurende een langere tijd vlak 50 halen zou ik u aanraden om voor een podiumplaats op de volgende wedstrijd te gaan
veel plezier dermee
ik rijd ook met een hurri, wel nog het oerdegelijke stalen model, en ik rijdt er gemiddeld ook niet meer dan 30 mee, maar ik kan het dan wel een redelijke afstand volhouden en zelfs met bagage gaat de snelheid niet veel naar beneden. zelf heb ik al rond de tachtig geplakt maar da was wel lang en stijl naar beneden . en als je bij degene die gedurende een langere tijd vlak 50 halen zou ik u aanraden om voor een podiumplaats op de volgende wedstrijd te gaan
veel plezier dermee
Mathias
- Recumby
- Neo Prof
- Berichten: 226
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
- Postcode: 8755
- Fiets: M5 low racer
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
dag mario,
zoals anderen reeds zeiden, ligfietsen gaat vanzelf, eeh, ik bedoel niet vanzelf. Je spieren moeten zich aanpassen aan de ligfiets, hoe gelijkaardig de beweging ook is in vgl met bukfietsen. Maar eens je spieren een beetje gewend zijn aan het ligfietsen, gaat het toch merkelijk sneller. Mijn allereerste tochtjes gingen aan een gemiddelde snelheid van 23-25 per uur, en dat was dôôrtrappen he! Ik kan je er missch bijvertellen dat ik op een aerodynamische lowracer rijd..... Maar na anderhalve maand (bij mij) begon ik steeds sneller en sneller te rijden. en dat bleef zo gedurende het daaropvolgende anderhalf jaar (mja, veel verder zit ik nog niet...).
Ondanks de pogingen van mijn voorganger-posters om je enthousiasme ivm de snelheid te temperen wil ik hier toch wel bevestigen dat 50 per uur haalbaar is (en dat langer dan 150m). Maar dat is dan inderdaad met aerodynamische fietsen en na een aardige training. Kijk maar eens naar de uitslagen van wedstrijden op ligfiets.net . De winnaars zitten meestal rond of net boven de 50 kmph gemiddeld (de meeste wedstrijden duren 1 uur). Dus ik zou zeggen, als je van snelheid houd: trainen!! want dat is het belangrijkste. Kleine aanpassingen aan de fiets helpen de snelheid ook omhoog. Zo kan je je hurri in de laagste stand zetten, je banden hard oppompen, aansluitende kleren aandoen, een aerodynamische helm kopen, smalle racebanden monteren, het aantal spaken beperken, je stuur versmallen, een staartpuntje monteren, ook een eenvoudig zelfgemaakt puntje helpt duidelijk..... Elk van deze aanpassingen apart hebben slechts een zeer klein (moeilijk meetbaar) voordeel (behalve een staartpuntje dat zo'n 2 a 4 kmph winst geeft), maar al deze aanpassingen samen geven volgens mij wel een meetbare snelheidswinst!
succes ermee!
zoals anderen reeds zeiden, ligfietsen gaat vanzelf, eeh, ik bedoel niet vanzelf. Je spieren moeten zich aanpassen aan de ligfiets, hoe gelijkaardig de beweging ook is in vgl met bukfietsen. Maar eens je spieren een beetje gewend zijn aan het ligfietsen, gaat het toch merkelijk sneller. Mijn allereerste tochtjes gingen aan een gemiddelde snelheid van 23-25 per uur, en dat was dôôrtrappen he! Ik kan je er missch bijvertellen dat ik op een aerodynamische lowracer rijd..... Maar na anderhalve maand (bij mij) begon ik steeds sneller en sneller te rijden. en dat bleef zo gedurende het daaropvolgende anderhalf jaar (mja, veel verder zit ik nog niet...).
Ondanks de pogingen van mijn voorganger-posters om je enthousiasme ivm de snelheid te temperen wil ik hier toch wel bevestigen dat 50 per uur haalbaar is (en dat langer dan 150m). Maar dat is dan inderdaad met aerodynamische fietsen en na een aardige training. Kijk maar eens naar de uitslagen van wedstrijden op ligfiets.net . De winnaars zitten meestal rond of net boven de 50 kmph gemiddeld (de meeste wedstrijden duren 1 uur). Dus ik zou zeggen, als je van snelheid houd: trainen!! want dat is het belangrijkste. Kleine aanpassingen aan de fiets helpen de snelheid ook omhoog. Zo kan je je hurri in de laagste stand zetten, je banden hard oppompen, aansluitende kleren aandoen, een aerodynamische helm kopen, smalle racebanden monteren, het aantal spaken beperken, je stuur versmallen, een staartpuntje monteren, ook een eenvoudig zelfgemaakt puntje helpt duidelijk..... Elk van deze aanpassingen apart hebben slechts een zeer klein (moeilijk meetbaar) voordeel (behalve een staartpuntje dat zo'n 2 a 4 kmph winst geeft), maar al deze aanpassingen samen geven volgens mij wel een meetbare snelheidswinst!
succes ermee!
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk
- wost
- the travelling cook
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
- Postcode: 9220
- Fiets: Velo-de-Ville
- Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
- Contacteer:
Wil vooral niet te snel rijden als beginner want dan gaan je knieën eraan geef je benen de tijd om zich aan te passen want op een ligfiets gebruik je andere spieren dan op een bukker
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.
- Recumby
- Neo Prof
- Berichten: 226
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
- Postcode: 8755
- Fiets: M5 low racer
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
natuurlijk moet je niet te hard van stapel lopen en natuurlijk gaat het allemaal niet zo gemakkelijk. Maar ik wou gewoon wat tegengas geven!
die gemiddelden van 50+ zijn meestal op een piste. op een gesloten wegcircuit liggen de gemiddelden van wedstrijden (afhankelijk van het parcours) toch ook rond de 48-49 hoor
die gemiddelden van 50+ zijn meestal op een piste. op een gesloten wegcircuit liggen de gemiddelden van wedstrijden (afhankelijk van het parcours) toch ook rond de 48-49 hoor
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk
- Bruno Van den Bussche
- Helper
- Berichten: 276
- Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
- Postcode: 9250
- Fiets: Challenge Twister
- Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
- Contacteer:
Met mijn twister rij ik tussen de 22 en 26 km per uur. Er staan geen dunne bandjes op en ik zit tamelijk recht en heb een groot achterwiel. Met een geleende hurri reed ik een dagje en haalde toen vlot 27 per uur. De eerste keer dat ik in een velomobiel reed, een quest, ging de teller zonder inspanning tot 35 km per uur en als ik doortrapte(letterlijk ) 45 per uur. Je ziet dat dit erg verschilt van ligfiets tot ligfiets. Je krijgt van die velomobielervaring een echte kick. Dan begin je naar de ideale velomobiel te zoeken. Spijtig dat je in Gent met de testdagen geen lang recht stuk had om eens door te duwen. Misschien langs de watersportbaan volgend jaar? Toch zoek ik een velomobiel voor de weersomstandigheden en het comfort en niet voor de pure snelheid. Dus geen WAW(snelheid), maar een versatile(comfort).
Bruno Van den Bussche