Idee / Voorstel - Gezamenlijke aankoop

Plaats reactie

Gezamenlijke Aankoop GPS ?

Ben geinteresseerd, heb meer info nodig
1
10%
Geen interesse
8
80%
I'm in
1
10%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

Idee / Voorstel - Gezamenlijke aankoop

#1 Bericht door wim »

Gisteren was mijn bedoeling van de Eddy Merckx route te gaan verkennen. Ik wist ongeveer hoe ik naar Kluisbergen moest rijden - Eerst via Deinze naar Waregem, en dan een grote baan volgen.
Ja, ik heb het niet zo begrepen op grote banen, dus heb ik maar wat boerenbaantjes genomen. Wat raadt ge ? Binnen de kortste keren helemaal verdwaald - was niettegenstaande wel mooi hoor.

Had ik maar een GPS ! (vb Garmin Etrex Vista)
Nadeel : kost rond de 500 Euro

Als we nu eens met z'n allen samen zo'n gps zouden aankopen...
-Elk lid zou er dan gebruik van kunnen maken, bijvb voor verkenning van een nieuwe route, of registreren van een reeds gekende route.
-Toertochten worden een makkie als de route reeds voorgereden is, 't is zelfs geen probleem als de organisator er niet bij kan zijn.
-Je kan reeds bestaande routes van internet downloaden zoals bijvb die van Robert Lammerts (http://people.zeelandnet.nl/lammerts/)

ps : Alleen al een info avond om met gps te leren werken kost €25
en 25€ x 20 =???
Wim Willems

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

GPS

#2 Bericht door renaat »

Beste verloren rijdende liggers,

ik heb een heel leuke hand-GPS, de Garmin Etrex Legend.
Het grote gemak ligt erin als er iemand een route voor gereden heeft met de GPS. Dan kun je namelijk die "track" gebruiken voor een volgende keer.
Ik gebruik hem om te gaan wandelen in de bergen of waar dan ook, zodat ik tenminste op mijn schreden kan terug keren.
Daarnaast kun je in die GPS ook routes schieten. Die routes moet je vooraf dan opstellen op basis van een kaart in je computer. Nu vrees ik dat de kaarten die beschikbaar zijn wel alle wegen bereidbaar voor auto's bevatten maar niet de (onze geliefde autoluwe) fietsweggetjes.
Maar het blijft een zeer handige tool, dit staat buiten kijf.

Die infoavond waar je 25€ moet betalen, daar kun je alvast op besparen want ik wil met jullie graag de GPS geheimen delen.

Gemeenschappelijk aankoop zie ik niet zitten, daarvoor is het te handig. Ik kan de mijne bvb niet missen, heb hem altijd bij in de auto. En hij heeft me al vaak geholpen als ik weer eens in de middle of nowhere was beland.

Tot slot nog een aantal links met routes: http://www.fietsen.123.nl/gpsfietsroutes.htm en http://users.skynet.be/fietsroutes.gps/met_GPS.htm

Greetz,
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#3 Bericht door mathias »

ik heb het nog altijd nie zo op de gps. rijdt liever op kaart en kompas. dan kan je ervoor zorgen dat al de weggetjes op de kaart staan ( een kopen die gedetailleerd genoeg is) en de batterijen geraken nooit op en het is veel goedkoper. ik heb daar voorlopig nog geen problemen mee gehad en als je dan eens verloren rijdt ( wat volgens mij evengoed met een gps eens kan gebeuren) dan zoek je toch gewoon een orientatiepunt en haalt ge uzelf uit de miserie.
voor mij moet het dus nie echt.
wat de eddymerckx route beetreft, ik heb de kaart met de bewegwijzerde routes in oost-vlaanderen die ons wel van nut zou kunnen zijn.
Mathias

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

gps

#4 Bericht door Wouter D »

voor mij hooeft GPS nog niet hoor, in de middle of nowhere vindt ik mijne wel ook wel terug en dan wordt het zelfs een beetje avontuurlijk :P
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#5 Bericht door wost »

verdwalen heeft ook zo zijn charmes en elke keer nbaar gent rijden om de GPS op te halen zie ik ook al niet zitten
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

GPS / walkie-talkie?

#6 Bericht door El Stino »

Willem,
leuk idee, maar in de praktijk niet haalbaar vrees ik. Daarvoor zitten we allemaal te verspreid van elkaar.
Mijn pa heeft ook zo'n hand-GPS om te wandelen en zo, maar ik weet nu niet of dat zó handig is op de fiets. Persoonlijk zou ik het zeer ambetant vinden om de ganse tijd te moeten kijken op da schermke of je nu juist zit of niet.
Wat misschien wel interessant kan zijn voor de liefhebbers, zijn van die walkie-talkies. Tegenwoordig kan je al een setje kopen van zo'n 60 EUR, met ongeveer 3km bereik. Dit zou wel handig kunnen zijn op toertochten denk ik.
Iemand al ervaring daarmee?
Stijn VDM

Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

gps

#7 Bericht door wim »

Je kan het ook zo bekijken.
Stel dat we met 20 zijn die elk 25 EUR inbrengen.
Dat is een bedrag dat je normaal betaalt voor 1 info avond om met gps te leren werken, en een bedrag dat je niet echt voelt in je portemonnee.
Dat wil zeggen dat je gemiddeld 360/20 = 18 dagen per jaar (of 2x een volle week) die gps ter beschikking hebt om die helemaal uit te testen en eventueel verkenningstochtjes mee te rijden / registreren.
Op de wekelijkse tocht wordt die gps dan gebruikt voor de tocht zelf en overgedragen aan de volgende gebruiker.
Via dit forum kan een planning worden opgesteld wie hem krijgt in welke week.
Als iemand bijvb 1 of 2 weken met de fiets op vakantie gaat, zou hij de gps voor die periode kunnen reserveren.
Als de gps te populair zou worden, zouden we kunnen overwegen om er een tweede aan te kopen.

Er zijn programma's op pc waarmee je de routes op een kaart kan tonen en editeren. Daarna kan je de route (een gewoon tekstbestand) op dit forum publiceren.
Op die manier zouden we snel ons fietsroutebestand kunnen uitbreiden met kwalitatieve ligfietsroutes en meer variatie brengen in onze wekelijkse of maandelijkse toertochten.
In de Vlaamse Ardennen bijvb zijn de kleine baantjes het mooist, de grotere banen zijn erg druk, zelfs op zondag. Veel bestaande fietsroutes die ik tegenkwam zoals de Adriaan Brouwer route, de kouterroute, en andere bevatten nog teveel kasseien naar mijn goesting, en 'k kan u verzekeren dat het geen brave kasseikes zijn.
Als je die wil omzeilen, kan een gps goed van pas komen.

Wat Matthias zegt over het gebruik van kaarten is misschien wel waar, maar op een low racer is het niet simpel (zeg maar onveilig) om met een kaart in je handen rond te rijden.
Denk dat de voordelen toch wel opwegen tegen de nadelen, maar daarvoor moet je eerder redeneren vanuit het groepsbelang.
Met een groep kan je meer bereiken, je moet het alleen doen.

Renaat, bedankt voor de info.
Blijkbaar ben jij al een overtuigd gps gebruiker.
Hoe dan ook zou een gezamenlijke gps toelaten om iedereen op een relatief goedkope manier kennis te laten maken met de gps en in de praktijk toe te passen. Wie dan tot een persoonlijke aankoop zou overgaan, zou toch 100% weten wat ie kan verwachten.

Als je eens zo'n info namiddag of avond zou kunnen organiseren, zeer graag. Denk dat het voor velen nog nie erg duidelijk is.
Laatst gewijzigd door wim op di 14 okt 2003, 9:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Willems

Gebruikersavatar
Cris
Belofte
Berichten: 143
Lid geworden op: di 14 okt 2003, 9:40
Postcode: 9850
Fiets: Geen ligfiets meer
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Moeilijk hé

#8 Bericht door Cris »

Een aankoop in groep is altijd moeilijk hoor, geloof mij! Wat als er iest mee is? Wie heeft dan het kooltje geblazen?

Bij de tochten kan ik helpen :D , 'kzal overvliegen met de paramotor om de weg te wijzen van de verlorenen :wink:

Cris

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

Re: gps

#9 Bericht door graddus »

wim schreef:Wat Matthias zegt over het gebruik van kaarten is misschien wel waar, maar op een low racer is het niet simpel (zeg maar onveilig) om met een kaart in je handen rond te rijden.
Euh, eindelijk een voordeel voor mijn soort fiets...

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#10 Bericht door GeertJ »

hoi

Ik heb ook een gps (Garmin Etrex Vista) en moet zeggen dat ik daar zeer content over ben. Nu om een gps in groep aan te kopen zie ik dat ook niet direct zitten. Het is tenslotte een duur apparaat en als er dan iets aan komt, tja, wie heeft het dan gedaan en wie gaat er dan voor opdraaien. Ik heb ook een tijd gewoon met kaart gereden, maar dit is totaal niet handig op een LR, Mischien dat het op een hurry anders is, maar het feit dat kaarten en lowracer niet samen gaan heeft er toe gedwongen een gps te kopen. Kaarten opladen enz is geenenkel probleem met gps. verder kijk ik tijdens het rijden niet echt veel op mijn gps, alleen als het nodig is.
grtz
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Recumby
Neo Prof
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
Postcode: 8755
Fiets: M5 low racer
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#11 Bericht door Recumby »

eeh, toen waren ze al met 2. wat een weelde!
Dus moeten we zorgen dat geert of renaat altijd mee zijn he tijdens onze tochtjes ....
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk

Plaats reactie