ligfietser aangereden

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

ligfietser aangereden

#1 Bericht door tom peeters »

Zeer slecht nieuws.
Vanmorgen is een ligfietser door een vrachtwagen aangereden aan de singel in Antwerpen, ter hoogte van de Kolonel Silvertoplaan. Een voor zwakke weggebruikers schandalig kruispunt.
Ik weet niets van de gevolgen. Ik heb enkel de beschadigde ligfiets zien liggen. Ik vermoed dat de ligfietser naar het ziekenhuis is gevoerd.De politie deed nog vaststellingen.
Wellicht denken velen dat weer dat fietsen gevaarlijk is, terwijl iedereen zou moeten denken dat met een vrachtwagen rijden gevaarlijk is.
tom peeters

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

ai, iemand enig idee wie het is, maakt eigenlijk niet zo veel uit, dat hij/zij maar snel genezen is, en geen kwalijke gevolgen ondervind,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#3 Bericht door Ward De Meyer »

IK BEN HET NIET \:D/

Ward- heeft er voor een keer NIETS mee te maken -De Meyer

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

ja, moest eigenlijk eerst aan ward denken, maar dacht toen dat het niet kon zijn.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: ligfietser aangereden

#5 Bericht door Ward De Meyer »

tom peeters schreef:Zeer slecht nieuws.
Vanmorgen is een ligfietser door een vrachtwagen aangereden aan de singel in Antwerpen, ter hoogte van de Kolonel Silvertoplaan. Een voor zwakke weggebruikers schandalig kruispunt.
Ik weet niets van de gevolgen. Ik heb enkel de beschadigde ligfiets zien liggen. Ik vermoed dat de ligfietser naar het ziekenhuis is gevoerd.
Wat voor ligfiets was het?? Erg beschadigt?

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

#6 Bericht door lieve »

sorry hoor maar een fiets is altijd vervangbaar!
een mens niet!

Gast

#7 Bericht door Gast »

Toch wél Lieve. Mijn baas zegt dat niemand onmisbaar is, en dat iedereen vervangbaar is. En de baas heeft altijd gelijk, zelfs al heeft hij ongelijk.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#8 Bericht door WFvN »

lieve schreef:sorry hoor maar een fiets is altijd vervangbaar!
een mens niet!
Ik denk dat je de vraag anders moet interpreteren:

'Wat voor fiets was het? Als je weet wat voor merk/type/kleur fiets het betreft, kan wellicht makkelijker de eigenaar erbij gehaald worden'.

Zeker bij ligfietsen zie je toch vaak duidelijk afwijkende dingen aan ligfietsen.

Denk aan de verlengde zitting en wieltjes aan de bagagedrager van de Hurry van Spruitje en natuurlijk aan z'n zeer herkenbare oranje Limit, denk aan de kenmerkende LED-verlichting van de Cabbike van Wost, denk aan de Aquamarine Versatile van Bruno, denk aan....

Ligfietsen kunnen een zeer persoonlijk iets worden. Ik heb de indruk dat zo'n beetje een kwart van de ligfietsen wel herkenbaar is.
Mijn voormalige Alleweder en huidige Fujin zijn duidelijk herkenbaar. M'n toekomstige Versatile ook.

Hoewel ik geen Belg ben, ben zelfs ik op de hoogte van wat uiterlijke kenmerken van Belgische ligfietsen. Met zulke kenmerken kan je een heel eind komen.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#9 Bericht door Wouter D »

dan moet je mijn hurri in zijn huidige staat eens goed bekijken, wegens ontbreken van bagagedrager zitter er dus ook geen extra wieltjes meer aan mijn fiets :p
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#10 Bericht door WFvN »

Okee, ik denk iets meer te weten:

http://lijst.ligfiets.net/archief/ligfi ... 13962.html

Renaat van Hoof heeft het over z'n volledig total-loss gereden Fiero door een vrachtwagen.

Hij schrijft:
Omdat ik er niet in lijk te slagen om het hele verhaal goed te verwoorden beperk ik me maar tot de
essentie.

Mijn Fiero is vandaag totaal in de prak gereden door een vrachtwagen die zijn bocht iets te kort nam
en daardoor net over het fietspad reed waar ik op stil stond. Ik ben gelukkig (door een verwittigende
gil van een dame en doordat er een heel kort momentje zat tussen de eerste tik die mijn fiets kreeg
en het doorrijden van de vrachtwagen die eerst stil stond) net op tijd van mijn fiets kunnen
afspringen voor de vrachtwagen er helemaal over reed.

Buiten dat ik heel erg ben geschrokken en mijn linderschouder een beetje pijnlijk aanvoelt heb ik
niets maar van mijn Fiero zullen enkel nog wat onderdeeltjes te gebruiken zijn. (Er volgen
waarschijnlijk nog wel foto’s.)

‘k Vrees wel dat de verzekeringstoestand niet zo vlotjes zullen verlopen. Er is een getuige die
beweert dat ik naast het fietspad stond terwijl mijn verklaring (en overtuiging) is dat ik op het
fietspad stond en de vrachtwagen een stukje over het fietspad is gereden.

‘k Heb in ieder geval de rest van de dag met een vreemd gevoel rondgelopen en voel me nog niet
helemaal ontspannen. ‘t Is moeillijk te beschrijven want hoewel ik bijna continu (behalve de eerste
seconden) rustig ben gebleven voel ik toch een onaangename vreemde spanning. Maar dat lijkt me
dan ook niet meer dan normaal.


Renaat – is erg blij dat hij nog leeft en niets ernstigs heeft maar voelt zich niet bepaald gelukkig –
Van Hoof
Het is dus slecht afgelopen met z'n fiets maar met hem zelf gelukkig betrekkelijk goed.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#11 Bericht door WFvN »

Wouter schreef:dan moet je mijn hurri in zijn huidige staat eens goed bekijken, wegens ontbreken van bagagedrager zitter er dus ook geen extra wieltjes meer aan mijn fiets :p
Dan herken ik hem wel aan de 3 rode ronde rollen aan de voorkant voor de verlichting of aan de eerder genoemde zitting of aan de duidelijk herkenbare zelfgemaakte gele kettingrand :P
En dat zonder de fiets zelf ooit gezien te hebben in werkelijkheid
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Revan
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 23:24
Postcode: 2660
Locatie: Hoboken
Contacteer:

#12 Bericht door Revan »

Inderdaad, ik ben de aangereden ligfietser. Ik kan niet zo veel toevoegen aan het verhaal dat hier van ligfiets.net-forum is overgenomen. 'k Heb erg veel geluk gehad want het had veel slechter kunnen aflopen, maar van mijn fiets schiet niets meer over.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

awel wilfred, ook die rode rollen staan er niet meer op, die gele kettingrand wel nog, maar niet lang meer


nu belangrijker, renaat, hopelijk kom je de (mentale) klap rap te boven, het is ook wel erg jammer van je fiets, maar die is nu niet zo belangerijk als jij zelve. zoals lieve hier eerder al zei, fiets is vervangbaar mens (jij dus) niet.
hopelijk mag je binnenkort weer op de ligger rondtjeezen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#14 Bericht door tom peeters »

Revan schreef:Inderdaad, ik ben de aangereden ligfietser. Ik kan niet zo veel toevoegen aan het verhaal dat hier van ligfiets.net-forum is overgenomen. 'k Heb erg veel geluk gehad want het had veel slechter kunnen aflopen, maar van mijn fiets schiet niets meer over.
oef !
Toen ik daar gisterenochtend voorbij kwam, zag ik enkel het wrak van de ligfiets, de vrachtwagen en politie. Omdat ik geen ligfietser opmerkte, vreesde ik het ergste. Met dat gevoel heb ik de rest van de dag rondgelopen. Het blijft spijtig van de fiets, maar het kon veel erger.
Dit belet mij niet om nogmaals te stellen dat dat kruispunt werkelijk niet deugt. Fietsers en voetgangers (en dat zijn er veel, rekening houdend met het nabije station Antwerpen-Zuid) die daar wachten aan het rode licht om over te steken, staan op die plaats als kegels in een bowlingbaan. Moeten we geen collectieve actie beginnen via de fiestersbond of zoiets ?
tom peeters

Gast

#15 Bericht door Gast »

Zelfs al is er een contradictie tussen de verklaring van getuige en betrokkene in het ongeval, dan nog blijft als enig werkelijk bewijsmateriaal de schets over die gemaakt wordt door de politie.

Daar zullen zich de voertuigen op bevinden, de gevolgde aanrij-lijnen, de gewenste richtingslijnen, de ligplaats van de ligfiets, de teruggevonden brokstukken. Uit die schets zal blijken waar de ligfietser zich moet bevonden hebben op het tijdstip van impact.

En zelfs al stond je met de ligfiets naast (en dus niet op) het fietspad, dan mag dat.
Men mag immers het fietspad verlaten om van richting te veranderen. Daarbij stilstaan op de rijbaan maakt dat je nog altijd de bestuurder van een fiets bent (en geen voetganger want die mag zich daar niet bevinden). Je kunt stilstaan om voorzichtigheidshalve het andere verkeer eerst te laten voorgaan. Bovendien voer je geen maneuver uit want je brengt je voertuig niet in beweging na eerst gestopt te hebben (je staat immers nog altijd stil). Zo zou je het alleszins kunnen verwoord hebben.
Plus, zéér belangrijk en boven alles, je blijft als fietser voor het verkeersreglement nog altijd een kwetsbare verkeersdeelnemer (de underdogregel - zwak tegen sterk, ongeacht wat).

Plaats reactie