snelheid

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
mario
Belofte
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 12:32
Postcode: 9300
Fiets: GO-ONE3
Locatie: aalst
Contacteer:

snelheid

#1 Bericht door mario »

iest normaal dat ik goed moet trappen om 30 km te halen.Iklees hier getallen van 50km en meer Ikzelf rijd met een hurry met alu kader :oops: :oops: :oops:
Sorry,ben terug beginnen bukken,maar de liefde voor het liggen is er nog steeds.

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#2 Bericht door renaat »

Wees gerust Mario,

vanzelf gaat het niet, ook niet op een ligfiets.
Diegenen die lange tijd 50km/u kunnen aanhouden zijn ten eerste heel sterk en ten tweede hebben ze hun fiets geoptimaliseerd minstens in de vorm van een stroomlijn. Maar vaak komen er nog speciale banden bij kijken en lichte frames uit carbon.
(Bergaf en wind mee wil ook wel helpen :wink: )

Greetz,
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

the need for speed

#3 Bericht door El Stino »

wat heet normaal??
Het hangt er veel van af hoeveel je rijdt/traint. In het begin zullen je benen zich ook nog een beetje moeten aanpassen, je moet namelijk 'ligfietsspieren' kweken, blijkbaar gebruikt men bij het ligfietsen iets andere spieren als bij het rechtopfietsen.
Algemeen kan je wel zeggen: hoe meer km je afmaalt, hoe sneller je zal rijden en hoe langer je dit zal kunnen uithouden.
Trouwens, die 50 km die je gelezen hebt zal wel ergens in een stukje "vollen bak" geweest zijn. Om dit heel lang vol te houden moet je al over een staartpunt beschikken en héél veel trainen.
Gisteren nog 65 km/h gereden (bergaf :wink: )
Stijn VDM

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

bergaf

#4 Bericht door El Stino »

blijkbaar kan Renaat sneller typen als ik ...
was niet de bedoeling om in herhaling te vallen :roll:
Stijn VDM

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#5 Bericht door renaat »

Hey Stijn,

alles goed jongen?
Ik denk niet dat het erg is dat je nagenoeg hetzelfde hebt gepost als ik.
Als je op sommige nieuwsgroepen leest hoe snel men wel rijdt dan heb ik daar eens wel mijn bedenkingen bij. Een beetje tegengas mag ook wel.
Dus Mario, geniet vooral van het fietsen, en bedenk dat snelheid betrekkelijk is.
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#6 Bericht door graddus »

Inderdaad Mario, zoals mijn voorgangers al zeiden, gesprekken over gemiddeldes van 50 km per uur zijn waarschijnlijk gereden met de fiets achter op de auto... In een spurt wil zulks nog wel eens lukken, maar ook dan geldt idd. de mate van training, talent, soort fiets, ondergrond en wat al dies meer zei. Laat je niet gek maken door dat soort 'vis' verhalen. Het gaat altijd alleen maar om het stukje vis tussen duim en wijsvinger... :wink:

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#7 Bericht door mathias »

mario,

ik rijd ook met een hurri, wel nog het oerdegelijke stalen model, en ik rijdt er gemiddeld ook niet meer dan 30 mee, maar ik kan het dan wel een redelijke afstand volhouden en zelfs met bagage gaat de snelheid niet veel naar beneden. zelf heb ik al rond de tachtig geplakt maar da was wel lang en stijl naar beneden :twisted: . en als je bij degene die gedurende een langere tijd vlak 50 halen zou ik u aanraden om voor een podiumplaats op de volgende wedstrijd te gaan :wink:

veel plezier dermee
Mathias

Gebruikersavatar
Recumby
Neo Prof
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
Postcode: 8755
Fiets: M5 low racer
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#8 Bericht door Recumby »

dag mario,

zoals anderen reeds zeiden, ligfietsen gaat vanzelf, eeh, ik bedoel niet vanzelf. Je spieren moeten zich aanpassen aan de ligfiets, hoe gelijkaardig de beweging ook is in vgl met bukfietsen. Maar eens je spieren een beetje gewend zijn aan het ligfietsen, gaat het toch merkelijk sneller. Mijn allereerste tochtjes gingen aan een gemiddelde snelheid van 23-25 per uur, en dat was dôôrtrappen he! Ik kan je er missch bijvertellen dat ik op een aerodynamische lowracer rijd..... Maar na anderhalve maand (bij mij) begon ik steeds sneller en sneller te rijden. en dat bleef zo gedurende het daaropvolgende anderhalf jaar (mja, veel verder zit ik nog niet...).
Ondanks de pogingen van mijn voorganger-posters :mrgreen: om je enthousiasme ivm de snelheid te temperen wil ik hier toch wel bevestigen dat 50 per uur haalbaar is (en dat langer dan 150m). Maar dat is dan inderdaad met aerodynamische fietsen en na een aardige training. Kijk maar eens naar de uitslagen van wedstrijden op ligfiets.net . De winnaars zitten meestal rond of net boven de 50 kmph gemiddeld (de meeste wedstrijden duren 1 uur). Dus ik zou zeggen, als je van snelheid houd: trainen!! want dat is het belangrijkste. Kleine aanpassingen aan de fiets helpen de snelheid ook omhoog. Zo kan je je hurri in de laagste stand zetten, je banden hard oppompen, aansluitende kleren aandoen, een aerodynamische helm kopen, smalle racebanden monteren, het aantal spaken beperken, je stuur versmallen, een staartpuntje monteren, ook een eenvoudig zelfgemaakt puntje helpt duidelijk..... Elk van deze aanpassingen apart hebben slechts een zeer klein (moeilijk meetbaar) voordeel (behalve een staartpuntje dat zo'n 2 a 4 kmph winst geeft), maar al deze aanpassingen samen geven volgens mij wel een meetbare snelheidswinst!
succes ermee!
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#9 Bericht door wost »

Wil vooral niet te snel rijden als beginner want dan gaan je knieën eraan geef je benen de tijd om zich aan te passen want op een ligfiets gebruik je andere spieren dan op een bukker
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#10 Bericht door graddus »

Recumby schreef:blablabla
Is dat een gemiddelde op de openbare weg? Lijkt me nogal stug. Wat niet wil zeggen dat het niet kan, maar eerder dat je je niet hoeft te schamen als je het niet van de eerste dag kunt halen...

Gebruikersavatar
Recumby
Neo Prof
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
Postcode: 8755
Fiets: M5 low racer
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#11 Bericht door Recumby »

natuurlijk moet je niet te hard van stapel lopen en natuurlijk gaat het allemaal niet zo gemakkelijk. Maar ik wou gewoon wat tegengas geven!
die gemiddelden van 50+ zijn meestal op een piste. op een gesloten wegcircuit liggen de gemiddelden van wedstrijden (afhankelijk van het parcours) toch ook rond de 48-49 hoor
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#12 Bericht door graddus »

tegengas is slecht voor uw gemiddelde hoor...

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

#13 Bericht door Bruno Van den Bussche »

Met mijn twister rij ik tussen de 22 en 26 km per uur. Er staan geen dunne bandjes op en ik zit tamelijk recht en heb een groot achterwiel. Met een geleende hurri reed ik een dagje en haalde toen vlot 27 per uur. De eerste keer dat ik in een velomobiel reed, een quest, ging de teller zonder inspanning tot 35 km per uur en als ik doortrapte(letterlijk :wink:) 45 per uur. Je ziet dat dit erg verschilt van ligfiets tot ligfiets. Je krijgt van die velomobielervaring een echte kick. Dan begin je naar de ideale velomobiel te zoeken. Spijtig dat je in Gent met de testdagen geen lang recht stuk had om eens door te duwen. Misschien langs de watersportbaan volgend jaar? Toch zoek ik een velomobiel voor de weersomstandigheden en het comfort en niet voor de pure snelheid. Dus geen WAW(snelheid), maar een versatile(comfort).
Bruno Van den Bussche

Plaats reactie