Patrick Pevenage schreef:Zelfs al is er een contradictie tussen de verklaring van getuige en betrokkene in het ongeval, dan nog blijft als enig werkelijk bewijsmateriaal de schets over die gemaakt wordt door de politie.
Daar zullen zich de voertuigen op bevinden, de gevolgde aanrij-lijnen, de gewenste richtingslijnen, de ligplaats van de ligfiets, de teruggevonden brokstukken. Uit die schets zal blijken waar de ligfietser zich moet bevonden hebben op het tijdstip van impact.
Zo gedetailleerd is die schets helemaal niet als er geen ernstig gewonden of doden zijn gevallen. Men zal dus aan de hand van de genoteerde informatie nooit met zekerheid kunnen opmaken waar ik me juist bevond en in dit geval is 20 cm het verschil tussen op of naast het fietspad.
Maar zelf als men optimaal van alle informatie had gebruikt gemaakt was het volgens mij nog niet te achterhalen.
Patrick Pevenage schreef:En zelfs al stond je met de ligfiets naast (en dus niet op) het fietspad, dan mag dat.
Men mag immers het fietspad verlaten om van richting te veranderen. Daarbij stilstaan op de rijbaan maakt dat je nog altijd de bestuurder van een fiets bent (en geen voetganger want die mag zich daar niet bevinden). Je kunt stilstaan om voorzichtigheidshalve het andere verkeer eerst te laten voorgaan. Bovendien voer je geen maneuver uit want je brengt je voertuig niet in beweging na eerst gestopt te hebben (je staat immers nog altijd stil). Zo zou je het alleszins kunnen verwoord hebben.
Juridisch zal ik zo goed als zeker in het gelijk worden gesteld. Maar naast juridisch is er natuurlijk (vooral voor mijn eigen gevoel) ook het 'morele' gelijk.
Als ik echt naast het fietspad had gestaan dan was dat bijzonder dom van mij geweest. De vrachtwagenbestuurder zou mij daar onmogelijk hebben kunnen zien en kon (doordat hij daar al eerder stond en ik ben komen aanrijden) onmogelijk weten dat daar iemand was komen staan.
Ik zit dan ook wel verveeld met de verklaring van de getuige die beweert dat ik naast het fietspad stond.
Maar ik ben ondertussen al twee keer (voor woon-werk verkeer) langst de plaats van het ongeluk gefietst en kan me niet voorstellen wat ik daar naast het fietspad zou hebben gestaan. Bovendien staat het vast dat de vrachtwagen deels over het fietspad is gereden, hoewel dat dat materieel ook niet aan te tonen is.
De enige fout die hij heeft gemaakt is het niet helemaal goed inschatten van deze moeilijk bocht. Iets wat normaal gezien nooit problemen zou
geven behalve als er iemand net in dat bochtje op de rand van het fietspad staat. Natuurlijk mag men zo'n fout niet maken, maar ik zie dagelijks veel flagrantere en bewustere overtredingen en kan dus relatief 'mild' zijn in mijn oordeel over de vrachtwagenbestuurder.
Renaat (en terwijl ik dit schrijf hoor ik op het nieuws van 11 uur dat er weer een fietsdode is gevallen bij een dode-hoek ongeval)