Pers en bekendheid ligfiets bij het grote volk.

Plaats reactie

Vinden jullie dat de pers meer belangstelling moet schenken aan de ligfiets en berijder en zo eventueel een ligfietsboom veroorzaken?

Ja, laat die bukfietsen maar verdwijnen.
4
44%
Nee, geen onveilige wegen met ex buktoeristen (racers) op een ligfiets op zondagmorgen
5
56%
 
Totaal aantal stemmen: 9

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

Pers en bekendheid ligfiets bij het grote volk.

#1 Bericht door GeertJ »

Ligfietsen zijn bij het grote publiek nog steeds redelijk onbekend. De meeste mensen hebben er ooit wel al een gezien, maar staan er verder niet bij stil. (alleen vragen ze zich mischien of welke zot dat er daar op wil liggen... wil daarom niet zeggen dat we zot zijn integendeel). op de mailinglist van ligfiets.net is er een suggestie gekomen om een paar contactadressen te verzamelen van de lokale pers, zodat we hen met een simpele mail kunnen laten weten wanneer er bvb een wedstrijd is, of wanneer er een evenement is) om zo wat meer in de belangstelling te komen en evt erkenning bij het UCI die nu doet alsof er geen ligfietsen bestaan. Maar is het dat wat we willen? Willen we eigenlijk wel dat de ligfiets bij het grote publiek doorbreekt? Nu is de groep ligfiesters nog betrekkelijk klein en dat geeft het gevoel dat iedereen iedereen wel kent. Vind ik persoonlijk toch. Wat denken jullie ervan?
Grtz
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#2 Bericht door graddus »

Hmm, ik denk dat je vraag verschillende vragen herbergt. Wat betreft het UCI, die zullen wel nooit echt geinteresseerd raken, aangezien het begrip ligfiets teveel diversiteit herbergt om binnen de strakke stramienen van een bond als het UCI te passen. Staat tegenover dat je daar als ligfietser ook niet op moet zitten wachten, want al die regels die zo'n bond met zich meebrengt zal de creativiteit van de ligfietsontwikkelaars ook behoorlijk frustreren.

Dan het grote publiek. Het grote publiek wil alleen maar wat het kent of datgeen wat gehyped wordt. Voor een hype is de gemiddelde ligfiets wat duur, voor het begrip 'ons kent ons' eenvoudigweg nog te nieuw, te recent soit, te onbekend. Er zal nooit een rush op ligfietsen komen, de mens blijft een gewoontedier. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het voor ons ligfietsers ook wel eens leuk is om een beetje in de belangstelling te komen...

Kortom, laat die bonden voor wat ze zijn, probeer het grote publiek te vriend te houden (krijg je ook geen wars of the fietspad) en ja waarom niet af en toe eens iets laten horen aan de pers. Maar niet als het om een toertochtje gaat denk ik, ze zetten immers ook niet iedere groep wielertoeristen om de andere week in de krant...

De ligfietser

#3 Bericht door De ligfietser »

hoi,

hetgeen beter zou zijn is dat de wegenbouwers met een ligfiets rijden dan zouden er misschien veel minder van die moeilijke kruispunten zijn en zouden de fietspaden in beter staat verkeren.
Als iedere bukker nu met een ligger zou rijden waar blijft dan het RIS-syndroom wat het nog leuker maakt om te liggen.

groeten

Gebruikersavatar
wim
Site Admin
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
Postcode: 2930
Fiets: M5 low racer
Locatie: België
Contacteer:

pers

#4 Bericht door wim »

Wat wel nuttig zou kunnen zijn is het wegwerken van bepaalde vooroordelen of misvattingen.
Veel mensen denken onterecht dat ligfietsen meer belastend is voor de nek, sommigen denken zelfs dat het zwaarder is of vermoeiender.
Anderen denken dat je zicht enorm beperkt is en sommigen denken dat het levensgevaarlijk is om mee rond te rijden.
Ik heb zelf al 2 maal een initiatie georganiseerd, en de reacties waren uitermate positief.
Misschien moet de ligfietsindustrie zelf events organiseren of steunen om het grote publiek de kans te geven eens te proeven van het ligfietsen.
Ik denk wel dat hoe groter de ligfietsgemeenschap, hoe meer er rekening zal mee worden gehouden, wat zeker de veiligheid ten goede zal komen.
Ook zouden er meer geschikte fietsroutes moeten komen, het principe van de knooppunten, maar dan over heel België.
Als je gemakkelijk, snel en veilig van stad naar stad kan fietsen, kan de ligfiets een goed alternatief worden voor de auto.
Wim Willems

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#5 Bericht door graddus »

Het zou prachtig mooi zijn wanneer wegenbouwers wat meer rekening gaan houden met (lig)fietsers, maar de meeste kruispunten waarop jullie doelen zijn zowel voor buk- als ligfiets een crime. En wat dacht je van die schitterende fietspaden waar je om de 20 meter een soort van stoeprand op moet knotsen ivm. een oprit of een zijstraat. Waarom laten ze niet die auto's met al hun peperdure veersystemen over een paar bulten knotsen ipv. ons weerloze fietsers!? Kortom, zolang er nog steeds met de auto in het hoofd wegen worden bedacht (en dat zal m.i. nog niet te snel veranderen) vrees ik dat je kunt initieren wat je wilt... Desalniettemin blijf ik altijd pro meer fietsen, hoe dan ook.

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#6 Bericht door mathias »

ik ben fietser en ligfietser in het bijzonder, wat niet wegneemt dat ik ook nog eens graag op een gewone fiets of taxifiets het verkeer entertain. dus het idee om de bukfiets te verbannen is volgens mij al totaal verkeerd. ik kan mij veel beter aansluiten met wat marc zegt en ik zou dan ook opteren voor betere fietsinfrastructuur in het algemeen en de mede fietser in welke vorm dan ook de vriend proberen houden. en voor mij moet da nie ineens een hype worden of wat dan ook, het is misschien wel beter van nog een beetje op te vallen.
Mathias

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#7 Bericht door wost »

Ligfietsen dringen door naar een groter publiek. Mensen zijn geïnteresseerd en wil het wel eens proberen. Binnenkort organiseer ik een testparcours met mijn eigen fietsen en de interesse is groot.

Wat ik wil zeggen de ligfiets zal vroeg of laat doorbreken en de vruchtern da&arvan zullen spijtig genoeg niet geplukt worden door de huidige ligfietsproducenten want eens de ligfiets doorbreekt wordt hij OEM geproduceerd in Taiwan of China.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#8 Bericht door graddus »

Toch ook wel een beetje een negatieve instelling. Natuurlijk zal een hoop materiaal daar vandaan gaan komen in zo'n geval. Maar als er een sector in de industrie is waar de koppen nog redelijk boven water lijken te worden gehouden is het toch wel de fietsindustrie. Nog weinig nieuws gelezen over massaontslagen bij Gazelle... :wink:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

ontslagen en dergelijke

#9 Bericht door Wouter D »

ja, maar ook nog nergens een fiets gezien met monsterachtige kortingen, in de garage ving ik volgend nieuws op over opel: ze beginnen binnenkort een actie aan 50%, dan wil ik wel wachten tot het slecht gaat in de ligfietsindustrie hoor, hoef ik niet zoveel te sparen voor quest van 50%
:P
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#10 Bericht door wost »

Natuurlijk zijn er geen grote ontslagen bij gazelle. Het overgrote deel van hun fietsen word al in Azië gemaakt. Bij oxford bijvoorbeeld worden de frames en alle onderdelen in Azië gemaakt. Hier worden ze gelakt en in elkaar gezet. Andere merken worden alleen maar hier in elkaar gezet en nog andere worden helemaal ginder gemaakt. de prijzen ginds zijn lachwekkend. Heb een jaartje geleden even de markt afgetast. Een paar voorbeelden: Hoge velgen 6$, vering 10$, voorvering zoals challenge 20$. Electrische fietsen die hier worden verkocht voor 1500€ kosten in aankoop 350$. En voor die prijs hoef je maar 50 stuks af te nemen. Kan je nagaan wat de prijs is als je er een paar 1000 bestelt.

Ligfietsen zullen bij een grote doorbraak dus evenveel blijven kosten maar de winsten zullen groter zijn. Endie winsten zullen waarschijnlijk niet opgestreken worden door de huidige constructeurs maar door handige inporteurs.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#11 Bericht door graddus »

I stand corrected

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#12 Bericht door Wouter D »

een ligger uit Ieper deed alvast een duid in het zakje om de ligfiets te verdedigen voor de pers. moest iemand hem kennen, mag je die zeker eens doorverbinden, want Ieper is en blijft mijn geboortestad.
artikel heb ik helaas niet meer, of moest zijn dat graddus die eht inscande nog eens kan doormailen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie