ligfietser aangereden

Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#16 Bericht door Ward De Meyer »

Revan schreef:Inderdaad, ik ben de aangereden ligfietser. Ik kan niet zo veel toevoegen aan het verhaal dat hier van ligfiets.net-forum is overgenomen. 'k Heb erg veel geluk gehad want het had veel slechter kunnen aflopen, maar van mijn fiets schiet niets meer over.
Ik leef met je mee! De eerste volgende km's in 't stad zullen wrs weer schrikken worden maar dat wend weer wel...

Succes met de verzekering!

Ward- Heeft ook twee verzekeringszaken lopen :( -De Meyer

Revan
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 23:24
Postcode: 2660
Locatie: Hoboken
Contacteer:

#17 Bericht door Revan »

tom peeters schreef:oef !
Toen ik daar gisterenochtend voorbij kwam, zag ik enkel het wrak van de ligfiets, de vrachtwagen en politie. Omdat ik geen ligfietser opmerkte, vreesde ik het ergste. Met dat gevoel heb ik de rest van de dag rondgelopen. Het blijft spijtig van de fiets, maar het kon veel erger.

Dat kan ik me voorstellen. Afgaande op de toestand van mijn fiets zou iedereen denken dat ik er slecht van af was gekomen. 'k Heb dan ook heel veel geluk gehad dat ik net op tijd van mijn fiets ben geraakt. 'k Weet trouwens niet of me dat gelukt was als ik geen klapstuur had gehad.

Ik heb je zien staan en volgens mij hebben we zelf even oogcontact gehad. (Ik stond met de politie te praten.) Maar het was niet bepaald het gepaste moment om een babbeltje te gaan maken met een andere ligfietser.
tom peeters schreef:Dit belet mij niet om nogmaals te stellen dat dat kruispunt werkelijk niet deugt. Fietsers en voetgangers (en dat zijn er veel, rekening houdend met het nabije station Antwerpen-Zuid) die daar wachten aan het rode licht om over te steken, staan op die plaats als kegels in een bowlingbaan. Moeten we geen collectieve actie beginnen via de fiestersbond of zoiets ?
Dat klopt. Ik ga in ieder geval eens horen wat de mogelijkheden zijn. Het plaatsen van enkele paaltjes zouden al een wereld van verschil kunnen maken. (Al vrees ik wel dat men niets aan die plaats zal veranderen voordat de hele Singel wordt aangepakt, en dat is op het moment dat de Ring volledig af is.)


De foto's van mijn fietswrak zijn te zien op:
http://photobucket.com/albums/a137/rena ... ero%20RIP/

Mijn stuur met alles wat daar aan hangt blijkt onbeschadigd, net als de voorbuis met trapas,
trappers, ...

Misschien is mijn vering, achterwiel (met band) ook nog te redden en ook het interne gedeelte van mijn Sram Dual-drive is waarschijnlijk onbeschadigd, maar dat kan ik pas met zekerheid zeggen als ik deze onderdelen los heb gemaakt.
Of de achterderailleur nog bruikbaar (niet verbogen) is en niet meer heeft dan wat schaafschade kan ik ook nog niet inschatten.

De rest van de fiets is in ieder geval reddeloos verloren.

Revan
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 23:24
Postcode: 2660
Locatie: Hoboken
Contacteer:

#18 Bericht door Revan »

Ward De Meyer schreef:Ik leef met je mee! De eerste volgende km's in 't stad zullen wrs weer schrikken worden maar dat wend weer wel...
Succes met de verzekering!
Ward- Heeft ook twee verzekeringszaken lopen :( -De Meyer
Ik wil jou, maar ook alle andere op dit forum en ligfiets.net danken voor hun medeleven.
Ik heb ondertussen voor mijn woon-werk verkeer weer gewoon de fiets (mtb) genomen en ben dus ook al twee keer langst de plaats van het ongeval gefietst.

't Is afwachten wat de verzekeringstoestand geeft, maar gelukkig kan ik als lid van de Belgische fietsersbond zo nodig rekenen op gratis rechtsbijstand.

Renaat

Revan
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 23:24
Postcode: 2660
Locatie: Hoboken
Contacteer:

#19 Bericht door Revan »

WFvN schreef:Zeker bij ligfietsen zie je toch vaak duidelijk afwijkende dingen aan ligfietsen.
...
Ligfietsen kunnen een zeer persoonlijk iets worden. Ik heb de indruk dat zo'n beetje een kwart van de ligfietsen wel herkenbaar is.
Mijn ligfiets kon (zie url in andere post) herkend worden aan een fietstaksplaatje van mijn geboortejaar (1973). Ook mijn toekomstige ligfiets zal hier terug met uitgerust worden, al heb ik geen exemplaar meer liggen van '73.

Revan
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 23:24
Postcode: 2660
Locatie: Hoboken
Contacteer:

#20 Bericht door Revan »

Patrick Pevenage schreef:Zelfs al is er een contradictie tussen de verklaring van getuige en betrokkene in het ongeval, dan nog blijft als enig werkelijk bewijsmateriaal de schets over die gemaakt wordt door de politie.

Daar zullen zich de voertuigen op bevinden, de gevolgde aanrij-lijnen, de gewenste richtingslijnen, de ligplaats van de ligfiets, de teruggevonden brokstukken. Uit die schets zal blijken waar de ligfietser zich moet bevonden hebben op het tijdstip van impact.
Zo gedetailleerd is die schets helemaal niet als er geen ernstig gewonden of doden zijn gevallen. Men zal dus aan de hand van de genoteerde informatie nooit met zekerheid kunnen opmaken waar ik me juist bevond en in dit geval is 20 cm het verschil tussen op of naast het fietspad.

Maar zelf als men optimaal van alle informatie had gebruikt gemaakt was het volgens mij nog niet te achterhalen.
Patrick Pevenage schreef:En zelfs al stond je met de ligfiets naast (en dus niet op) het fietspad, dan mag dat.
Men mag immers het fietspad verlaten om van richting te veranderen. Daarbij stilstaan op de rijbaan maakt dat je nog altijd de bestuurder van een fiets bent (en geen voetganger want die mag zich daar niet bevinden). Je kunt stilstaan om voorzichtigheidshalve het andere verkeer eerst te laten voorgaan. Bovendien voer je geen maneuver uit want je brengt je voertuig niet in beweging na eerst gestopt te hebben (je staat immers nog altijd stil). Zo zou je het alleszins kunnen verwoord hebben.
Juridisch zal ik zo goed als zeker in het gelijk worden gesteld. Maar naast juridisch is er natuurlijk (vooral voor mijn eigen gevoel) ook het 'morele' gelijk.
Als ik echt naast het fietspad had gestaan dan was dat bijzonder dom van mij geweest. De vrachtwagenbestuurder zou mij daar onmogelijk hebben kunnen zien en kon (doordat hij daar al eerder stond en ik ben komen aanrijden) onmogelijk weten dat daar iemand was komen staan.
Ik zit dan ook wel verveeld met de verklaring van de getuige die beweert dat ik naast het fietspad stond.

Maar ik ben ondertussen al twee keer (voor woon-werk verkeer) langst de plaats van het ongeluk gefietst en kan me niet voorstellen wat ik daar naast het fietspad zou hebben gestaan. Bovendien staat het vast dat de vrachtwagen deels over het fietspad is gereden, hoewel dat dat materieel ook niet aan te tonen is.

De enige fout die hij heeft gemaakt is het niet helemaal goed inschatten van deze moeilijk bocht. Iets wat normaal gezien nooit problemen zou
geven behalve als er iemand net in dat bochtje op de rand van het fietspad staat. Natuurlijk mag men zo'n fout niet maken, maar ik zie dagelijks veel flagrantere en bewustere overtredingen en kan dus relatief 'mild' zijn in mijn oordeel over de vrachtwagenbestuurder.

Renaat (en terwijl ik dit schrijf hoor ik op het nieuws van 11 uur dat er weer een fietsdode is gevallen bij een dode-hoek ongeval)

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#21 Bericht door Ward De Meyer »

Revan schreef: De foto's van mijn fietswrak zijn te zien op:
http://photobucket.com/albums/a137/rena ... ero%20RIP/
Als ik deze foto's aan mijn ouders zou tonen zou ik mijn hobby helemaal mogen vergeten! :shock:

Heb je al een nieuwe Nazca in bestelling of welk word je volgende ligfiets?

Ward

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#22 Bericht door jorvik »

Kamions zijn gevaarlijke dingen. Tot nu had ik altijd zoiets van: dat weet je toch dat die je niet kunnen zien. Let toch op als je naast een vrachtwagen staat.

Maar deze morgen toen ik naar het station reed (met een gewone fiets dan nog), stond er ook een vuilniswagen naast mij te wachten om de leien over te steken. Hij moest ook rechtdoor, dus niet afdraaien en over mij rijden. Gewoonlijk ben ik ook sneller weg dan een kamion, maar deze heeft er denk ik de helft van zijn tank doorgeblazen (kent geen ozonprobleem of rijdt misschien op water), zodat we tegelijkertijd aan de overkant waren. Daar aangekomen liet hij me totaal geen plaats tussen zijn rechterkant en den trottoir. Eventjes had ik iets van: wat een klootzak om mij zo de pas af te snijden, maar direct nadien realiseerde ik me dat hij me waarschijnlijk ook gewoon niet gezien had. Dus ben ik maar half den trottoir opgereden en gestopt toen ik zijn banden iets te dichtbij zag komen.

Er wordt gewoon nog veel te weinig rekening gehouden met fietsers. Wat ik bijvoorbeeld ook niet begrijp zijn zo van die mannen die je op een 20-tal meter voor het kruispunt voorbijsteken, en dan vlak voor je neus scherp naar rechts afdraaien. Dat snap ik dus niet, die moeten je toch gezien hebben bij het voorbijsteken???

Mijn vriendin zegt altijd dat ik me dat zo niet moet aantrekken, dat ik dan veel gelukkiger zou zijn als ik me daar niet zo druk in zou maken. Akkoord, maar als mijn leven op het spel staat...
jan

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#23 Bericht door Jwn »

Ik heb dit weekend ook wat gaan fietsen, en heb de ene blunder na de andere zien gebeuren (al dan niet in situaties waar ik deel van uitmaakte).

Je kan (naast de paar gevallen waarbij ze het inderdaad gewoonweg niet (kunnen) zien) de automobilisten die soms met de fiets rijden er zo uithalen...

...misschien moeten de mensen eens verplicht worden om tijdens het behalen van hun rijbewijs 10 uur te gaan fietsen op de openbare weg, zodat ze de gevaren van auto's beter kunnen inschatten ???

Jwn

PS Foto's gezien, idd blij dat het enkel "blik"schade is.... laat je niet doen door de verzekeringen hé!

Gebruikersavatar
stijnqc
Belofte
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 21:08
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

#24 Bericht door stijnqc »

Als slachtoffer van een ligfiets-verkeersongeval wil ik je ook erg veel sterkte toewensen.
Jij hebt meer geluk dan ik, mijn fiets was in de prak en de zenuw van een aantal vingers in mijn linkerhand is onderbroken. Ben namelijk gepakt op de linkerkant en mijn linkerelleboog was het eerste contactpunt.

MAW, het kan nog erger...Moed houden en vooral blijven fietsen.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#25 Bericht door Johan Clerx »

Veel geluk gehad Revan. Doodjammer van je fiets, maar ik ben er zeker van de je snel op een andere zult rondliggeren.

Hieronder een kleine veiligheidstip voor liggers. Is multifunctioneel en je valt zeker op:
Bijlagen
veiligheid kopie.JPG

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

#26 Bericht door lieve »

ben maar gisteren een vlagje gaan kopen na het zien van de foto's!
t'was nog moeilijk kiezen 1 van winnie de poeh, mickey mouse of een goedkoop vlagje :twisted:

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#27 Bericht door Duckjibepete »

net Herbert aan de telefoon gehad, is eergisteren na onze tocht bij hem achter de hoek in een bloembak moeten duiken omdat een auto de bocht sneed... gelukkig niks ergs, enkel wat schaafwonden zei hij.
ride to live, live to ride

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#28 Bericht door de bakker »

als jij stil stond terwijl de vrachtwagen je fiets tikte !!!! dan doet het er weinig toe waar je stond. als jij dan naast het fietspad stilstond dan kan je dat een verkeersboete opleveren. iemand die ergens stilstaat, mag zo verkeerd zijn als wat, mag je nooit of te nimmer aanrijden.

zal natuurlijk een hoop gezever opleveren en twee jaar uitstel van vergoeding. ttz rechtbank en daarna nog es in beroep.

Plaats reactie